Hej,

Begyndt at rive plastgulv og linoleumfliser op i kælderen. Væggene var også tapetseret med noget jutevæv, som er fjernet.
Huset er fra 30'erne og det er ukendt, om der overhovedet er drænet.
Luftfugtigheden om sommeren går op til 60-70, mens den selvfølgelig er lavere om vinteren.
Har set, at pudsen slipper på ydervægge. Men så nu også, at den begynder at slippe på indvendige vægge nu, når jeg har revet vævet ned. Skal vi blive bekymrede, når også de indvendige vægge ser ud til at være blevet fugtige?

Senest redigeret:
Pladen er uisoleret, og fugt vandrer op, bliver jo værre med tæpper på gulvet.

Stefan N Stefan N sagde:
Pladen er uisoleret og fugt vandrer op, bliver jo værre med tæpper på gulvet.
Så sandsynligvis skyldes fugtvandringen linoleumpladerne, der har ligget der da?

Ja, til en vis grad men pladen vil jo suge fugt selv uden dem.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
C
Stefan N Stefan N sagde:
plattan kommer ju suge fugt även uden dem.
Præcis. Om det skulle suge mere fugt bare fordi fugten forhindres i at trænge op et andet sted, er der lidt forskellige meninger om. Men i mit hoved lyder det meget usandsynligt, at det skulle være sådan.

Ville en dræning hypotetisk set hjælpe mod, at pladen suger fugt til sig? Eller hvordan er det med et så gammelt hus?
C cpalm sagde:
Præcis. Hvorvidt det ville suge mere fugt bare fordi fugten hindres i at trænge op et andet sted, er der lidt forskellige meninger om. Men i mit hoved lyder det meget usandsynligt, at det ville være sådan.

C
Friteradräka Friteradräka sagde:
Ville en drænering hypotetisk hjælpe mod at pladen suger fugt til sig?
Nej. Årsagen til at der suges fugt op i pladen er manglen på et kapillærbrydende lag. Dvs. at pladen er støbt direkte på jorden.

• Synes
Friteradräka
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Nej. Årsagen til, at der suges fugt op i pladen, er manglen på et kapillarbrydende lag. Dvs. at pladen er støbt direkte på jorden.
Tak for svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.