7,084 læst ·
15 svar
7k læst
15 svar
Excel-formel til at beregne mindst muligt spild?
Side 1 af 2
Er der nogen, der har en god excelformel til automatisk at kunne beregne mindst muligt spild for et antal givne længder?
Så hvis man skal sømme lister for eksempel, og man har 2 x 450 længder, 3 x 210 længder og 1 x 330 længde (som EKSEMPEL), så skriver man det ind i en liste, derefter skriver man ind hvilke længder man har brug for, for eksempel; 30 cm, 45 cm, 45 cm, 120 cm, 200 cm, 220 cm etc.
Så skal excel automatisk beregne, hvordan man bedst fordeler de nødvendige kappede længder over de fulde listelængder, for at få så meget ud af det som muligt og så lidt spild som muligt.
Måske skal dette scriptes? Eller findes der en god formel til dette?
Det ville jo være meget interessant for mange bygherrer, der vil minimere spildet og ikke risikere at stå der med en masse spild og så mangler der lange længder etc.
Selvfølgelig kan man beregne dette manuelt, men det tager jo så meget længere tid!
Så hvis man skal sømme lister for eksempel, og man har 2 x 450 længder, 3 x 210 længder og 1 x 330 længde (som EKSEMPEL), så skriver man det ind i en liste, derefter skriver man ind hvilke længder man har brug for, for eksempel; 30 cm, 45 cm, 45 cm, 120 cm, 200 cm, 220 cm etc.
Så skal excel automatisk beregne, hvordan man bedst fordeler de nødvendige kappede længder over de fulde listelængder, for at få så meget ud af det som muligt og så lidt spild som muligt.
Måske skal dette scriptes? Eller findes der en god formel til dette?
Det ville jo være meget interessant for mange bygherrer, der vil minimere spildet og ikke risikere at stå der med en masse spild og så mangler der lange længder etc.
Selvfølgelig kan man beregne dette manuelt, men det tager jo så meget længere tid!
Medlem
· Blekinge
· 12 281 indlæg
Det spørgsmål har jeg tænkt meget over.
1. Dagens håndværkere er ligeglade. De tager nye længder hele tiden, for det er bygherren, der betaler.
2. Jeg plejer at regne dette ud på papirlapper. Jeg kan Excel ret godt, men tiden til at skripte og verificere er nok længere end at regne på et ternet ark.
3. Desuden, som sjældent-bygherre, synes jeg, at planlægningen er sjovere end arbejdet. Jeg ser på behovet først, derefter et forsøg til kapliste, men de har alligevel ikke de længder, jeg har brug for.
4. Det tager en halv time at regne manuelt, og det må man sætte op imod værdien af sin egen arbejdstid.
1. Dagens håndværkere er ligeglade. De tager nye længder hele tiden, for det er bygherren, der betaler.
2. Jeg plejer at regne dette ud på papirlapper. Jeg kan Excel ret godt, men tiden til at skripte og verificere er nok længere end at regne på et ternet ark.
3. Desuden, som sjældent-bygherre, synes jeg, at planlægningen er sjovere end arbejdet. Jeg ser på behovet først, derefter et forsøg til kapliste, men de har alligevel ikke de længder, jeg har brug for.
4. Det tager en halv time at regne manuelt, og det må man sætte op imod værdien af sin egen arbejdstid.
Det er et eksempel på kappsæksproblemet (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kappsäcksproblemet), hvilket er et såkaldt NP-svært problem. Det er en gruppe problemer som er svære at beregne og hvor man ofte har brug for at anvende approximative metoder. Det er ikke noget som kan formuleres med Excels standardbibliotek så vidt jeg ved. Grundlæggende løses det med lineær heltalsprogrammering, så man må i så fald undersøge om Excel har støtte for det. Der burde dog være en passende good-enough-løsning som er enklere...
Det kan tage lidt tid at først lave en skabelon i Excel, så for nogle længder er det måske ikke værd. Men hvis man har brug for at bruge det flere gange i fremtiden, kan det betale sig rent tidsmæssigt. Det bliver jo også lidt sjovere at arbejde så.
Jeg mener, at der findes en indbygget vejledning, men det var vel et stykke tid siden, jeg brugte den.Martin_B sagde:
I Solver angiver man et antal variabler/celler, som den skal ændre på (forsøge at finde den bedste værdi) så resultatet af en formel eller anden celle bliver en bestemt målværdi. Fx at summen af spillet går mod nul.
Fandt en online-version, måske kan være praktisk, hvis man ikke vil bruge tiden i Excel: https://jonathan.overholt.org/projects/cutlist. En begrænsning er, at man ikke kan angive, hvor mange brædder man har til rådighed i forskellige længder. Fordelen ved det er, at det bliver meget enklere og hurtigere at løse.
Typisk at det er tommemål...A arasmus sagde:
Næ, nu går jeg over til pen og papir og anstrenger hjernen en stund. Dette bliver nok ikke løst på et stykke tid. Forstår jo lidt hvorfor man lige så godt kører manuelt... haha jeg er jo helt færdig allerede nu efter al søgning på excelformler. Suk 
Jeg vender tilbage så snart jeg har fundet noget dog.
Jeg vender tilbage så snart jeg har fundet noget dog.
Risikoen ved alt for snævre optimeringer er jo på den anden side, at du mister tolerancen for fyllesnickeri, f.eks. geres i den forkerte retning eller måler med tommestokken på hovedet. Lige så ærgerligt hver gang man står der og skal købe en enkelt kort længde af noget pga. en fejl.
Så må man formulere det som et stokastisk rygsækproblem. Man skal bare kvantificere alle fejl, man kan tænkes at begå, hvor sandsynlige de er, og hvor meget spild de resulterer ighoti sagde: