Ved ikke om dette havner i det rigtige forum men jeg tager chancen...

Nogen der har erfaring med kvaliteten på BYGGmax perlespånd 12x95?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08413095.aspx

Meget knast? Rethed? Andet?

Det vi skal tage stilling til er egentlig om det er værd at satse på at købe dette hos nogen der tager mere betalt for deres produkt. Skal sætte 20 m2 i loft som skal knastlakeres & males hvidt.

Jeg har byggmax pärlspont i gangen. Der var en del knaster i den. Nogle stykker havde ikke helt fuld tykkelse, men forsiden var stadig glat. Når malingen er på, spiller knasterne jo ikke så stor rolle. Jeg er tilfreds med resultatet, men kan forestille mig, at det kan gå lidt hurtigere at arbejde med panel af bedre kvalitet.

Erik

Jeg har sat adskillige meter af denne derhjemme, som vi knastlakerede og grundede inden montering for derefter at sprøjtemale med lakfarve. Det blev kanon. Lidt arbejde at knastlakere selvfølgelig, men uden at have fuld kontrol, så tror jeg "knastfri" panel er meget dyrere, så det kan være værd arbejdet. Held og lykke!

Det er ret meningsløst at diskutere kvaliteten hos træ rent generelt. Du skal kigge på netop de brædder, du tænker på at købe.

Panel som man køber på byggmax er pakket et antal brædder i uigennemsigtig plast. Ønsker man den, må man købe katten i sækken.

Erik

Hej & tak for alle jeres svar indtil nu!

Re: andersmc - Mener du, at forskellige leverandører (af Byggmax kontrakteret producent i dette tilfælde) ikke ville vælge træ efter kvalitet? Ved jeg ikke om jeg køber til 100%...

Re: Avemo - Har du selv købt "grisen"?

Jeg købte grisen i sækken. Det var en kommentar til andersmc. Måske er det en del af metoden at holde lav pris. Man får ikke lov til at sortere de dårlige stykker fra. To gange har jeg sømmet perlespont. Første gang var det over 100 år gammel brugt panel. Anden gang var det byggmax. I den sammenligning var den gamle panel noget tykkere og lidt bedre træ, men noget dårligere pasform.

Erik

Milkshaken
normalt set så køber vel Byggmax ind træ fra lokale savværker/høvlerier.... Vi har jo meget SÖDRA her fx....
Hällerum mm..
Gælder det ikke Finpanelerne mener I?

Milkshaken sagde:
normalt set så køber vel Byggmax ind træ fra lokale savværker/høvlerier.... Vi har jo meget SÖDRA her fx....
Hällerum mm..
Gælder det ikke Finpanelerne mener I ?
Pärlspont til indendørs brug er vel alligevel finpanel? Moelven står der på pakken.

Milkshaken sagde:
Gælder det ikke Finpanelerne mener I ?
Jeg for min del har ikke ment noget mere end at lav pris i mange sammenhænge tenderer til at indebære dårligere kvalitet. Derfor vil jeg gerne tage del i andres evt. erfaringer med denne tilsyneladende billige panel.

Nu har jeg en yderst lille egen erfaring med det, jeg spurgte om, så jeg tænkte at skrive det, hvis nogen anden kunne have nytte af informationen.

I vores lokale varehus (Linköping) havde de i går perlespont fra Södra. Emballagen var gennemsigtig, så det var muligt at danne sig en lille opfattelse af træet. Det jeg kunne se så OK ud, men på den anden side ligger bundterne sådan, at det er bagsiden, der vender ud = egentlig ikke meget man kan se... Længden var 4,80 m, hvilket førte til, at vi afstod fra at købe (rummet er 5 m...). Vi spurgte dog personalet og fik besked om, at de nogle gange får både 5,10 & 5,40 ind, dog har de ingen mulighed for at vide på forhånd, hvilke længder der kommer i næste levering.

Hvad angår byggmaxkvalitet, er der en enorm forskel mellem forskellige leverandører og tidspunkter.
En pakke 45x70 i købte i Skövde måtte vi fx skrotte 36% af på grund af skævhed, og mange reglar var endda knækkede (diagonalsprækker)
Ved en anden lejlighed kunne vi bruge nærmere 95% af en pakke fra Karlstad...

Jeg gætter på, at det er Gudrun (stormen), der har påvirket kvaliteten i Mellemsverige.

Ja, jeg bumper denne tråd. Satte Byggmax perlespont i et rum, der var ingen andre butikker med det på lager. Jo, de var lige, men der var meget kvist, og kun en længde som varierede med tid. Første køb var de lange, næste halv-korte, så der blev meget spild. Og meget var ødelagt der, hvor der var frest, måtte brænde flere lange længder i saunaen. Til loftet bestilte jeg fra Beijer. Ikke én eneste planke behøvede jeg kassere, meget mindre kvist og desuden 20% billigere (!). Nok et bestillingssortiment, men da kunne jeg bestille i nærmeste længde. Den eneste gang jeg handler perlespont hos Byggmax igen er, hvis jeg har akut behov og behøver det med det samme. Skal nævnes at jeg kan lide Byggmax. Men perlesponten var ikke god.

S
Købte lige 950m perlespånt på et lokalt savværk/høvleri uden for Linköping. Tror træet var mærket sødra. Der er en kvist på cirka hver 10. bræt, og så en enkelt kvist. Ellers er det knastfrit. Prismæssigt lå det på samme niveau som byggmax. Nu ved jeg, hvor jeg skal bestille lister og foder fremover!

S swirve sagde:
Købte lige 950m perlespont på et lokalt savværk/høvleri uden for Linköping. Jeg tror, træet var mærket sødra. Der er knast på ca. hver 10. bræt, og så kun en enkelt knast. Ellers knastfrit. Prismæssigt lå det samme som byggmax. Ved godt, hvor jeg skal bestille lister og foder i fremtiden!
Du det lyder himmelsk! Man forventer jo nærmest ikke knastfrit, når man køber perlespont.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.