Har et hus fra ~1850 i det sydvestlige Skåne. Bygget af lersten i dobbelt række. Grundmur er natursten, og jeg har ikke fundet nogen træbjælker under ydervæggen, men den ser ud til at hvile direkte på grundmuren.
Jeg har i øjeblikket gravet det meste af den gamle muldbank ud i hallen og fjernet den polystyren, der lå øverst. Det gamle bjælkelag, som var dårligt, er fjernet, og det noget nyere er delvist tilbage. Dette skal også fjernes, så jeg får et "rent hul".
Planen har været at lægge 50-100 mm 11-16 makadam, 200 mm EPS eller XPS og så eventuelt elektrisk gulvvarme i form af et T (da jeg planlægger at bygge et garderobeskab/skohylde langs ydervæggen, og den anden del optages af en trappe) for derefter at flydespartle elvarmeslangerne ind og så lægge et stengulv ovenpå, så det kan modstå al slud, grus og skidt, som man trækker ind.
Mellem celleplasten og grundmur tænkte jeg at murs lukke for at forhindre gnavere i at komme ind og derefter fylde op med enten Leca-kugler, makadam eller fugeskum. Da der ligger nogle rigtig store sten, er det ikke direkte en lige kant, vi taler om, men det skulle nok være muligt at skære passtykker ud, så tomrummet bliver minimalt.
1: Behøver jeg have en form for plast/dug ovenpå makadamen, hvis jeg følger ovennævnte plan?
2: Bør jeg bygge et "flydende" bjælkelag at lægge ovenpå det første lag celleplast og derefter isolere mellemrummet for derefter at dække det hele med gulvspånplader i stedet?
Her tænker jeg, at det organiske materiale ligger indesluttet i celleplast, som mig bekendt ikke er diffusionsåben og burde holde fugt ude.
Billederne viser, hvordan det ser ud i dag. Bjælkelaget og gulvet er 100% midlertidigt og skal fjernes/laves om ordentligt.
Det øverste jordlag var meget tørt og let at grave væk. Under dette er der hård ler, som løsner i tykke stykker, og det er for at være en skånsk lerjord, forholdsvis tørt overalt, hvor jeg har været og rodet.
De to ledninger er vand ind/ud til VVB i badeværelset. Disse skal have 15 mm rørisolering omkring sig, da jeg ikke kan flytte dem.