Jeg skal lave en tilbygning med sadeltag mod gavlen på et hus med teglfacade. Tilbygningen skal være åben op til kip, så der bliver en limtræsbjælke i stedet for spær. I yderkanten hviler bjælken på en stolpe, men hvordan fæster jeg den mod huset? Jeg kan ikke have en stolpe her pga en døråbning.

Hej!

Jeg har tænkt mig at gøre præcis det samme. Hvordan løste du det?

Min spontane løsning ville være forsigtigt at bryde nogle sten væk omkring der, hvor kipbjælken skal ind, og montere bjælken mod den bagvedliggende regelstamme på passende vis. Derefter mure stenene tilbage.

Jeg huggede bort en hel del mursten. Dels en lodret rende lige op til kippen, dels en 30 cm høj åbning ovenover vinduet, som skulle fjernes. Vinduesåbningen blev understøttet med en limtræsbjælke, der hviler på murstenene på begge sider af vinduet (som nu er en døråbning). På bjælken, op mod kippen, opstillede jeg to sammenlimede 145x45-reglar, som også blev sømmet til trævæggen bag murstenene. Derefter lagde jeg kipbjælken og fastgjorde den til reglarne med sømplader. Det eneste, der blev lidt tricky, var at undgå, at murstenene direkte over bjælken blev løs, inden jeg havde fået bjælken på plads. Jeg løste det midlertidigt ved at skrue vinkeljern under den nederste murstensrække, så snart jeg havde fjernet stenene. Da bjælken først var på plads, bar den murstenene. Jeg overvejede først at opstille bjælken på to stolper, men vurderede, at det ville være tilstrækkeligt at placere den på murstenene.

Skal se, om jeg har nogle billeder, der viser, hvordan det blev.
/Tomas

Sådan blev det! Desværre kan man ikke se selve tilslutningen så godt på disse billeder, men vores forudsætninger var en solid bræddevej (22 mm råspont i to lag med stående tretommersreglar imellem!) under tegl, som det gik rigtig godt at fastgøre både reglar og limträbalk i med firetommersøm.
Held og lykke!

• Mand på stillads arbejder på murværk af hus under renovering. Bræddevæg og tilføjede bjælker kan evt. ses på billedet.
  • Trærammekonstruktion under opbygning ved et hus med rød murstensfacade, viser brug af stående reglar og limtræbalk.
  • Et husbyggeri med åbent træramme under konstruktion, to personer arbejder på taget, og en anden står på jorden nær værktøj.
  • En hvidmalet tilbygning med store vinduer og et sort tag vedhæftet et murstenshus. Bygningsstillads ved siden af.
ser godt ud... nu skulle I tage at male vindskederne på huset, når I alligevel er oppe i højderne............

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.