Skal fastgøre en stolpe (95x95) i en murstensvæg (almindelig brun mursten), ret tæt på et hjørne, med fire skruer (stolpen vil også blive fastgjort i en sokkel i jorden og vil udgøre en af tre stolper af et lille plankeværk).
Skal jeg bore og plugge i murstenen eller i fugen, hvad anbefales?
Ved ikke om murstenen er kompakt eller hul.
Skal jeg bore og plugge i murstenen eller i fugen, hvad anbefales?
Ved ikke om murstenen er kompakt eller hul.
Huset er fra 64, så da blir det i stenen 
Nogle tips til hvordan jeg måler, hvor pluggen skal sidde? Træk skruen gennem stolpen og marker hvor i teglet den rammer og derefter bore? Eller er der mere smidige måder?
Så en ting mere, skruen kommer til at gå ca. 6 cm ind i teglet, hvor lang plug behøver man?
Nogle tips til hvordan jeg måler, hvor pluggen skal sidde? Træk skruen gennem stolpen og marker hvor i teglet den rammer og derefter bore? Eller er der mere smidige måder?
Så en ting mere, skruen kommer til at gå ca. 6 cm ind i teglet, hvor lang plug behøver man?
6 cm er i underkanten, men fungerer nok for et lille plankeværk. Skruen skal gå gennem hele pluggen.
For at få hullerne/pluggerne på det rette sted kan du gøre følgende: 1) Forbor det øverste hul gennem stolpen, så din skrue løber frit. 2) Hold stolpen på plads, og med et langt, smalt bor (eller søm) markerer du hvor på teglstenen du skal bore det øverste hul. 3) Bor i teglstenen, i med plug og fastgør stolpen. 4) Mål ud hvor du vil have de andre huller, så de rammer stenen, og forbor disse huller i stolpen. 5) Loddestolpen ind og marker i teglstenen. 6) Tag stolpen ned og bor de andre huller, plug og fastgør stolpen. Eventuelt har du brug for skiver til skruehovedet, når du har forboret. Ofte bruges fransk skrue eller facadeplugg (så er pluggen gennem stolpen).
For at få hullerne/pluggerne på det rette sted kan du gøre følgende: 1) Forbor det øverste hul gennem stolpen, så din skrue løber frit. 2) Hold stolpen på plads, og med et langt, smalt bor (eller søm) markerer du hvor på teglstenen du skal bore det øverste hul. 3) Bor i teglstenen, i med plug og fastgør stolpen. 4) Mål ud hvor du vil have de andre huller, så de rammer stenen, og forbor disse huller i stolpen. 5) Loddestolpen ind og marker i teglstenen. 6) Tag stolpen ned og bor de andre huller, plug og fastgør stolpen. Eventuelt har du brug for skiver til skruehovedet, når du har forboret. Ofte bruges fransk skrue eller facadeplugg (så er pluggen gennem stolpen).
Grundig og godt!sulfobus sagde:6 cm er i underkanten, men fungerer nok for et lille plank. Skruen skal gå gennem hele pluggen.
For at få hullerne/pluggarne på det rigtige sted kan du gøre sådan her: 1) Forbor det øverste hul gennem stolpen, så din skrue løber frit. 2) Hold stolpen på plads og med et langt, smalt bor (eller søm) markerer du hvor på teglstenen du skal bore det øverste hul. 3) Bor i teglstenen, i med plug og fastgør stolpen. 4) Mål ud hvor du vil have de andre huller, så de havner i sten, og forbor disse huller i stolpen. 5) Lod ind stolpen og marker i teglstenen. 6) Tag ned stolpen og bor de andre huller, plug og fastgør stolpen. Eventuelt har du brug for skiver til skruehovedet når du forborer. Ofte bruges fransk skrue, eller facadeplug (da ligger pluggen gennem stolpen).
Efter tip fra "mexitegel" bruger jeg nok facadeplug, så slipper man for at tage stolpen ned, bare at finde en lang betonbor, bore og skrue fast.
Nyt spørgsmål :x
Eftersom stolpen skal sidde tæt på et hjørne har jeg to valg, bore plugga og skrue i kortsiden på tegelstenene eller i langsiden, hvad er bedst? Eller det er ligegyldigt?
Man risikerer ikke at sprække teglstenen hvis man gør det i kortsiden?
Eftersom stolpen skal sidde tæt på et hjørne har jeg to valg, bore plugga og skrue i kortsiden på tegelstenene eller i langsiden, hvad er bedst? Eller det er ligegyldigt?
Man risikerer ikke at sprække teglstenen hvis man gør det i kortsiden?
Fandt løse 160 facadeplugge på Byggmax, måske ikke den bedste kvalitet, men det vil nok være godt nok til mit formål. Må forsænke dem 20 mm i stolpen, så bliver det nok fint.
Er der ingen, der ved, hvad der er bedst angående fastgørelse? Bore i langsiden eller kortsiden på murstenen?
Er der ingen, der ved, hvad der er bedst angående fastgørelse? Bore i langsiden eller kortsiden på murstenen?
Stolpen havner lige ved et hjørne, og planket bliver som en forlængelse af facaden, men så borer jeg og fæster i langsiden af teglet!Pysslarn sagde: