Hej!

Vi er i gang med at renovere, og ønsker dermed at rive det gamle badeværelse ned for at skabe et køkken- og spiseområde, der strækker sig langs hele husets langside, på den ene side af huset, på anden sal.

Se vedhæftede billeder.

Byggeår er 1939. Facade og vægge er stående plank og skorsten i midten... Tagkonstruktionen/aflastning for tagspærene fremgår på et af billederne.

De vægge, der er relevante for at fjerne, er af mig markeret med rødt på billedet med originaltegningen.

Det er et toplanshus med identiske planer på begge etager, men det er altså den øvre etage, der er genstand for dette indgreb.

Men som sagt: Er disse vægge bærende eller stabiliserende for huset?

Jeg vender gerne tilbage med mere information på forespørgsel!

Jeg vedhæfter også en skitse på, hvordan plantegningen er tænkt at blive.

Mange tak på forhånd!

- Jesper

Plantegning med køkken og spisestue på husets langside, markerede vægge til nedrivning, badeværelse og trappeopgang, set ovenfra. Arkitekttegning af et hus fra 1939 med facader og sektioner vist i flere perspektiver. Tegningen er del af et renoveringsprojekt diskuteres i forum. Originalplan for et hus fra 1939 med flere etager og rum markeret, rødmarkerede vægge viser områder, der skal fjernes ved renovering. Plantegning af anden etage i et hus fra 1939 med markerede vægge i rød; området inkluderer soveværelse, badeværelse, køkken og stue. Plan over hus med murstensvægge og skillevægge markeret i millimeter. Viser konstruktion og rødmarkerede vægge.

Det er svært at give et sikkert svar uden at have været på stedet. Jeg er dog ret sikker på, at væggen mellem køkken og bad er bærende. På grund af skorstenens voluminøse udformning er det svært at forestille sig en aflastning på anden måde. Skillevægge er altid stabiliserende i plankestammer, men nogle kan man fjerne. Man ved desuden ikke, om de er sammenflettet.

Da du ikke beder om mere information, vælger jeg at svare følgende: Alt er indsnittet i alt i dette hus. Vedhæftet finder du enden af en garderobevæg, jeg for nylig har revet her...

Jeg bistår gerne med målinger etc., hvis nogen sagkyndig (inkl. dig, senest svarende) har brug for mere information for at besvare mit spørgsmål.

• Enden af en delvist fjernet gardinskabsvæg med flere udstående søm, mod en trævæg og mønstret gulv i baggrunden.
Jeg foreslår, at du undersøger væggen mellem køkken og bad lidt nærmere. Er den bærende, så skal den afveksles på en eller anden måde. Jeg mistænker, at der ligger en gulvbjælke ovenpå væggen. Hvis man lader en planke blive tilbage nærmest ydervæggen af en tværvæg, hjælper det til at stabilisere.

J justusandersson sagde:
Jeg foreslår, at du undersøger væggen mellem køkken og bad lidt nærmere. Er den bærende, så skal den afveksles på en eller anden måde. Jeg mistænker, at der ligger en gulvbjælke ovenpå væggen. Hvis man efterlader en planke tættest på ydervæggen af en tværvæg, så hjælper det til at stabilisere.
Hvordan mener du, at jeg kan undersøge den væg?

Jeg har taget et billede af væggen, vi taler om... Den er taget indefra køkkenet. Skorsten til venstre og ydervæg til højre (duh).

Der er en luftspalte over dørkarmen, hvor jeg lykkedes med at lirke mobilen ind og fange, hvad der synes at være loftsplanker... (se billede) Billedet er altså taget inde i væggen med retning op mod loftet. Skulle gulvbjælken gemme sig bag de planker så? Det bliver unægtelig svært at inspicere...

Hvis man tænker sig, at man sparer typisk 60 cm af væggen mod ydervæggen til, kunne det så være godt nok?

Forstår, at det er svære spørgsmål at besvare med så mangelfulde informationer... Men værdsætter alligevel forsøgene :)

Indvendig væg med træpaneler, gul dør og murværk til venstre. Sorte poser og gul skovl ses på gulvet foran væggen. Inde i væggen ses træplanker med en sort snor eller kabel, fotograferet mod loftet fra køkkenet.

J justusandersson sagde:
Jeg foreslår, at du undersøger væggen mellem køkken og bad lidt nærmere. Er den bærende, så skal den afveksles på en eller anden måde. Jeg mistænker, at der ligger en gulvbjælke ovenpå væggen. Hvis man efterlader en planke tættest på ydervæggen af en tværvæg, så hjælper det til at stabilisere.

Det var vel sådan jeg mente med at undersøge væggen... Hvis der ikke findes noget materiale, der hviler direkte på de stående planker, så er de ikke bærende. At spare 60 cm mod ydervæggen er rigtig godt.

J justusandersson sagde:
Det var vel så her jeg mente med at undersøge væggen... Hvis der ikke findes noget materiale som hviler direkte på de stående planker så er de ikke bærende. At spare 60 cm mod ydervæggen er rigtig godt.
Alright! Hvilket ville du sige er den mest fornuftige måde at visuelt bekræfte, hvorvidt væggen i spørgsmålet bærer en last eller ej? Er det at gøre vold på loftplankerne for at blotlægge, hvordan det ser ud ovenover de stående planker? Eller åbne gulvet på etagen ovenfor/loftet og grave sig ned til væggen, gennem en halv meter kuttersmuld? :)

Jeg så lige den guide du har skrevet om bærende vægge. Meget flot skrevet! Trods dette fremragende skrift kommer masser af spørgsmål om _hvordan_ man finder ud af hvad der hviler på væggen... :P

Tak igen!

Begge metoderne du beskriver går fint. Vælg den, der skaber mindst uorden.

J justusandersson sagde:
Begge metoder du beskriver fungerer godt. Vælg den, der forårsager mindst uorden.
God aften igen... Jeg tog nogle planker af væggen mod køkkenet, men lige uden for badeværelsesdøren, i håb om at se, om noget hviler på væggen, men til min irritation er det loftplanker helt ind i væggen... Betyder det, at en af disse planker skal skæres for at se, hvad der gemmer sig ovenfor dem? Eller kan man ud fra billedet nedenfor sige, at intet hviler på væggen? Beklager, at det blev en duplikat af et billede.

Væg og loft af træplanker i et rum ved siden af badeværelset, med en orange dør. Viser overgangen mellem væg- og loftplanker. Væg og loft af træplanker i et rum ved siden af badeværelset, med en orange dør. Viser overgangen mellem væg- og loftplanker. Trævæg med synlige brædder og indre ramme, tæt på loftet med trælister, mulig renovering eller inspektion af vægstruktur.

De sidste billeder viser ret klart synes jeg, at væggen mellem køkken og bad er tilkommet efter at loftbrædderne er sømmet. Spørgsmålet er bare, hvad der holder bjælkelaget oppe? Du kunne prøve med en regelsensor på gulvet i rummet ovenover.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.