Kan man erstatte en limtræsbjælke 90x270 med to skruelimede limtræsregler 45x220 eller mister man for meget bæreevne?

Det vil være den forreste bærelinje til et indgangstag, sandsynligvis med betontagsten, men det er ikke umuligt, at det bliver et pladetag, 4m spændvidde hvilende på to 90x90 limtræssøjler. Ca. 1,7m ud fra husvæg, ca. 17 graders hældning.

Jeg undrer mig kun, fordi det bliver meget lettere at håndtere.

Jeg undrer mig også over, hvad forskellen er på GL28h og GL30h, når det kommer til stolper, jeg har ikke formået at forstå det, selvom jeg læser og læser.

Hvordan tænker du, spørg den, som har lavet beregningen.
Der bliver ret stor forskel på 2 stk 45x220 vs 90x270 i styrke. Og det er ikke lineært.

J JErikss sagde:
Kan man erstatte en limtræsbjælke 90x270 med to skruelimede limtræspær 45x220 eller mister man for meget bæreevne?
For at sammenligne to bjælkers bøjningsmoment kan man beregne BxHxHxH.
Derved får du et tal på en bjælke, som du kan sammenligne med en anden bjælkes dimensioner.

K Kane sagde:
Hvordan tænker du, spørg den som har lavet beregningen.
Bliver en ret stor forskel på 2 stk 45x220 vs 90x270 i styrke. Og det er ikke lineært.
Jeg tænker det jeg skrev, har hørt om skrue-limmede reglar i stedet for en grovere dimension men jeg ved ikke hvor meget man taber på det. Bliver det stor forskel har du jo besvaret mit hovedspørgsmål og hvis det passer, vil jeg jo ikke gøre det. 👍

Tænkte du lave en 45x440?
Ellers er en "limskruvet" 90x220 vel tydeligt svagere end en 90x270……

T Taxture sagde:
Tænkte du lave en 45x440?
Ellers er vel en "limskruet" 90x220 åbenbart svagere end en 90x270...
Dette er ikke min hjemmebane kan jeg sige, men jeg har fået den tanke, at to separate bliver mere stabile end en i tilsvarende størrelse. Måske passer det slet ikke, men deraf mine spørgsmål.

Limtræsbjælkerne er allerede limet, så eventuelle fordele ved at lime almindeligt træ er allerede opnået og overgået. Det er en af grundene til, at man bruger limtræ.

I dit tilfælde mister du meget i styrke, men om det er tilstrækkeligt, må du eller en anden beregne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.