Hej! Vores plan er at åbne op mellem køkken/stue for en åben planløsning. Dermed opstår problemet med at erstatte en bærende væg med en bjælke. Hvilken dimension på bjælken bør vi anvende? Tanken er at placere bjælken oppe på loftet for at spare på den lille lofthøjde, vi har.
Mere info
Snøzone/last 1,5 kN/m²
Enplanshus fra 70'erne
WW-spær med trædimension 155x50
19° taghældning
Om tegningerne
Den nye bjælke er markeret blå.
Røde vægge er eksisterende, der skal fjernes.
Grønne vægge er nye, der er planlagt at blive tilføjet.
Spær #5 på tegningen er allerede understøttet med en kortere bjælke. Jeg tænkte at forlænge spærret, så det kan understøttes af den nye bjælke (i blå) i stedet, måske findes der andre løsninger?
Jeg ville være taknemmelig for input, om dette er en god idé samt hvilken dimension man i så fald skulle behøve på bjælken. Jeg håber, jeg har fået alle relevante mål med!
Du kan ikke flytte en fagverkstagstols understøtning i sideled. Den blå bjælke skal være i samme position som de eksisterende vægge. Desuden skal den i praksis være under tagstolene, da der ikke er plads til den et andet sted. Hvis du kan bygge pm tagstol #5, så den bliver identisk med de øvrige, bør der ikke være noget problem. Der findes flere metoder til at holde højden på en bjælke nede. Man kan skifte til et stivere materiale. Man kan eksperimentere med bjælkens tykkelse.
Du kan ikke flytte en fackværkstakstols oplag i sideled. Den blå bjælke skal være i samme position som de eksisterende vægge. Desuden skal den i praksis være under takstolerne, da der ikke er plads til den på noget andet sted. Kan du bygge pm takstol #5, så den bliver identisk med de øvrige, bør det ikke være noget problem. Der findes flere metoder til at holde højden på en bjælke nede. Man kan skifte til et stivere materiale. Man kan eksperimentere med bjælkens tykkelse.
Hej og mange tak!
Ah okay! Er det fordi kraften går ned, hvor overrammen møder underrammen? Mener du, at der ikke er plads, fordi overrammen er "i vejen" for en bjælke på loftet, eller fordi det normalt ikke er muligt at få plads til en bjælke hele vejen ud til ydervæggen pga. lofthøjden?
En fagværkskonstruktion skal helst kun udsættes for belastninger i knudepunkterne, så stængerne ikke påvirkes af momenter. Man synder for det meste mod det, når det gælder overrammen, når man sømmer tagmaterialet direkte på denne, men det gælder ikke selve oplysningspunkterne. Din løsning er ikke gennemførlig, som jeg ser det, og skal derfor modificeres.
Hvis jeg har forstået dig korrekt, skal bjælken placeres der, hvor væggen bærer i øjeblikket? Sådan her:
Problemet bliver så dette, hvis bjælken skal ligge oven på underrammen som tegningen ovenfor:
Kunne man lave spær #6 og #7 om på samme måde som #5, altså hænge spæret i bjælken med en eller anden beslag. Så bygger bjælken ikke så meget i højden på loftet heller. Det ville se sådan her ud omtrent:
Det er bedre at overveje, hvordan man kan få ned bjælkehøjden. Det er godt, hvis der findes nogle lastværdier at tage udgangspunkt i. En målfast planritning er en god start.
Nu har jeg tilføjet flere mål i plantegningen. Jeg er usikker på, hvilke mål og information der er vigtige for at kunne beregne belastninger, men sig bare til, hvad der er nødvendigt. Mange tak for at du hjælper til.
Du har brug for en limtræsbjælke ca. 90x360 mm for at afveksle tre tagspær. Hvis du ønsker en lavere bjælke, er 215x270 ækvivalent med hensyn til stivhed.
To bjælker ved siden af hinanden. Kan det være en måde at få højden ned på dem? Sådan har jeg det i en tilbygning. Ikke mig, der har lavet det, så ved ikke årsagen til, at man gjorde det. Men tænkte om det måske var for at spare på højden.
HEA 180. Med regelinbyggnad och dubbel gips bliver ikke forskellen så stor.
Tak for svar! Jeg må tjekke, hvad der bliver nemmest at fastgøre helt enkelt.
MMortsken sagde:
To bjælker ved siden af hinanden. Kan det være en måde at få højden på dem ned?
Sådan har jeg det i en tilbygning.
Ikke mig, der har gjort det, så ved ikke grunden til, at man gjorde det.
Men tænkte, om det måske var for at spare på højden.
Hvis bjælken havde ligget under spærret, havde dette bestemt været et alternativ. Men nu når jeg tvinges til at fjerne bjælken op pga. lofthøjden, så føles det svært at få kraften ned i en så bred bjælke uden at den skævbelastes/vrides?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.