Hej, jeg har et gulvstræklag, som jeg skal lægge over en ramme af galvaniseret firkantrør.

Rammen er som sagt lavet i galvat stål og med 60cc, hvilket betyder, at jeg vil fastgøre gulvbjælkerne direkte ovenpå stålet. Jeg overvejede, om jeg kan tage ordentlige træskruer, måske Frans træskrue, dér bore hul igennem stålet nedefra og derefter skrue op igennem stålet ind i bjælken. Det føles dog som om, jeg nemt kan deformere bjælken, hvis jeg strammer for hårdt, hvilket jeg bestemt ikke vil gøre.

Et andet alternativ, jeg havde, var at svejse fast øjer på rammen, som jeg skruer fast bjælkerne i, men ved ikke, hvor godt og rusttæt, jeg kan svejse i galvat stål.

Det ville være fantastisk, hvis nogen her har en god idé til, hvordan jeg kan gå til værks!

Hvad er dimensionerne på firkantrørene og gulvbjælkerne?

Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Hvad er dimensionerne på firkantrørene og gulvbjælkerne?
gulvbjælkerne er 45x120mm, og firkantrørene er 45mm brede og lidt forskellige i højden afhængigt af hvor de sidder, men mellem 50-100 mm

Svejsning i galvat er vel for det første udendørsarbejde, der dannes en del ubehagelige gasser. Måske endda rigtige åndedrætsværn.

Overvejer hvilke kræfter du vil kunne optage med fastgørelsen. Man vil jo ikke bore store huller i firkantjernene, så de svækkes, heller? Tænker at en type bøjleskrue eller hvad det hedder måske kan fungere? Bliver dog ikke gratis, hvis man tænker sig, at det skal være lidt prisbilligt?

Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Svejse i galvat er vel for det første udendørsarbejde, der dannes en del ubehagelige gasser. Måske endda rigtige åndedrætsværn.

Overvejer hvilke kræfter du ønsker at kunne optage med fastgørelsen. Man vil jo ikke bore store huller i firkantrørene så de svækkes heller? Tænker at typ bøjleskrue eller hvad det hedder måske kan fungere? Bliver dog ikke gratis hvis man tænker på at det skal være lidt prisgunstigt?
ja svejsning undgår jeg gerne, er ikke ligefrem nogen mestersvejser heller :)

og det du siger med hullernes placering lyder meget fornuftigt. Jeg har overvejet U bolt men forstår ikke, hvordan jeg skal få det ordentligt fastgjort. Problemet er, at jeg har et færdigt gulvbjælkelag med lagt gulv ovenpå og trossbunde etc. under.

T Vilgot Småhus sagde:
Hej, jeg har et gulvbjælkelag, som jeg skal lægge over en ramme af galvaniseret firkantrør.

Rammen er som sagt lavet af galvaniseret stål og med 60cc, hvilket betyder, at jeg vil fastgøre gulvbjælkerne direkte ovenpå stålet. Jeg overvejede, om jeg kan tage ordentlige træskruer, måske Frans træskrue, derborta hul igennem stålet nedenunder og derefter skrive op igennem stålet ind i bjælken. Det føles dog som om, jeg let kan deformere bjælken, hvis jeg trækker for hårdt, hvilket jeg absolut ikke vil gøre.

En anden mulighed, jeg havde, var at svejse fast øjer på rammen, som jeg skruer fast bjælkerne i, men ved ikke, hvor godt og rustsikkert jeg kan svejse i galvaniseret stål.

Det ville være fantastisk, hvis nogen her har en god idé til, hvordan jeg kan gå frem!
Læg en regel ovenpå firkantrøret og fastgør den med vingeskrue? Så kan du i din tur fastgøre dine bjælker i den.

Hvordan tænker du med vingeskruen?

Dette lyder fristende, men jeg vil gerne beholde bjælken under hele gulvet og ikke have nogen luft imellem. Men det kan vel løses ved at lægge træ ovenpå hele rammen.

• Synes
Johan Gunverth
  • Laddar…
P Paradis-Oskar sagde:
Vingeskruen trækker du gennem træ og ind i stålet.

[link]
det var en meget dejligt lille skrue, tænk hvad man lærer sig!

Skulle det være muligt/egnet at skrue et vinkelbeslag med disse skruer for at derefter skrue gulvstrukturen ind i vinkelbeslagene?

T Vilgot Småhus sagde:
det var en mycket trevligt liten skruv, tänk hvad man lærer sig!

Skulle det være muligt/passende at skrue et vinkelbeslag med disse skruer for at derefter skrue gulvstrøer ind i vinkelbeslagene?
Ja, det er den bestemt.

Skal du fastgøre en vinkelbeslag mod firkantrøret, så vil jeg have brugt en borskrue i stedet.

P Paradis-Oskar sagde:
Ja visst är den.

Ska du fäste et vinkelbeslag mod firkantøret så havde jeg brugt mig af borrskruv istället.
det lyder godt det her. Behøver man at tænke noget på korrosionsbeskyttelsen? Tænker at når man tager hul på galvaniseringen så kanske det bliver lettere for rusten at angribe i skruvhullerne. Går dette at modvirke?

T Vilgot Småhus sagde:
det lyder godt det her. Skal man tænke på rustbeskyttelsen? Tænker, at når man laver hul på galvaniseringen, så bliver det måske nemmere for rusten at angribe i skruehullerne. Kan dette modvirkes?
Nu ved jeg ikke i hvilken miljø dette skal befinde sig i, men kan ikke forestille mig, at den er korrosiv? Jeg ville ikke have bekymret mig om det. Skruen laver jo præcis så stort et hul som kræves i stålet, og det bør blive tilstrækkeligt tæt. Ellers findes der borskrue med skive og tætning, hvis det føles bedre.

P Paradis-Oskar sagde:
Nu ved jeg ikke i hvilket miljø dette skal befinde sig i, men kan ikke forestille mig, at det er korrosivt? Jeg ville ikke have bekymret mig om det. Skruen laver jo præcis så stort hul som krævet i stålet, og det burde blive tilstrækkelig tæt. Ellers findes der borekrue med skive og tætning, hvis det føles bedre
tja den skal stå udendørs, men iof havner det under hele huset, ligesom, men tætbrik er nok en god idé!

Rickard.
Kold påvirkning på galvaniseret stål påvirker næppe rustbeskyttelsen overhovedet, jeg kan ikke huske, hvad man kalder det, men belægningen beskytter selvom man på små områder fjerner den (save, bore, ridse).

Galvaniseret stål kan dog ikke lide kraftig varme, f.eks. fra vinkelsliber og svejsning.

Rickard. Rickard. sagde:
Kold påvirkning på galvaniseret stål påvirker knapt rustbeskyttelsen overhovedet, jeg kan ikke huske, hvad man kalder det, men belægningen beskytter selvom man på små områder fjerner den (saver, borer, ridser).

Galvaniseret kan dog ikke lide kraftig varme, f.eks. fra vinkelsliber og svejsning.
okay, det var god info, så belægningen ligger altså lidt mere end bare ved overfladen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.