Martin_B
Har tidligere haft savsmuld på asfaltlugtende vindpap i et mellemgulv mellem kælder og stueetage, hvilket jeg har fjernet. Alt det lå på et strøelsebund/blindbund (hvorfor ved jeg ikke, da det jo er kælder/sokkeletage under huset).

Det har set ud som følgende, oppefra og ned:
Stueetage
-----------------
Plastgulv
Masonit sømmet på plankegulvet
28mm fer og not plankegulv
Savsmuld
Nogen slags sort vindpap-lignende der lugtede stærkt, typ asfalt
22-28 mm brædder som strøelsebund/blindbund
ca. 45 mm luft
Spredt
Gips
-----------------
Kælder/Sokkeletage

Tænkte nu fylde igen på to forskellige måder i de forskellige rum.

I køkkenet:

Stueetage
-----------------
Plastgulv
22mm gulvspånplade
95mm glasuld
11 mm OSB som strøelsebund/blindbund
45mm glasuld
Spredt
Gips
-----------------
Kælder/Sokkeletage

Dvs. ingen dampspærre/fugtspærre/diffspærre, og erstatter desuden 45mm luft med 45mm glasuld, som ses i listen ovenfor.

I øvrige rum tænkte jeg følgende:

Stueetage
-----------------
22 massivt trægulv
Savsmuld (efterfylder med det gamle som fandtes der før)
Vindsdug for at savsmuldet skal blive og ikke bevæge sig gennem lagene
11 mm OSB som strøelsebund/blindbund
45mm glasuld
Spredt
Gips
-----------------
Kælder/Sokkeletage

Dvs. ingen dampspærre/fugtspærre/diffspærre, og erstatter desuden 45mm luft med 45mm glasuld, som ses i listen ovenfor.

Er dette en god eller dårlig idé?
Kælderen/sokkeletagen bruges som en almindelig etage og er dermed også opvarmet om vinteren.
Bliver svarene forskellige på, om mine planer er gode eller dårlige, hvis man skulle lade kælderen/sokkeletagen være uopvarmet også om vinteren?

Svært at vide, hvad der er korrekt på gamle 20'er huse. Og jo, jeg ved, at celluloseisolering ville have været det bedste, men jeg har hverken tid eller penge til at jage efter det lige nu. Jeg vil bare gerne have gulvet lukket hurtigst muligt. Men selvfølgelig, hvis mine metoder er ødelæggende for huskonstruktionen, så må jeg jo tænke om.

Det burde ikke være sværere at få fat på cellulosaisolering end glasuld og det er bedre at beholde samme slags materiale som allerede findes i huset. Har det fungeret i snart 100 år er det vel dumt at tage chancer? 😊

Vi har kun fyldt op med savsmuld i vores gulve og bare det gjorde en stor forskel.

Martin_B
Sophie sagde:
Det burde ikke være sværere at få fat på celluloseisolering end glasuld, og det er bedre at beholde samme slags materiale, som allerede findes i huset. Har det fungeret i snart 100 år, er det vel dumt at chancen? 😊

Vi har bare fyldt op med savsmuld i vores gulve, og bare det gjorde stor forskel.
Det afhænger jo selvfølgelig af, hvor man bor, og her er der ingen steder, der har celluloseisolering hjemme (bestillingsvare). Jeg vil desuden have det i plader.
Derudover er det selvfølgelig også prisen, der afholder mig. Det er jo så vanvittigt meget dyrere.

Nu har jeg jo celluloseisolering hjemme, som man skal have maskine til at fordele og sprøjte ud, men jeg har ingen maskine til det.

Mineraluld er jo så utroligt praktisk, når man køber i plader, og billigt er det også.

Men, igen. Hvis mit forslag er dårligt for huset, så må jeg jo gøre anderledes.

Har du lösull derhjemme kan man med visse rive det ud og behøver da ingen maskine.

Der findes alternativer i pladeform, men det er sandt, at de ofte er meget dyrere. Kutterspån eller sågspån er imidlertid ikke så dyrt. 😊

Svar A: Ingen plastfolie er nødvendig mellem de forskellige etager.

Svar B: Type af isolering spiller ingen rolle. For lydisolering gælder nok, at tungere = bedre.

• Synes
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Sophie sagde:
Har du lösuld hjemme kan man med visse raker ud den og behøver da ingen maskine.

Der findes alternativer i pladeform men det er sandt, at de ofte er meget dyrere. Træspåner eller savsmuld er derimod ikke så dyrt. 😊
Den "lösullen" jeg har hjemme er hårdt komprimeret i baller. Købte det af en anden, der havde en masse baller tilbage efter en renovering. Han sagde, at man skal have en maskine til den, som har en kniv, der snurrer og som hakker det op, typ. Jeg spurgte, om man kunne fordele med hånd, men han sagde, at han havde prøvet, og at det ikke gik. Må gøres med maskine desværre.

Ja træspåner/savsmuld ville jo have været rimelig billigt. Jeg kunne returnere en del af isoleringen og køre på savsmuld i stedet for 95 isoleringen, den som kommer til at ligge ovenpå trossbunden. Og så lade 45-an glasuld ligge tilbage under trossbunden.

Årsagen til, at jeg har beholdt trossbunden, eller endda erstattet den med OSB for nemheds skyld, er for på den måde at få to "kamre", hvilket burde dæmpe lyden lidt mere. Plus, at OSB'en i sig selv er tungere og dæmper bedre end bare mineraluld.

Martin_B
KnockOnWood sagde:
Svar A: Ingen plastfolie behövs mellan de forskellige etager.

Svar B: Type af isolering spiller ingen rolle. For lyddæmpning gælder nok at tungere = bedre.
Godt! Men så kan jeg jo køre på hvilket som helst, dvs. lade 95-glasuld være tilbage som planlagt i køkkenet, under plastgulvet.
Så kan jeg hælde savsmuldet tilbage i øvrige rum hvor jeg skal have massiv 2-stavsparket, så hjælper savsmuldet med at buffre fugt så slipper parketbrætterne for at krympe/svulme så vanvittigt voldsomt.
Savsmuldet burde jo udjævne krympning/svulmning en anelse så den mekanisme går lidt trægere.
Og under savsmuldet kommer da OSB til at ligge, og under den en 45-glasuldplade direkte mod gipsen/gipsen i kælderetagen.

Martin_B
KnockOnWood, kender du til hvordan det skal være over badeværelse med bruser samt sauna? Altså i de tilfælde hvor der findes badeværelse med bruser samt sauna i kælderetagen. Hvordan kan man gøre med bjælkelaget ovenfor? Plastik eller ej, mineraluld eller ej?

Jeg ved ikke hvordan det ser ud i den del af bjælkelaget endnu, for jeg har ikke åbnet op det. Men hvis der ikke er plastik der allerede direkte over gipsen/glesen, så bliver det jo selvfølgelig tricky, for det går ikke at få plastik deroppefra uden at fjerne hele loftet i kælderen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.