Da jeg ville bytte fra espalier fra gulv til loft mod et rækværk, da vi renoverede, søgte jeg efter en løsning på, hvordan man bedst muligt fastgør en stolpe i gulvet. Da jeg ikke fandt nogen passende tip, måtte jeg finde på en løsning selv, og tænkte at dele den her.
Købte en færdig stolpe, byggede et rækværk af den gamle espalier og fremstillede en egen overligger. Skruede rækværket fast i stolpen for at det skulle blive så stabilt som muligt:
Svejsede en skruetap og en gevindstang sammen, som blev skruet i gulvet:
Med et formbor borede jeg gennem hele stolpen fra begge sider, og i overkanten forsænkede jeg med et større bor, så møtrik og skive fik plads:
Efter dette kunne jeg skrue overliggeren fast for at skjule fastgørelsen:
Da jeg ville skifte fra espalier fra gulv til loft mod et gelænder, da vi renoverede, søgte jeg efter en løsning på, hvordan man bedst muligt fastgør en stolpe i gulvet.
Da jeg ikke fandt noget passende tip, måtte jeg finde en løsning selv og tænkte at dele den her.
Købte en færdig stolpe, byggede et gelænder af den gamle espalier og fremstillede min egen overligger.
Skrue fast gelænderet i stolpen for at gøre det så stabilt som muligt:
[billede]
Svejsede en skruebolt og en gevindstang sammen, som blev skruet i gulvet:
[billede]
Med et formbor borede jeg gennem hele stolpen fra begge sider og i topkanten sænkede jeg med et større bor således møtrik og skive fik plads:
[billede]
Derefter kunne jeg skrue overliggeren fast for at skjule fastgørelsen: