Hej,

jeg skal montere et vindue, der er 50 cm bredt, på en væg med stående stolper 45*170 med cc 60 cm. Naturligvis skal jeg flytte den ene stående stolpe ca. 10 cm. CC bliver altså 70 cm omkring vinduet. Er det nødvendigt med en stående stolpe på den anden side af vinduet, eller har disse 10 cm en forsvindende betydning? En spær er på hanebåndet over den stolpe, der skal flyttes. Bedre med isolering end stolper i væggen ud fra energisynspunkt...:)

/Vallasteffo

Mikael_L
Hej, velkommen til forummet.

Vil du være helt sikker, skal du indsætte en stående regel som afveksling.
Den fældes ind i øverst i de stående regler under hammerbåndet.

I dit tilfælde er tagstolen kun 10 cm fra en regel, så hammerbåndet klarer måske kraften alligevel, men uden mere information kan det ikke afgøres. (Og jeg ville alligevel ikke kunne afgøre det, da jeg ikke har de rette færdigheder)

Det, der mangler, er bl.a. tagets bredde, snezone, tagmateriale og tagets hældning, for at kunne afgøre hvilken last som hammerbånd + evt. bærende linie skal tage.

Kan man i stedet for afveksling med en regel på højkant under hammarbandet supplere med en stående regel på den anden side af vinduet så cc bliver 60, eller er det netop trykket på hammarbandet som er det kritiske? Bliver jo iøvrigt mindre træ med afveksling. Forslag til dimension i så fald? Er det nok med 45*170 i yderkant?

(Småland, betomgpannor, 27 grader, spær cc 120)

/´Vallasteffo

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.