Det ser mærkeligt ud. Synes også det ser ud som om det har brændt, men det er næppe tilfældet. Det er ikke sådan at de store "sodflager" på undersiden er overvintrende sommerfugle? Jeg har masser i lofterne på mine økonomibygninger.

Uanset, med sort omkring tagskægget og loftslugen, virker det rimeligt at mistænke for mange års lækage af varm fugtig luft nedefra. Måske er tætningen mellem ydervæg og loftsbjælkelag fraværende?

Er det et 1&1/2-plans el 2-plans hus? Hvilken type ventilation har det?

Skrab lidt med en kniv og se, hvor slemt det er. Spontant ville jeg begynde med at fikse ventilationen for bodelen og på den måde mindske fugtbelastningen på loftet.

Hvordan ville du gøre da Fredrik?

KnockOnWood sagde:
...Og da havde jeg gjort vinden uisoleret...
Ser, at jeg skrev forkert.
Skulle være

Og da havde jeg gjort vinden uventileret...

Undskyld :o

Locke sagde:
Hvordan ville du gøre da Fredrik?
Mekanisk ventilation i bodelen så at man får et undertryk der.

oceanis sagde:
Mekanisk ventilation i bodelen så att man får et undertryk der.
Og træk alt slik som sidder på loftet ned i bodelen;) ?

stake sagde:
Og trække alt slik, der sidder på loftet, ned i boligdelen;) ?
Svaret henviser til, hvordan man reducerer fugtbelastningen på loftet !

Men en sanering først skader ikke.....

Hvis det nu er Fredriks mening, at man bør løse problemet med undertryk i boligdelen, hvordan foreslår du så, at man sanerer det dér, Oceanis?

Sagen er, at selvom man har en lufttryksforskel over loftsbjælkelaget, så forhindrer det ikke fugttransport på grund af damptryksforskel.

Det er det tricky ved fugttransport - vand kan endda bevæge sig i modsat retning på samme tid.

Som det ser ud nu, vil vi købe huset med viden om, at taget skal laves om, og med omkostningerne for det med i budgettet.

Så planen lige nu er at få tilbud på at løse dette fra nogle forskellige håndværkere og eventuelt tale med en ekspert om, hvad der er den bedste løsning for netop denne loft.

Spontant (og uden at tjekke, om dette er den bedste løsning) kan det blive sådan her:

1) Fjerne de eksisterende tegl, tagpap, lægter, brædder, tagrender og nedløbsrør.
2) Suge alt savsmuld ud.
3) Sætte dampspærre i bjælkelag.
4) Tillægsisolere bjælkelag.
5) Sætte nye brædder, åbne op for tagfod, sætte skimmelstopper i kip og forbedre ventilationen i gavlene.
6) Nye lægter, nye tegl, nyt blikkenslagerarbejde inkl. render og rør.
7) Sætte fugtstyrede ventilatorer, som f.eks. pax, i badeværelserne.

Det, jeg er lidt bekymret for, er, at der sandsynligvis ikke er nogen dampspærre i væggene i et hus bygget i 60'erne, og jeg har læst, at man ikke bør sætte dampspærre i taget, hvis det ikke er i væggene. Men det må en "ekspert" udtale sig om...

Lyder det rimeligt?

Locke sagde:
Hvis det nu er Fredriks mening, at man bør løse problemet med undertryk i bodelen, hvordan foreslår du så, at man sanerer det der, Oceanis?

Sagen er den, at selvom man har en forskel i lufttryk over loftet så forhindrer det ikke fugttransport pga. forskel i damptryk.

Det er det svære ved fugttransport - vand kan endda bevæge sig i den modsatte retning samtidig.
Sanering er ikke min specialitet, men sanering af sort skimmel i sig selv er der mange, der udfører, og efterbehandling med Boracol plejer at have den ønskede effekt.

Med hensyn til at der var størst påvirkning omkring loftslemmen kan man nok antage, at et undertryk i bodelen ville ændre på forholdet af luftlækagen op på loftet. Man kunne jo supplere med en tætning eller en bedre lem.

Senest redigeret:
Hvis nu vinden ser ud sådan, hvordan ser det så ud i væggene? Kan den fugtige luft presses op på vinden, kan den lige så vel presses ud i væggene, selvom varm fugtig luft normalt stiger opad.

Som køber ville jeg nok forsøge at rive lidt foder og panelbrædder af nogle steder for at inspicere dette område også. Eller som køber er det det forkerte ord. Jeg ville holde mig væk fra dette hus, da det i princippet også kræver udskiftning af spær, eftersom disse også har skimmelvækst.

Skifte spær? Det kan vel alligevel ikke være normalt at gøre medmindre de er angrebet så hårdt, at bæreevnen er svækket betydeligt?

Det jeg henviste til er naturligvis at skabe undertryk i boligdelen for på den måde at reducere lækagen af fugtig indeluft og derefter tage sig af loftet. At lykkes med at fjerne lækagen helt er nok ikke muligt. Men ved at ventileringen giver konstant luftskifte (ingen pax eller andre legetøj, der kører nogle gange) falder den relative luftfugtighed i indeluften.
Lavere RF i indeluften giver mindre absolut fugtighed i lækage til loftet.
Hvis man kun fixer loftet uden at løse årsagen, vil man snart have problemet igen med vækst.
Fredrik

samuel99 sagde:
Spontant (och uden at tjekke om dette er den bedste løsning) så kan det blive sådan her:

1) Rive de eksisterende tagsten, pap, lægter, råspont, tagrender og nedløbsrør af.
2) Suge al savsmuld ud.
3) Sætte dampspærre i bjælkelaget.
4) Efterisolere bjælkelaget.
5) Sætte ny spont, åbne op ved tagskæg, sætte skimmelstoppere ved kip og forbedre ventilationen i gavlene.
6) Nye lægter, nye tagsten, nyt blikarbejde inkl. render og rør.
7) Installere fugtstyrede ventilatorer type pax i badeværelserne.

Lyder det rimeligt?
Ja, det lyder rimeligt.

Derudover kan man jo overveje en mere avanceret ventilationsløsning, som også sparer lidt energi. Skal man trække rør på loftet, er det meget passende at gøre det, når taget alligevel er væk. Det bliver så meget nemmere rent praktisk.

Benyt også lejligheden til at sikre, at væggene er tætte (op mod loftet). Det ville jo være trist at lægge dampspærre i loftet og så lækker det gennem væggene. Normalt skal det ikke gøre det, men det kan jo være dårligt vindtæt under. F.eks. kun panel uden heldækkende board/plader/pap, og/eller ihopklemt savsmuldsisolering. (Der burde ikke være savsmuld i væggene på 60'er-huse, men man ved jo aldrig...)

Endnu mere usandsynligt er det, hvis huset har træpanel og dårligt drejede vinduer, så indeluft lækker ud omkring vinduerne og følger panelets luftspalte op til tagskægget og på den måde kommer ind på loftet. Eller var der ingen tagskægsventilation? Ja, så falder dette jo.

Jeg glemte nok at skrive det tidligere, men det er facadefliser på huset...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.