Hej!
Vi vil sætte træfacade på et reveteret hus. Pudset vil altså være tilbage under det nye træpanel. Væggen vil være udefra og indad: panel, luftspalte, vindbeskyttelse, puds, reveteringsmåtte, plankeramme, lægter, brædder, gips.
Det jeg undrer mig over er altså, om vindbeskyttelse er nødvendig udenpå pudset? Pudset er i sig selv en vindbeskyttelse, der ånder.
Huset er bygget i 1915, blev reveteret i 1960'erne.
Vi vil sætte træfacade på et reveteret hus. Pudset vil altså være tilbage under det nye træpanel. Væggen vil være udefra og indad: panel, luftspalte, vindbeskyttelse, puds, reveteringsmåtte, plankeramme, lægter, brædder, gips.
Det jeg undrer mig over er altså, om vindbeskyttelse er nødvendig udenpå pudset? Pudset er i sig selv en vindbeskyttelse, der ånder.
Huset er bygget i 1915, blev reveteret i 1960'erne.
Bedste svar
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Jeg ville nok sige, at en nogenlunde intakt puds er vindtæt nok - det skulle ikke kunne blæse igennem den ?S SågaHamraSpika sagde:Hej!
Vi kommer sætte træfacade på et huset med reveteret mur. Pudset vil altså være tilbage under det nye træpanel. Væggen vil være udefra og ind: panel, luftspalte, vindtæt lag, puds, reveteringsmatta, plankeramme, lægter, brædder, gips.
Det jeg undrer er altså om vindtæt lag er nødvendigt udenpå pudset? Puds selv er jo vindtæt og åndbart.
Huset er bygget i 1915, blev reveteret i 1960'erne.
Det blir sjældent godt at gøre sådan.
Man nedbanker den gamle puds på mellem en halv og en dag per væg for to mand. Når den gamle puds er fjernet, går det fortsatte arbejde hurtigere, og slutresultatet bliver meget bedre. Man bliver fri for risikoen for kondensfugt bag pudsen, og alt bliver mere lige og jævnt. Det bliver altså meget bedre kvalitet for kun en anelse højere pris, når man river den gamle puds ned. Hvorfor så insistere på at beholde den?
Som vindafskærmning på gamle huse foretrækker jeg en eller anden træfiberbaseret vindafskærmningsplade. For eksempel Hunton. Med tanke på at I har et plankehus, som jo ofte har dårlig isolering, foreslår jeg en 30mm tyk vindafskærmningsplade. Hunton eller Runkoleijona. Den koster lidt mere, men giver en vis isolering med i købet.
Som certificeret nærigpind foretrækker jeg løsninger, der er holdbare og langsigtet økonomiske.
Man nedbanker den gamle puds på mellem en halv og en dag per væg for to mand. Når den gamle puds er fjernet, går det fortsatte arbejde hurtigere, og slutresultatet bliver meget bedre. Man bliver fri for risikoen for kondensfugt bag pudsen, og alt bliver mere lige og jævnt. Det bliver altså meget bedre kvalitet for kun en anelse højere pris, når man river den gamle puds ned. Hvorfor så insistere på at beholde den?
Som vindafskærmning på gamle huse foretrækker jeg en eller anden træfiberbaseret vindafskærmningsplade. For eksempel Hunton. Med tanke på at I har et plankehus, som jo ofte har dårlig isolering, foreslår jeg en 30mm tyk vindafskærmningsplade. Hunton eller Runkoleijona. Den koster lidt mere, men giver en vis isolering med i købet.
Som certificeret nærigpind foretrækker jeg løsninger, der er holdbare og langsigtet økonomiske.
Klik her for at svare