Planen er at bygge et 1,8m plank - 30+m langt i et blæsende område

Forsøger at beslutte mig for, om jeg skal bruge færdige plintar 700mm eller støbe min egen... Har altid bare fikseret stolperne i jorden tidligere.

Leder efter råd / fordele / ulemper. Jorden er sandet og masser af små sten
 
Er der et tæt plank, så skal du efter min erfaring sætte støtte i vinkel mod planket. Momentet i fastgørelsen bliver enormt og kan knække skruer og bryde stolpesko, hvis ikke plinten rykkes i stedet.

Sætter du et tilpas antal støtte, klarer du dig måske godt med jordankre eller lignende, så du slipper for at grave.
 
Jeg spekulerer på, om støberør med 150 mm diameter er stort nok til 95x95 stolper...

Jeg vil bruge støtte uanset. 30m/s + vind i vinterstorme er ikke usædvanligt.
 
TreeMonkey TreeMonkey sagde:
Undrer om støberør med 150 mm diameter er tilstrækkelig stor til 95x95 stolper...

Jeg vil bruge støtte uanset. 30m/s + vind i vinterstorme er ikke usædvanlig
150mm er rigeligt til 95x95 stolper.

Rigtigt støbte fundamenter vil ikke være det svage led. Brug ikke stolpesko, men støb mindst 3 (gerne 4) stolpejern fast i stedet. Det bliver meget mere stabilt.
 
  • Synes
hapazard
  • Laddar…
Støb egne fundamenter, så du kan få dem dybere end standardfundamenter. Hvis du bruger en jordbor, går det ofte hurtigt at bore huller, der er ca. 1,2m dybe. Så slipper du for frost og får en stærk modstand mod alle vridkræfter. Det nemmeste er at støbe direkte i hullet og kun bruge et støberør i den øverste tredjedel, så den del, der stikker op ad jorden, bliver pæn.

Du skal absolut ikke bruge stolpesko, men du skal bruge fundamentjern. Skær ender af den type stolpe, du skal bruge, og skru to fundamentjern sammen med gennemgående skruer, så hullerne kommer perfekt midt for hinanden. Fundamentjernene kan med fordel sidde i længderetningen på stakittet, så slipper du for skarpe skrueender, der stikker ud mod haven. Det bliver desuden nemmere at justere alle stolper, så stakittet bliver helt lige, da du kan justere hver stolpe nogle centimeter. Nogle hævder, at stakittet bliver svagere med jernene i længderetningen, men det er en ubegrundet bekymring.

Jeg har næsten 40 m stakit omkring mit hus, som er bygget med 150mm rør og fundamentjern i længderetningen samt med 70x70-stolper, og det er solidt og godt. Det er ikke forkert at bruge 95x95-stolper, men personligt synes jeg, det er overkill og mest en risiko for, at det hele ser stort og klodset ud.

Edit: Selvfølgelig er det nok med 2 fundamentjern pr. stolpe.
 
  • Synes
TreeMonkey
  • Laddar…
Janus82 Janus82 sagde:
Støb dine egne fundamenter, så du kan få dem dybere end standardfundamenter. Hvis du bruger jordbor, går det ofte hurtigt at bore huller, der er ca. 1,2 m dybe. Så kommer du uden om frost og får et solidt modstand mod alle vridkræfter. Det nemmeste er at støbe direkte i hullet og kun bruge et støberør i den øverste tredjedel, så den del der stikker op af jorden bliver pæn.

Du skal absolut ikke bruge stolpesko, men du skal bruge fundamentjern. Skær stykker af den slags stolpe, du skal bruge, og skru to fundamentjern sammen med gennemgående skrue, så hullerne kommer perfekt over for hinanden. Fundamentjernene kan med fordel sidde i længderetningen på plankeværket, så slipper du for skarpe skrueender, der stikker ud mod grunden. Det bliver desuden lettere at rette alle stolper ind, så plankeværket bliver snorlige, da du kan justere hver stolpe nogle centimeter. Nogle hævder, at plankeværket bliver svagere med jernene i længderetningen, men det er en ubegrundet bekymring.
har desværre allerede lavet ansøgning om byggetilladelse, og at ændre størrelsen på tjenesterne ville indebære en ny indsendelse - og afgift tror jeg.

Skulle man bruge almindelig grovbeton i hullet?

Og ville sikkert have brug for armering for at gå fra støberørsektionen ind i basen, eller hvordan?
 
Kør med 95-stolperne i så fald. Det er jo aldrig forkert at gøre noget for stabilt. :)

Almindelig grovbeton i sæk er udmærket. Hvis du har mange sokler, så sørg for at låne/leje/købe en betonblander. Til nogle få sokler kan man blande beton i en trillebør, men det bliver hurtigt kedeligt at gøre det. Det er fint at vibrere sokler med en træstok, men igen bliver det hurtigt kedeligt, hvis der er mange sokler, så overvej at leje en vibrator, så alt går hurtigere og sjovere.

Soklen skal absolut have armering. Klip passende lange stykker af 8 mm armering, så de er ca. 10 cm kortere end den færdige sokkel. Så vil jernene have 5 cm beton over og under sig, så de er godt beskyttet mod vejr og vind. Fyld hele soklen med beton og vibrer dem ned, så de kommer ca. 5 cm under toppen, så ved du, at de sidder passende langt fra bunden. Jeg plejer at bruge 3 stykker armering og sætte dem i en trekant i soklen. Det er måske unødvendigt meget, og der kan måske findes bedre måder at placere armeringen, men mine sokler til plank holder godt, selv efter 7 år.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.