Vi er ved at åbne op i stuen lidt. Da en tidligere ejer af huset i 90'erne åbnede væggen mellem soveværelse og stue på mellemplan for at gøre stuen større, efterlod de en stolpe i midten af den bærende væg. Vi vil nu åbne helt op ved at afveksle ordentligt.
En konstruktør har regnet på det, og der er ingen problemer med at lave afvekslingen. Men der er en detalje, jeg gerne vil vende lidt.
Da de satte stolpen ind, gjorde de den en smule lavere end højden på kanterne, hvilket gør, at bjælkelaget er nogle centimeter lavere ved stolpen end siderne. Loftet hænger simpelthen lidt ned. Når vi sætter en stålbjælke ind, vil vi være nødt til at løfte det punkt og rette op på situationen. På øverste etage er der et gæstetoilet, hvor jeg har lagt klinker, og jeg er selvfølgelig lidt bekymret for, at det sprækker, selvom det ikke hviler på samme bjælkelag. Den rationelle side af mig siger, at det slet ikke burde påvirkes, da der er et par bjælker imellem (op imod 3 meter fra det lave punkt). Men huset hænger trods alt sammen.
Jeg har vedhæftet et billede af, hvor afvekslingen lander, og retningen på bjælkelaget. Det lave punkt er i midten af afvekslingen.
Har I nogle lignende erfaringer? Er jeg bekymret uden grund?