Hej

Jeg skal bygge et Attefallshus og gennem Blocket har jeg fået fat i færdige vægelementer gratis. Plade-isolering-plade. Eftersom fyren ikke skulle bruge tingene, der var tilbage, har han ladet dem ligge ude i regn og rusk. Jeg har ikke været og hentet tingene endnu (det er lidt over 100 km at køre). Ham, jeg har fået dem af, siger, at det er vægblokke, der normalt bruges til at bygge varehuse mm. Jeg kunne forestille mig, at det er paroc vægblokke eller noget lignende. Jeg havde tænkt mig at regle med træ og stille disse imellem.

Så spørgsmålet er, om vægblokkene tåler at ligge ude og blive våde? Jeg forstår, at jeg ikke kan slå væggen op uden at lade vægblokkene tørre først (ved ikke hvor fugtige de er).

Tak på forhånd!
Jonas

Det lyder lidt vanskeligt.

Vand trænger sig jo ind overalt, hvis det ikke er hermetisk forseglet, og det er det vel næppe her.
Men ud kommer jo ikke vandet, det bliver liggende fanget af isoleringen.

Så med lidt solvarme bliver det måske en ren fermenteringsfabrik inde i væggene.

OBS, ovenstående er mine pessimistiske gæt.

OK, a så kan det jo faktisk være. At der er kommet vand ind, som så ikke tørrer/finder ud.

Ser gerne at nogen flere svarer, måske nogen som har arbejdet med færdige vægblokke?

/jonas

er der ikke pu skum i dem der? så burde der jo ikke kunne komme noget vand i dem eller?

Ved ikke rigtig. Men burde vel være noget ret stabilt, som holder stabiliteten i blokkene. De var næsten 100 kvm vægblokke. I størrelsen 1,2 x 7 m. Men mange blokke tror jeg var afkappede, håber ikke de er noget som gør at de er kommet ind vand. /jonas

Har hentet et læs nu, men må prøve at få fat i en større åben trailer.
Fik kun med 20 kvm, og det drejer sig om næsten 100 kvm.

Blokkene må være en anden type, tror de er en form for hårdere mineraluld mellem pladerne.
Tror ikke fugten er nogen fare alligevel, for det virker som om han havde haft dem godt overdækket, for de føltes tørre.

Et kæmpe bjerg af isolering bliver det, når de ikke er sammenpresset som almindelig isolering under transport.
Jeg kommer til at have brug for ca. 50 kvm i væggene, en tanke jeg har er, at jeg burde kunne have disse blokke i væg og tag også?
I og med pladerne måske jeg ikke engang behøver at have nogen blindbund i bjælkelaget?
/Jonas

De er nok sandwichpaneler med stenuld i, for de ligner dem på linket du sendte.

Selvom de skal monteres udenpå reglerne, så burde de vel kunne monteres imellem? For ellers bliver væggen jo så tyk, og jeg vil spare plads.
Eventuelt skal jeg sætte en isoleringsremse på kanterne bare, for pladen stikker lidt ud fra isoleringen...
/jonas

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.