Halløj der!

Har læst igennem alt, hvad jeg kan finde, men lykkes stadig ikke med at finde frem til noget. Tanken er at fjerne en bærende væg og erstatte den med en limtræsbjælke. Ifølge beregninger på Moelven finder jeg et passende alternativ i form af en 66x315 bjælke. Mindste krævede understøtningslængde er 141mm. Største mulige størrelse på søjle, jeg kan få ind i ydervæggen, er 115x115 for at kunne bygge den ind. Betyder det, at jeg skal vælge en anden type bjælke, hvis jeg vil have søjlen helt indbygget, eller har jeg misforstået det?

MVH

141 mm lyder utroligt meget for en så spinkel bjælke indbygget i væggen.
Jeg tror, der er sket en fejl i udregningen.
Jeg er overbevist om, at 115 er tilstrækkeligt eller at det skal være en meget kraftigere bjælke.

En bredere bjælke burde give mindre oplægningslængde.
Et andet alternativ er at skrue-lime to 45x145, så du får en stolpe på 90x145.

Martin93 sagde:
Hej der!

Har læst alt jeg kunne finde, men lykkes stadig ikke med at finde frem til noget. Tanken er at fjerne en bærende væg og erstatte den med en limtræsbjælke. Ifølge beregninger på Moelven får jeg et passende alternativ i form af en 66x315 bjælke. Mindste nødvendige understøtningslængde er 141mm. Den største mulige størrelse på søjlen jeg kan få ind i ydervæggen er 115x115 for at kunne bygge den ind. Betyder det, at jeg skal vælge en anden type bjælke, hvis jeg vil have søjlen helt indbygget, eller har jeg misforstået noget?

MVH
Jeg havde en lignende situation, hvor jeg havde brug for 115 mm ifølge programmet, men har kun 90 mm tilgængeligt. Stilte spørgsmålet til Moelven og fik nedenstående svar.

Moelven sagde:
Der er et generelt tillæg på 30mm baseret på søjledimensionen, som ikke er med i programmet, så du behøver ikke bekymre dig om understøtningslængden, det er ok med 90mm.
(det man ellers kan gøre for at forstærke understøtningen, er at man indsætter lange helgevindede skruer under bjælken samt har en plade mellem søjle, på den måde spreder man understøtningsbelastningen længere ind i bjælken)
Mit beslutning til sidst blev at gå for en Kerto-S bjælke i stedet, da jeg kunne gå fra en 90x360 limtræ til en 45x400 Kerto-S, som desuden kun kræver 91 mm i understøtningslængde.

Og velkommen til forumet på Byggahus!

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.