Jeg har et nybygget hus med kælder og dermed opfyldt materiale inden for 1-1,5m nærmest huset. Er nu i færd med at bygge terrasse rundt om huset og har hørt forskellige meninger om fastgørelse af bærelinje i pladen/hvælvet/kældervæggen. Jeg har desværre ikke mulighed for at lægge belægningssten/grus/piller tæt på huset, da jeg skal grave mig ned ca. 3m til uberørt jord. Jeg har udefra og ind:
-nogle få centimeter puds
-10 cm celleplast
-15cm beton

På det "værste" sted har jeg et indvendigt hjørne, hvor der på diagonalen er godt 3m til nærmeste sted for en pille, og langs væggen 2,7m til nærmeste pillerække, der står på fast grund. Planen er at fastgøre en bærelinje 45x145 med gevindstang og slaganker, som får lov at gå godt 5cm ind i betonen mod væggen, og derefter sætte bærende sko og 45x170 bjælker (med kortlægning), og derpå lægge 34x145 terrassebrædder.

Jeg havde tænkt mig at bruge rustfri a2 gevindstang m12 eller m14 og fastgøre bærelinjen med på c-c 60-70cm og stramme ret/tilpas hårdt for at få friktion mod pudset til at holde bærelinjen, men ikke deformere celleplasten/pudset. Tømrerne gjorde tilsvarende, da de fastgjorde vores veranda, og de ser ud til at synes, at det er en god løsning.

Tror I, det vil holde? Jer, der har gjort lignende, synspunkter eller tips? Bør man sætte dobbelte gevindstænger i højden, eller er det overkill?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.