Hej!
Jeg er midt i at renovere pigernes nye soveværelse, da jeg indså, at det indvendige loft af træ, jeg havde tænkt mig at montere, ville ende med at være på den "forkerte" måde, da jeg har lært, at loft og gulv bør monteres vinkelret mod vinduet.
Efter en kort diskussion med min bedre halvdel står det klart, at loftet skal monteres vinkelret mod vinduet, selvom det eksisterende panel ikke understøtter dette. Det er også ønskeligt ikke bare at lægge et ekstra lag panel under det eksisterende, da dette vil sænke lofthøjden til omkring 235-236 cm.
Så mit spørgsmål er: Har nogen en god løsning på dette eller erfaring med lignende problematik? Findes der en enkel løsning, man kan købe sig til, som ikke indebærer, at jeg skal placere panel ovenpå det eksisterende panel og derefter sav små stykker, og som jeg derefter skruer sammen med mit indstuvet panel for således at få et panel i den rigtige højde og på den rigtige ledd?
Det kan man roligt nok sige! Det er heldigvis et toplanshus, så ovenover er stuen. Jeg har fået den opfattelse, at man som regel ikke sætter en dampspærre mellem etager i en villa, men jeg kan tage fejl. Da huset blev bygget i slutningen af 60'erne, var det kun stueetagen, der blev færdig, og overetagen var helt ufærdig; det måtte man ordne, efter man var flyttet ind. Men jeg vil sætte dampspærre mellem de åbne spær og loftet. Ikke supertæt, men bedre end ingenting, desuden er der ikke noget i huset, der er særligt tæt, så jeg tænker, det løser sig i sidste ende
En tanke slog mig lige, findes der tyndere glespanel jeg kan få hjem? Hvor tynd glespanel kan jeg slippe af sted med? Loftet vil bestå af fasade færdigmalede loftplanker fra alles vores favorit: Bauhaus
Hvad skal I have for panel i loftet? At konsekvent gå vinkelret er at få et langrandet loft, klart det kan se større ud da. Men eventuel skævhed træder frem direkte. På tværs så skjules skævhed og frem for alt bliver der ingen samlinger, der kan give sig, så det bliver kanter eller sprækker, der forstyrrer.
Du kan sætte "kortlingar" af lægter af samme dimension som lægterne på hver regel mellem de gamle lægter. Det er nok, hvis det er cc60 for at sømme panelet
Hvad skal I have for panel i loftet? At konsekvent gå på vinkelret er at få et langstrakt loft, klart det kan se større ud da. Men eventuel skævhed fremtoner direkte. På tværs så skjules skævhed og frem for alt ingen samlinger bliver det der kan give sig så det bliver kanter eller sprækker som forstyrrer.
Holder med dig, dog så har vi monteret loft i resten af huset vinkelret mod vinduerne, så det er ikke kun min bedre halvdel som argumenterer for dette, bliver også en diskussion om at være konsekvent, sådan blev det i vores soveværelse som reference:
Er et helt OK tag, men et aber med målene, som en lille advarsel, hvis der er spredt færdigt og rummet er stort, og man vil have pladerne på langs med det spredte, så kommer det ikke til at passe mellem spredt og plader. Huntonit har smallere mål end 300 eller 600 normalt C/C mål for det spredte. Jeg røg i den fælde selv, da jeg skulle sætte Huntonit i det store rum, blev nødt til at tage det ned og sprede om. Det gælder om at måle ordentligt for det spredte.
For at følge op på det her med dampspærren, de sorte pletter, hvad er det?
Godt spørgsmål! Vi fik lidt let panik, da vi tog ned loftet. Dog har vi konstateret, at de sorte pletter vender opad, altså de ligger mod isoleringen, og isoleringen ser helt upåvirket ud, det samme gælder reglarne, det er kun dampspærren, der er plettet. Vores bedste gæt er, at det har ligget udendørs eller er blevet beskidt under monteringen, men hvis du har en god idé om, hvad det kan være, og hvor bekymrede vi skal være, må du gerne sige til, vedhæfter nærbillede:
Kottlingar på cc 600 ifølge johnsvis forslag, eller spontet krydsfiner i hele taget som underlag for taget
En fordel ved dette forum er, at man hurtigt får mange gode idéer til løsninger, fordelen ved dette er også, at man ret hurtigt kan diskutere dette med sin bedre halvdel, som så også indser, at alle løsninger, der ikke indebærer at man monterer ny gitterforskalling på den gamle (bare på tværs) eller simpelthen monterer loftet på "forkert" måde vil resultere i en masse ekstra arbejde på et projekt, der allerede har trukket massivt over tiden . Tror vi ender med at vi monterer ny gitterforskalling ovenpå den gamle og sænker loftet, dog har jeg fundet gitterforskalling 22x70 hos Beijer byggmaterial samt "reglar" 22x70 hos Bauhaus. Kan disse anvendes som erstatning for 28x70? Så vinder vi 6 mm
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.