Jeg skal lave en port, der går over en stensti. Jeg vil lave den smallere end selve stien, dels fordi porten ikke behøver at være lige så bred som stien, men også fordi jeg synes, det ser pænere ud sådan.

Nu til spørgsmålet. Jeg har tænkt mig at gøre som billedet nedenfor. Jeg vil sætte vandrette ribber fra en stolpe ved garagen til den ene portstolpe og vandrette ribber fra den anden stolpe til den anden portstolpe. Helst af alt vil jeg undgå at gøre indgreb på stien. Men skal jeg fastgøre portstolperne til jorden på en eller anden måde, eller er det nok, at de holdes på plads af de vandrette ribber?

Stapel af træplanker på stenbelagt gang med ramme af træstolper og ribber markeret med orange streger.

Jeg har svært ved at se, hvordan dy skal kunne klare stabiliteten uden at fastgøre i jorden. Spørgsmålet er måske ikke om du skal, men hvordan du skal fastgøre stolperne?

Ja, du skal fastgøre portstolperne i jorden på en eller anden måde. Du vil aldrig få stabilitet i det ellers. Hvis du absolut vil lave den konstruktion, du har tegnet på billedet, så ville jeg løfte nogle stenplader og slå et jordspyd i. Det er ikke så meget ekstra arbejde, og du vil få stabilitet i det. Ellers er der jo en anden type stolpebeslag, som du kan bore fast i belægningsstenen.

Hvorfor ikke en todelt port? Så behøves der jo kun et hul i midten for at låse den ene port.

Et stolpebeslag er måske det, der bliver bedst for mig. Hvilken type stolpebeslag skal man bruge, og hvilken skrue samt bor? Markstenen er 5 cm tyk.

Eftersom porten ikke bliver særlig bred og tung. Så tror jeg, at du klarer dig, hvis du monterer to skråstivere mellem stolpen og garagevæggen. Jeg tror, du får bedst stabilitet på den side, og det vil være bedst at hænge porten der.
Sørg også for, at du monterer en lodret ribbe mod garagen, som ribberne derefter skrues fast i. Så du ikke bare skruer ribberne direkte i panelen.
På den anden side rækker det måske med en skråstiver i midten, men jeg ville nok sætte to der også, så det bliver symmetrisk.

crazytok sagde:
Eftersom porten ikke bliver særlig bred og tung. Så tror jeg, at du klarer dig, hvis du monterer to skråstivere mellem stolpen og garagevæggen. Jeg tror, du får bedst stabilitet på den side, og det vil være bedst at hænge porten der.
Sørg også for, at du monterer en lodret ribbe mod garagen, som ribberne så skrues i. Så du ikke kun skruer ribberne direkte i panelet.
På den anden side kan det måske være nok med en skråstiver i midten, men jeg ville nok sætte to der også, så det bliver symmetrisk.
Ok, lyder som en god løsning. Slipper man så for at bore i stenen?

Tror du, at du kan vise, hvordan du mener med skråstiverne til stolperne?

Ingen flot billede, men du fanger måske princippet. :)
Enten nøjes du med to skråstag, eller også sætter du skråstag ved hver ribbe. Du får ganske vist et hulrum da, men det spiller måske mindre rolle?

Det er nok ikke mere end 2m mellem garagevæg og eksisterende hegn. Og du skal måske have en låge omkring 1m bred? Så bliver der kun 50cm hegn på hver side, der stikker ud. Det bliver nok tilstrækkeligt stabilt...

Et andet alternativ er, at du sætter lågen direkte mod den stolpe, som i dag er støbt i jorden. Så bygger du hegnet fra garagevæggen og ud og sætter to skråstag på dette. Men jeg ville nok have gjort ifølge alternativ et, og så sat skråstag ved hver ribbe på begge sider. Tror også, det bliver pænest.

En bunke træplanker ved en garagevæg, med orange og røde streger tegnet over billedet for at illustrere snedstag og konstruktion.

Tak for illustrationen. Sætter man snedstaget fra midten af ribben ovenfor og så ned mod stolpen?

Du kan også lave portstolperne 2m høje (eller mere) og derefter lægge en overligger fra hegnetshjørnepost frem til væggen og fastgøre portstolpernes øvre ende i overliggeren. Du skal dog også have noget i belægningsstenen, men det kan i princippet blot være et boret 10mm hul, hvor du placerer et stykke metalrør i (f.eks. armeringsjern). Derefter borer du et 10 mm hul i enden af portstolperne og placerer dem på metalpindene. Denne løsning bliver super stabil.

Anna1984 sagde:
Tak for illustrationen. Sætter man skråstaget fra midten af ribben ovenfor og så ned mod stolpen?
Du forstår nok ikke min dårlige illustration... ;)
Tanken er ikke, at du fastgør et skråstag mellem ribben ovenfor og stolpen. Måske forkert at kalde det skråstag af den grund.

Min tanke var, at du monterer ribber 45 grader fra stolpen og bagud. På garagesiden sætter du altså ribberne, som du har malet, plus ribber 45 grader bagud i niveau med dine øvrige ribber. Er du med? Så kommer du fra den side, så er det først fuldbredde, så smalner det altså af mod porten i en 45 graders vinkel.....

Hvis du ikke forstår, må jeg vel lave en bedre illustration! :-)

Pers idé er også en mulighed, hvis du ønsker en så høj indgang.

Jeg har det lidt svært med portstolper :(

Havde engang en fætter, som hed Svante.
Han bandt et reb mellem portstolperne for at kunne sidde og gynge.
Den ene stolpe væltede, og så var der ikke mere Svante.
Det var ganske vist rigtige granitstolper, men vær forsigtige!

Venligst sørg for, at alt er godt forankret, så det ikke kan vælte over små syvårsunger!

crazytok sagde:
Du förstår nok ikke min dårlige illustration... ;)
Tanken er ikke, at du fæster en skråstiver mellem ribben ovenfor og stolpen. Måske forkert at kalde det en skråstiver af den grund.

Min tanke var, at du monterer ribber 45 grader fra stolpen og bagud. På garagesiden sætter du altså ribberne, som du har malet, plus ribber 45 grader bagud i niveau med dine øvrige ribber. Er du med? Så kommer du fra den side, så er det først fuldbredde, derefter indsnævres det altså mod porten i en 45 graders vinkel.....

Hvis du ikke forstår, må jeg lave en bedre illustration! :-)

Pers idé er også et alternativ, hvis du vil have en såpass høj indgang.
Ok, men så forstår jeg :-). Problemet er, at jeg har taget billedet fra indersiden. Så det er altså den anden side, der er forsiden. Det er måske ikke så pænt at sætte skråstivere mod forsiden, som jeg bliver nødt til at gøre på den modsatte side af garagen.

Jeg vil helst ikke lave en stor port med 2 meters portstolper. Men det måske rækker med at bore armeringsjern i jorden og sætte almindelige ribber?

Hvis du vil have det til at være stabilt, har du tre muligheder.
1. Grav et ordentligt hul, placer en betonklods, eller støb.
2. mindre/enklere fastgørelse i jorden (f.eks. fastgjort armeringsjern i eksisterende belægningssten):
a) Sidestøtte til en eller begge sider i henhold til billederne ovenfor
b) længere portstolper med en overligger. Selvom stolperne er 2+ m, kan du jo lave porten præcis så stor du
ønsker den.

Personligt ville jeg vælge 2 b). Bliver så stabilt som overhovedet muligt. Kan endda harmonisere flot med de eksisterende stolper til hegnet. At bore 10 mm hul i en belægningssten er nemt, ingen gravning.

Måske nogle af de her alternativer ville fungere:

Firkantet metalbeslag til montering, med huller til skruer i bunden, bruges til styrke og stabilitet i byggeprojekter.

Stålbeslag med to lodrette plader, hver med to huller, placeret på en rektangulær base.

Måske at alt 2 ville fungere bedre, da stenstien ikke er helt lige, men der er hældning ud fra garagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.