Hej!
Jeg havde tænkt mig at lave en gyngestativ mellem to fyrretræer og fastgøre en bjælke mellem træerne, for derefter at kunne fastgøre gynger. Har nogen tips til, hvordan man kan gøre det, helst uden at skade træerne. Fyrretræerne står 3,60 m fra hinanden. Har brug for tydelige beskrivelser, da jeg ikke er så kendt i byggeriet
Bjælke i træ, antager jeg. Brug vinkelsurring med reb, søg selv efter beskrivelse eller tjek eksempellinket nedenfor. Uovertruffen bedste måde at fastgøre sikkert uden at skade træet mere end nødvendigt. Bliver det siddende længe, vil træet alligevel blive skadet. Du kan beskytte træet lidt mere ved at lægge et tykkere stof, gummidug eller jutevæv eller noget imellem. Nøglen er at vælge et godt reb. For en kortere periode fungerer principielt hvad som helst. Jeg foreslår et reb i naturfiber, da det er pænest, tykkelse 6-8 mm, da det er nemmest at få en stærk surring. Jeg ville helst vælge en rund granstamme, eller eventuelt eg, men det er lidt svært at få fat i, som bjælke. Absolut ikke fyr, det knækker alt for let. Har besøgt og været med til at bygge en del tivolier i spejdersammenhænge, hvor man bygger med granslanger og tredobbelte sisal. Både pariserhjul og karruseller for 4 personer. Det var i en karrusel, jeg så en fyrrestamme knække, der blev lidt ambulance og hjernerystelse på et barn der... Fordelen med en rund stamme er, at den håndterer kræfterne mere ens i alle retninger, en regel, der er rektangulær i gennemsnit, vil blive lidt skævt belastet, når man gynger, og kan sikkert knække.
Søm virker ikke så godt, hvis træerne er store og svajer med vinden, så knækker sømmet efter et stykke tid. Jeg har prøvet, og det fungerede ikke for mig.
Søm fungerer ikke så godt, hvis træerne er store og svajer med vinden, så går sømmet løs efter et stykke tid. Jeg har prøvet det, og det virkede ikke for mig.
Øv ja!
Og gynger sætter man vel så højt som 2 - 3 meter over jorden. Der gynger det godt
Usch ja!
Og gynger sætter man vel så højt som 2 - 3 meter over jorden. Der gynger det virkelig
Mine gjorde i hvert fald det, men efter nogle forsøg brugte jeg spændebånd, hvilket holdt godt. Nu er børnene for store til at gynge, så alt er revet ned.
Hvordan gjorde I, når I byggede træhuler, brugte I ikke søm?
Hos en kammerat byggede vi en hule mellem tre fyrretræer, så gulvet var trekantet.
Den holdt i mange år.
(Og der sad vi smådrenge og kiggede på gamle pornoblade.
Det var dengang, de hed Piff, Raff og Top Hat, og billederne var sort-hvide )
Jeg har planlagt at prøve at hænge reglar i træerne med montagebånd for at minimere skader på træerne.
Jeg skal iofs bygge en træhytte, og den bliver jo statisk på en helt anden måde end en gynge.
Ulempen med dette er, at man stadig kvæler træet en del, men jeg har ikke fundet en måde at undgå skader helt, når man bygger i træer, medmindre du kan udnytte klykor..
Et stramt reb mellem træerne og så hænger du gyngen i dette.
Eller mere kompliceret: to vertikale reb, et ved hvert træ, bundet til træet med rebløkker, derefter en horisontal tværstang (reb) som kan spændes. Så gyngen i dette tværreb.
Det letter, hvis man lærer sig forskellige knob.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.