Skal rive en bærende kældervæg og har fået opgaven at den skal kunne erstattes med 2 stk. HEA 100 bjælker ved siden af hinanden. Bjælkelaget (træ 45x220 reglar) er afvekslet ovenpå den bærende væg som er 20 cm tyk. Væggen som skal væk er 3,9 meter lang - se vedhæftet tegning - væggen som skal væk er markeret med rødt. Virker det som om det stemmer som det er regnet at det fungerer med 2 stk. HEA 100? Taknemmelig for al den input jeg kan få!
Spontant, uden at have regnet på det, så tror jeg, at dobbelt HEA100 vil bøje ned en del på en så lang strækning som 3,9m. Nu ved jeg jo ikke, hvilke belastninger der er tale om, er det "kun" et mellemdæk så kan det måske fungere, eftersom spændvidden er begrænset til 5m. Men en vis svaj kan der sikkert blive i gulvet.
Dette kan kun nogen, der har regnet på det, svare på, og belastningen er ikke kendt.
Valget af dimensioner 2 stk. HEA 100 kan være afhængig af, at det ikke skal være for iøjnefaldende og passer godt med øvrig fast bygning samt fastgørelsesmåder uden at spise unødvendigt meget af åbningen.
Det er muligt at gå op i størrelse og bruge en HEB i stedet, men da reduceres frihøjden i åbningen.
Hvorfor tvivler du på svaret, du har fået? Personen, der har givet dig svaret, har vel regnet på det?
Det er muligt at bruge 2 stk. HEB 100 i stedet, som da udgør 4 mm mere (HEB er 100 mens HEA er 96) og øger holdfastheden, men svaret du har fået må vel komme fra en, der har regnet på det.
Det er også muligt at bruge HEM 100 (Den er dog ikke 100 men 120x106), og den er mere holdbar, og 1 stk. HEM100 er mere holdbar end 2 stk. HEA eller 2 stk. HEB.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.