Hvad er den nemmeste måde at få VP-rør ind i en eksisterende væg (ydervæg).
Er det bare at lave to spor i gipspladen, fjerne pladen man har skåret ud, lægge rør og nye dåser og derefter sætte pladen tilbage på en god måde? Efterfulgt af spartling og maling af væggen man har revet op.

Dette er til data, så CAT6-kablerne kommer fra etagen ovenfor, hvor gulvet allerede er revet op, og ønsker at have en dåse tæt på gulvet.

Er det en træregelvæg? Jeg har ganske vist kun et etplanshus, men jeg gjorde sådan, at jeg borede hul på loftet, lige ned i væggen og trykkede et VP-rør ned. Borede derefter hul i gipsen og satte en ROT-dåse. Du kan måske gøre det samme, hvis gulvet er åbent på overetagen?

• Synes
Pin og 1 anden
  • Laddar…
H
Skære en strimmel på ca. 20-30 cm mellem reglarne ind med rør og doser, så skrue brædder 120 - 150 mm bag gipsen, der er tilbage, så der er noget at fastgøre strimlen i, holder stenhårdt, så spartle og male

Der findes slang med fortrukne Cat6, som gør arbejdet lettere. Slang er så meget nemmere, så jeg undrer mig over, om jeg nogensinde vil bruge VP rør igen.

N NoOne2k sagde:
Er det en træregelevæg? Jeg har ganske vist kun etplanshus, men jeg gjorde sådan, at jeg borede huller på loftet, lige ned i væggen og trykkede et VP-rør ned. Borede derefter huller i gipsen og satte en ROT-dåse. Du kan måske gøre det samme, hvis gulvet er åbent på førstesalen?
Ydervæg, så isolering i vejen. Sandsynligvis går der også et par tværregler, hvis det er det samme som rummet ved siden af.

H Hjulbent sagde:
Skær en strimmel på ca. 20-30 cm mellem reglerne ind med rør og dåser, så skru brædder 120 - 150 mm bag gipsen, der er tilbage, så der er noget at fastgøre strimlen i, holder stenhårdt, derefter spartle og male
Omtrent sådan tænkte jeg, så jeg antager, at det er bekræftet.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Det finns slang med fördragen Cat6 som gör jobbet smidigare. Slang är så mycket smidigare så undrar om jag någonsin kommer använda VP rör igen
Jo det skulle jag kunna använda men det löser inte problemet med att få in dem i väggen (eller?). Sedan råkar jag ha både lös kabel och rör (även tom slang) som jag nog vill använda.

N Nizztos sagde:
Ydervæg så isolering i vejen. Går sandsynligvis desuden et par tværreglar om det er ligesom
Med diffspærre?

Det er ikke specielt svært at søge op skruerne med stærk magnet, slå i en skruetrækker og skrue dem ud. Så kan du sætte dem tilbage hvis du vil. Hvis du alligevel har tænkt dig at lave om på overfladen.

T Tosse sagde:
Med diffspærr?

Det er ikke specielt svært at søge op skruerne med stærk magnet, slå i en skruetrækker og skrue dem ud. Så kan du sætte dem tilbage, hvis du vil. Hvis du alligevel har tænkt dig at lave overfladen om.
Desværre spikret. Tipset med magnet tager jeg dog med mig, for jeg har ingen fungerende måler, og tricket med magneter gør jo, at jeg kan finde, hvor de går.

Er det en mulighed at trække rør og sætte dåserne i en af indervæggene i rummet i stedet?

Jeg har brugt to forskellige løsninger (udover alle løsninger med hel eller delvis genbrug af gamle rør):
- boret ind i væggen nedefra (kælderen) med flere boreforlængere, passerede tre tværregler. Derefter skubber man røret ind i hullet. Hulboremaskine der hvor røret passerede i væggen og slutdåse. Har brugt den metode en gang på en indvendig væg.
- fjernede panelen på ydervæggen og lagde rørene under den. Boret så lige derind, hvor dåsen skulle sidde. Hulboremaskine på indersiden og slutdåse. Har brugt denne metode flere gange.

• Synes
Pin
  • Laddar…
Først, tak for alle ideer. Selvom nogle ikke virker for mig, kan de forhåbentlig være nyttige for nogen anden.

P Pin sagde:
Er det en mulighed at trække rør og sætte dåserne i en af indvendige vægge i rummet i stedet?
Den indvendige væg, der er relevant, er muret, så det føles svært. Den anden indvendige væg var tidligere ydervæg og er i planker ovenpå en mur.

pacman42 pacman42 sagde:
Jeg har anvendt to forskellige løsninger (ud over alle løsninger med hel eller delvis genbrug af gamle rør):
- boret ind i væggen nedefra (kælderen) med flere boreforlængere, passerede tre tværstykker. Derefter skubber man røret ind i hullet. Dåser borer der, hvor røret passerede i væggen og senildåse. Har anvendt den metode én gang på en indvendig væg.
- tog panelet af ydervæggen og lagde rørene under samme. Borede derefter direkte ind, hvor dåsen skulle sidde. Dåser borer på indersiden og senildåse. Har anvendt denne model flere gange.
Tror ikke dette virker gennem stenulden? Det føles som om man har brug for forlængere af god kvalitet, og det ved jeg ikke, hvor man finder til rimelig pris. De, jeg har brugt tidligere, ville ikke have fungeret til at forlænge en boremaskine til to meter uden at vælte fra hinanden.

At gå ind fra ydersiden bliver svært, da rummet er i kælderen :)

• Synes
frazor og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.