Der er risiko for, at den væg er bærende, da den er vinkelret mod tagstol og desuden den eneste væg, der er det. Tagstolene hviler altså med stor sandsynlighed på den. Det bedste er dog at ansætte en bygningsingeniør til at se på det hele.

Havde håbet på at tagspærerne havde en selvbærende konstruktion.

Et ufint trick, som du kan bekræfte, at den ER bærende, er at sætte fosvansen i den. Hvis reglen klemmer om saven, og den sætter sig fast, kan man forestille sig, at den er bærende.
OBS bare fordi saven ikke sætter sig fast, er det ingen bevis på, at den ikke er bærende! :)

Som ovenstående sagde, tag kontakt med en bygningsingeniør.

S
pandelygte det var meget usikkert set.

Måske skal jeg undskylde for, at mit indlæg ikke var tydeligere skrevet, selvfølgelig er dette en dårlig måde at gøre det på og ikke noget, der anbefales.

Mit indlæg var mere ment som, at hvis man begynder at save i en væg, som man har fået bekræftet ikke er bærende, og saven klemmer, bør man stoppe og tage sig en overvejelse.

Jeg havde en bekendt, der skulle tage en væg ned, som han havde fået bekræftet af en tømrer med mange års erfaring i branchen, at den ikke var bærende, og dette skete for ham.

Men som jeg også sagde, tag kontakt med en bygningsingeniør, de har styr på den slags ting.

men det en bygningsingeniør ser, er hvordan spærkonstruktionen er konstrueret osv eller hvad er det, der afgør? :confused:

Har du ikke øvrige tegninger på huset. Hvordan ser loftet ud kan man afgøre om det er hele plader, for man plejer at lave loftet først og væggene bagefter. Man kan måle tykkelsen er væggen kun overflade + 70mm + overflade cirka 96 mm + tapet, så er det sandsynligvis ikke en bærende væg. Alternativt må du prøve at regne på spærkonstruktionen/dimensionen i forhold til husets bredde. Men hvis hus bredden ligger omkring 7 m, er det meget sandsynligt, at væggen er bærende. Men kigger man på tegningen nederst til højre SEKTIONER, ser det ikke ud til, at nogen bærende væg skulle findes.

Det er samme indvendige loft i hele huset, dvs. det er sat op, inden indervæggene blev monteret. Den væg jeg skal rive ned er ca. 96 mm. Husets bredde er ca. 9 m.

mnyqvist sagde:
Det er samme loft i hele huset, dvs. det er sat op, inden indervæggene blev monteret.
Den væg, jeg skal rive ned, er ca. 96 mm.
Husets bredde er ca. 9 m.
Hvis det er, som du beskriver loftet, er det sandsynligvis ikke en bærende væg. Men for at være helt sikker bør du få en konstruktør til at kigge på det. Det kan blive ret dyrt, hvis du river væggen ned, og det så viser sig at være en bærende væg...

Ingen bærende vægge bygges med 70mm reglar, det skal være mindst 95mm for at kunne bære den bjælke, der så ligger øverst og oftest er 2 stk. 45 x 145/170 mm stående på højkant. Og kan du konstatere, at taget er bygget før, så kan du nok gå ud fra tegningen, som heller ikke viser bærende vægge i snittet sektioner. Desuden, hvad er det for et bjælkelag i gulvet? Er det en plade på jord, har du tegning på den, så skal den også være forstærket med en bjælke, og har du en krybekælder, så har du en spredt muret væg, som øverst har en bærende bjælke på samme sted som væggene inde. Dette burde fremgå af tegningerne, hvis du har hele sættet.

Plejer man ikke at sige, at vægge, der er parallelle med tagåsen, er bærende?

ricebridge sagde:
Plejer man ikke at sige, at vægge som er parallelle med tagryggen er bærende?
Ja, som regel er det tilfældet, hvis der er en overetage. Bjælkelaget er da ofte samlet over skillevæggen. Der forekommer bygninger, hvor en jernbjælke er indbygget, og hvor man så ikke behøver at have nogen vægge som støtte. Er der kun en etage, kan tagkonstruktionerne være sådan, at der ikke er behov for støtte under (bærende væg eller skillevæg).

Med spændvidden 8,5 m og en fagværkstakstol behøves der normalt ikke nogen bærende indervægge. Hvad jeg kan se ud fra tegningerne, er væggen absolut ikke bærende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.