Vi har bygget egne af en 145x22 og to 120x22 brædder som vi sømmede sammen med dykkere. Så satte vi små regelstykker 120x45 med samme bredde som indvendigt mål i bjælken, i loftet og sømmede så kassen fast i disse. Bjælken bejdsede vi derefter. Det blev kanon. Ønsker man et lidt mere slidt udseende, kan man slå med en kæde på brædderne, så de bliver lidt beskadigede.Bias sagde:
// Fredrik
Nederst på denne side er der et tip:
http://www.cjohnhebert.com/Festool Planer.htm
http://www.cjohnhebert.com/Festool Planer.htm
Vi købte vores fejkbjælker hos en lokal savmølle og skruede dem op med vinkelbeslag i reglerne. Prisen var betydeligt sjovere hos den lokale end hos Bauhaus, omkring 50-60:-/m, men de var ikke færdigtørrede. Her får du jo også præcis den længde, du vil have!
Hvorfor ikke sætte op rigtige bjælker?
Køb nye, eller så brugte som du ønsker.
Svært at finde noget, der ser lige så ægte ud og sandsynligvis billigere.
Efter at have kigget på Bauhaus plastikbjælker kan jeg ikke forstå, hvorfor de ser brændte ud. Vil man simulere, at noget skal se gammelt ud, eller vil man få det til at se ud, som om det har været brand i huset og man aldrig har gjort noget ved det?
/ Fredrik
Køb nye, eller så brugte som du ønsker.
Svært at finde noget, der ser lige så ægte ud og sandsynligvis billigere.
Efter at have kigget på Bauhaus plastikbjælker kan jeg ikke forstå, hvorfor de ser brændte ud. Vil man simulere, at noget skal se gammelt ud, eller vil man få det til at se ud, som om det har været brand i huset og man aldrig har gjort noget ved det?
/ Fredrik
Nogle vil montere spots, eller trække kabler, og det er lettere hvis det er falske bjælker.Tornhill sagde:
Google "faux beams" og du får masser af inspiration samt synsvinkler på hvordan man kan lave egne bjælker. Personligt kan jeg ikke lide K-Rautas plastikbjælker.
Ødelægger man ikke følelsen af "ægtehed", hvis man monterer spots i bjælkerne? Hvis det var rigtige bjælker, ville man jo have påvirket bæreevnen for hele taget, hvis man lavede plads til forsænkede spots. Eller er jeg bare en lyseslukker, som ikke burde tænke så langt?isolde sagde:
Man kan bygge bjælker som frippen skrev. Så er det bare at lasere/bejdse dem til ønsket farve. Hvis man vil have dem "pæne" og høvlede kan man fræse en profil i kanterne, men træet skal da være tørt for ellers vil det revne. Hvis man vil have "gammelt" look kan man bruge ikke-tørret træ (som vil revne) og brænde det med gaslampe/skærebrænder og derefter stålbørste for at få frem grov ådring (lasere/bejdse bagefter).
Men hvis man vil male sine bjælker hvide og have, at sprækkerne skal være mørke/sorte, hvordan gør man så? Bjælkerne er nysavede, så de er lyse nu, også sprækkerne er lyse. Tanken er, at de skal se ægte ud, men at vi har malet dem hvide. Tips?!
kan være helt ude og cykle her men tænkte på vores tag vi har malet... inden vi malede så sprækkerne lyse ud men efter vi malede så ser de mørkere ud. kan det ikke være så at skyggerne og den hvide farve på taget fremhæver sprækkerne og gør så de ser mørkere ud selvom de egentlig ikke er det? kan jo fungere på en lignende måde på bjælkerne... just a thought! (men kan måske afhænge af hvor store sprækkerne er kom jeg til at tænke på nu...)