Da jeg ville bytte fra espalier fra gulv til loft mod et rækværk, da vi renoverede, søgte jeg efter en løsning på, hvordan man bedst muligt fastgør en stolpe i gulvet. Da jeg ikke fandt nogen passende tip, måtte jeg finde på en løsning selv, og tænkte at dele den her.

Købte en færdig stolpe, byggede et rækværk af den gamle espalier og fremstillede en egen overligger. Skruede rækværket fast i stolpen for at det skulle blive så stabilt som muligt:

Selvbygget værn af gamle spaljéer og ny stolpe samt overligger, fastgjort i gulvet, på renoveret trappeafsats.

Svejsede en skruetap og en gevindstang sammen, som blev skruet i gulvet:

En gängad metalstang, sandsvejset, ligger på et trægulv. Bruges til at montere en stolpe fast i gulvet for stabilitet ved renovering.

Med et formbor borede jeg gennem hele stolpen fra begge sider, og i overkanten forsænkede jeg med et større bor, så møtrik og skive fik plads:

En træstolpe med indskruet bolt og forsænket møtrik i toppen, set fra oven, ved siden af værktøj på trægulv.

Efter dette kunne jeg skrue overliggeren fast for at skjule fastgørelsen:

En skrue gennem en hvid træstolpe med skruetrækker. Viser metode til fastgørelse af gelænder ved renovering. Stabil konstruktion.

Det blev rigtig stabilt, så dette anbefales:

Hvidt trappegelænder med stolpe og overligger fastgjort til trægulv. Gelænderet er bygget af en tidligere spaljé for stabilitet og æstetik.

Hvidt gelænder med overligger fastgjort til en stolpe, beliggende ved trappernes top, på mørkt trægulv og mod blomstermønstret tapet.

• Synes
Dortmunder DAB og 11 andre
  • Laddar…
P-plats P-plats sagde:
Da jeg ville skifte fra espalier fra gulv til loft mod et gelænder, da vi renoverede, søgte jeg efter en løsning på, hvordan man bedst muligt fastgør en stolpe i gulvet.
Da jeg ikke fandt noget passende tip, måtte jeg finde en løsning selv og tænkte at dele den her.

Købte en færdig stolpe, byggede et gelænder af den gamle espalier og fremstillede min egen overligger.
Skrue fast gelænderet i stolpen for at gøre det så stabilt som muligt:

[billede]

Svejsede en skruebolt og en gevindstang sammen, som blev skruet i gulvet:

[billede]

Med et formbor borede jeg gennem hele stolpen fra begge sider og i topkanten sænkede jeg med et større bor således møtrik og skive fik plads:

[billede]

Derefter kunne jeg skrue overliggeren fast for at skjule fastgørelsen:

[billede]

Blev rigtig stabilt, så dette anbefales:

[billede]

[billede]
Flot, har selv forsøgt at finde en løsning

• Synes
P-plats
  • Laddar…
B Bergholm90 sagde:
Flot, har selv forsøgt at finde en løsning
...og det holder endnu. 👍

• Synes
Bergholm90
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.