Hej,

Jeg har et ældre hus med delvist torpargrund, hvor syllen, bjælken og gulvregler lokalt er ramt af vand- og insektsskader... Heldigvis er det begrænset, og jeg har støbt en støtte, der kan holde bjælken, så den kun behøver at være ca. en meter lang, og de reglar, der er dårlige, kan så til gengæld holdes oppe over den nye bjælke, så de kun behøver at være ca. 1,5 meter lange.

Men selvom jeg ikke har brug for så meget træ, er mit problem, at træet er i "tomme"-dimensioner:
  • Bjælken "tre-tommer-ni" (den måler altså 75 x 225 mm).
  • Gulvregler er "tre-tommer-syv" (de måler altså 75 x 175 mm)
Hvad erstatter jeg disse med i dagens moderne samfund?

Er det OK at lime og sømme to 45 x 220 sammen for at opnå en 90x220 bjælke i stedet for 75 x 225?

Samme med reglerne, er det OK at lime&sømme to 45 x 170 for at få en 90 x 170 i stedet for 75 x 175?

I begge ovenstående tilfælde har jeg tænkt mig at bruge C24 reglar.

Eller er det bedre at købe en 90 x 225 limtræsbjælke og bruge både som bjælke samt save den ned til 90 x 175 til reglerne? Skaden er så vidt jeg indtil nu har set så begrænset, at en fire (eller måske seks) meters bjælke fra Bauhaus kunne række til både bjælke og gulvregler, så pengene bliver ikke afgørende.

Fordelen ved at bruge dobbelte standardreglar er, at det bliver lidt lettere at sammenføje mod den eksisterende bjælke/regler, da jeg kan lade den ene regel overlappe med en meter og sømme og lime den mod den eksisterende regel.

Eller er det ligefrem muligt at få fat i tre tommers (75mm) træ et sted også nu om dage?

Tommer mål kan man få fat i, hvis man har et lokalt savværk i nærheden. Men jeg har set det før, at man kan bestille det hjem på XL byg i hvert fald. Spørgsmålet er dog, om det bliver så meget billigere end at købe en større regel, som du kapper selv. At lime sammen er en dårligere bærende konstruktion end en hel. Som svill, hvor der er bærende mur hele vejen under, fungerer det vel, men jeg ville aldrig have gjort det, hvor der er punktbelastninger uden støtte under.

Hvis du primært ønsker at erstatte de tumsavede regler med træ med samme stivhed, kan du bruge limtræ. 3x9 tommer erstatter du med 66x225 og 3x7 tommer med 56x180.

• Synes
RobbanGBG og 1 anden
  • Laddar…
Ud fra dit navn bor du i Göteborg. Holgers i Borås sælger grovskåret tømmer, de kan nok skaffe dine dimensioner.

• Synes
RobbanGBG
  • Laddar…
R RobbanGBG sagde:
Hej,

Jeg har et ældre hus med delvis torpargrund, hvor sylden, bæreren og gulvreglerne lidt lokalt er blevet ramt af vand- og insektsskader... Heldigvis er det begrænset, og jeg har støbt en sokkel for at veksle bæreren på, så den behøver kun at være ca. en meter lang, og de regler, der er dårlige, kan så til gengæld vekseleres over den nye bærer, så de kun behøver at være ca. 1,5 meter lange.

Men selvom jeg ikke har brug for så meget træ, er mit problem, at træet er i "tommer" dimensioner:
  • Bærer "tre-tommer-ni" (den måler altså 75 x 225 mm).
  • Gulvregler er "tre-tommer-syv" (de måler altså 75 x 175 mm)
Hvad erstatter jeg disse med i dagens moderne samfund?

Er det OK at lime og spigre to 45 x 220 sammen for at opnå en 90x220 bærer i stedet for 75 x 225?

Samme med reglerne, er det OK at lime&spigre to 45 x 170 for at få en 90 x 170 i stedet for 75 x 175?

I begge ovennævnte tilfælde vil jeg i så fald starte med at bruge C24 regler.

Eller er det bedre at købe en 90 x 225 limtræsbjælke og bruge både som bærer og skære den ned til 90 x 175 til reglerne? Skaden er så vidt jeg hidtil har set så begrænset, at en fire (eller måske seks) meter lang bjælke fra Bauhaus kunne være tilstrækkelig til både bærer og gulvregler, så pengene vil ikke være afgørende.

Fordelen ved at bruge dobbelte standardregler er, at det bliver lidt lettere at forlænge mod den eksisterende bærer/regler, da jeg kan lade den ene regel overlappe en meter og spigre og lime den mod den eksisterende regel.

Eller kan man måske få fat i tre tommer (75mm) træ et sted, selv nu til dags?
Det lyder som en fremragende idé at spiklime to almindelige regler. Det ville jeg have gjort.

Jeg formoder, at der ikke er nogen særlig præcision, så målene kan variere noget.

J justusandersson sagde:
Hvis du primært vil erstatte de tømmerregler med træ med samme styrke, kan du bruge limtræ. 3x9 tommer erstattes med 66x225 og 3x7 tommer med 56x180.
Hmm. det var interessant. Jeg er hverken konstruktør eller tømrer, så jeg har ikke styr på om eller hvor meget lamineret træ er stærkere/stivere end almindeligt træ, derfor min tanke om altid at bygge i grovere dimensioner end originalen, det er alligevel så lidt materiale, at omkostningen ikke bliver afgørende, og der er plads på bredden. Men hvis det er sådan, at jeg kan bruge "standard" dimensioner, som er lettere at få fat i, ville det være godt tidsmæssigt.
  • 66x225 limtræ har det samme bæreevne/stivhed som 3x9 tommer (75x225) træregel?
  • 56x180 limtræ er lidt for "højt", så jeg ville være nødt til at fræse 5mm ved lejerne, kan det virkelig erstatte 75x175 træregel?

A andersmc sagde:
Det lyder som en fremragende idé at sømlime to almindelige lægter. Det ville jeg have gjort.

Jeg formoder, at der ikke er nogen særlig præcision, og at målene kan variere noget.
Du har ret, i bredden er det frit så at sige. Bærelinjen har kun luft på siderne, og hullet i muren hvor den skal ind er ca. 12 cm bredt, så der er plads. Mellem gulvreglerne ligger kun isolering (savsmuld i dag...), så bredden kan også variere der.

Det er kun i højden det skal være nogenlunde korrekt, men for bærelinjen kan jeg justere understøttelsen lidt opad, og jeg vil alligevel skulle banke i byggekile for at få det stramt, går jeg ud fra... Desuden har jeg allerede passende C24 lægter hjemme, så derfor vakler jeg lidt frem og tilbage.

Så dog, at Beijer havde fire meters 90x225 laminattræ inde her i nærheden for 890 kr., så det bliver måske sådan en alligevel.

De limtrædimensioner jeg foreslog har samme kapacitet som dine oprindelige tomsavede. Jeg har da taget udgangspunkt i, at dine gamle bjælker har en styrke, der svarer til klasse C24. 5 mm udboring ved oplæggene er uden betydning.

• Synes
RobbanGBG
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
De limtrædimensioner jeg foreslog har samme kapacitet som dine oprindelige tomsavede. Jeg har da taget udgangspunkt i, at dine gamle bjælker har en holdbarhed, der svarer til klasse C24. 5 mm udhakning ved understøtningerne har ingen betydning.
Godt at vide, at jeg kan gå ned i dimension på de lange gulvregler, hvis insekterne har spist mere på dem, end jeg hidtil har set (y)
Har dog kigget rundt i løbet af dagen på, hvor jeg kan få fat i træværk, og det endte på Beijers, de havde 90x225 limtræ på lager og 10% på alt på lager, så jeg slog til på sådan en. Det bliver i hvert fald ikke underdimensioneret :D

Det bliver garanteret rigtig godt!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.