Har et spørgsmål vedrørende om den indrammede væg er bærende eller ej, ligger i en BRF, huset er bygget i 1936.
Ved at forummet bliver bombarderet med denne type spørgsmål, men desværre har jeg meget svært ved at tolke tegningen selv. Har forsøgt at læse op på hvilke dokumenter, der kan tænkes at være nødvendige, og forsøgt at finde disse, sig gerne til hvis andet er nødvendigt.
På plantegningen har jeg markeret de vægge, jeg overvejer.
Oftest ikke så dyrt at bare få en udtalelse.
Tjek med foreningen. Det måske allerede er undersøgt for en anden lejlighed.
Kræves intet besøg på stedet, så bliver det jo billigere. Men ellers plejer man at blive faktureret omkring 10.000-15.000 kr (med moms inkluderet) for et besøg på stedet og en protokol her i Stockholm. Jeg ved ikke, hvor mange af sådanne regninger jeg har betalt på BRFens vegne, og de ligger altid i dette område. Men finder man nogen, der arbejder på samlebåndet mod forbrugere, kan det nok ligge lavere, da forbrugere plejer at holde hårdere i pengepungen. Tidligere annoncerede disse i typisk lokalavisen og plejede at være en mand med eget firma på stedet.
Kræves der ikke et pladsbesøg, så bliver det jo billigere. Men ellers plejer man at blive faktureret cirka 10.000-15.000 kr (med moms inkluderet) for et pladsbesøg og en protokol her i Stockholm. Jeg ved ikke, hvor mange af den slags regninger jeg har betalt for BRFens regning, og de ligger altid i den her omgang. Men finder man nogen, der arbejder på samlebåndet mod forbruger, så kan det nok ligge lavere, forbrugere plejer at være mere prisbevidste. Før annoncerede disse i typisk lokalavisen og plejede at være en mand med egen virksomhed på stedet.
Mener du, at det er bestyrelsen, der har hyret? Tænker, at de måske tager mere, når det er en bestyrelse, der kan betale. Da jeg som privatperson hyrede et firma, betalte jeg 3000 kr i alt. Dette var vel 2016/17 i Stockholm. Men nogle andre firmaer ville have 10k.
Mener du, at det er bestyrelsen, der har hyret? Tænker, at de måske safter på mere, når det er en bestyrelse, der kan betale.
Da jeg som privatperson hyrede et firma, så betalte jeg 3000 kr totalt. Dette var vel 2016/17 i Stockholm. Men nogle andre firmaer ville have 10k.
Da har vi samme billede. 3.000 kr må være et sværslået fund!
Jeg opfattet det grønne som din lejlighed?
De blå ser ud til at være bærende.
Det røde er det, du vil fjerne. De er ikke med på tegningen over husets bærende dele, så det skulle ikke være noget problem. Dog skal du tjekke ventilationen, køkkenet skal jo have udsugning, men har tidligere ligget der, hvor du har et lille soveværelse i dag.
Da har vi samme billede. 3 000 kr må være et svært at slå fund!
Skal man være ærlig, så lavede jeg meget af arbejdet for ham. Jeg tog frem tegninger og materiale, borede huller i væggen. Han kiggede på væggen, kiggede på tegningerne og forklarede, hvordan det var bygget, så kunne jeg rive væggen ned. Føles som det hurtigt bliver billigere, hvis det er en ikke-bærende væg, og det hurtigt kan afgøres.
Skal man være ærlig, så gjorde jeg meget af arbejdet for ham. Jeg tog frem tegninger og materiale, borede huller i væggen. Han kiggede på væggen, kiggede på tegningerne og forklarede, hvordan det var bygget, så kunde jeg rive væggen ned. Føles som om det hurtigt bliver billigere, hvis det er en ikke-bærende væg, og man hurtigt kan afgøre det.
Haha, ja der er altid en forklaring på, hvad der først synes at være gratis frokoster... En anden klassiker er, at folk plejer at glemme at fortælle, at de har trukket ROT fra beløbet, som de opgiver her på BH. Ganske vist det de betalte, men ikke hvad firmaet tog for det. Eller moms...
Men mine foreslåede 15.000 kr er nok overdrevet pessimistiske. Men jeg lagde lidt til mine sædvanlige "omkring 10.000 kr", fordi vi har haft hyperinflation i Stockholm på byggemarkedet de seneste år. Men det gælder måske ikke konstruktørerne.
Haha, ja det findes altid en forklaring til, hvad der først virker som gratis frokoster... En anden klassiker er, at folk plejer at glemme at fortælle, at de har trukket ROT fra beløbet, som de opgiver her på BH. For så vidt det som de betalte, men ikke hvad firmaet tog betaling for. Eller moms...
Men mine foreslåede 15.000 kr er nok overdrevent pessimistiske. Men jeg lagde lidt til mine sædvanlige "omkring 10.000 kr", da vi har haft hyperinflation i Stockholm i byggemarkedet de seneste år. Men det gælder måske ikke konstruktørerne.
Enig.
Som tillægg kan jeg sige, at det sværeste er at finde nogen. Små firmaer vil oftest ikke tage jobbet, især ikke mod privatpersoner, og store firmaer er lige glade med dig. Ganske mærkeligt, jeg synes, det ville være en super forretning for en bygningsingeniør at bruge 1 dag pr. opgave og tjene 5-10k pr. dag uden at skulle investere en krone i maskiner eller lignende.
Hej! @Claes Sörmland, @Staffan-N, @Viktor.J Tak for mange kloge svar, helt enig i at man skal være forsigtig med råd fra fremmede på nettet!
Her var min tanke at gøre lidt foranalyse, inden jeg gør et større projekt ud af det. Hvis det hurtigt kan afgøres, som "Den væg kan absolut ikke tages ned", så kan jeg indregne omkostningen for at f.eks. sætte en bjælke op der i stedet i regnestykket
@Anna_H Det er korrekt, grønt er lejligheden, rødt bort. Hvilken af tegningerne er det du ser, at denne ikke er bærende?