16,477 læst ·
10 svar
16k læst
10 svar
Er krydsfiner usædvanlig dyrt i Sverige/Europa?
Jeg læste en amerikansk artikel fra 2010, hvor der stod, at der var brugt 86 stk 3/4" plader af plywood. Altså 86 stk 18 mm plader for 13 426 kr, det bliver 154 kr/st.
Jeg kiggede på plywood i dag hos Beijer, 516 kr for en plade konstruktionsplyfa 18 mm.
Er der så store forskelle?
Jeg kiggede på plywood i dag hos Beijer, 516 kr for en plade konstruktionsplyfa 18 mm.
Er der så store forskelle?
Dagsprisen på byggvarehus i USA er ca. $40 (SEK 250) for 3/4" 120 cm x 240 cm.
Byggmax tager 199 kr for 12 mm plywood, så Beijer måske er lidt dyre på 18 mm.
Så skal man tænke på, at momsen er ca. 20% højere i Sverige.
Byggmax tager 199 kr for 12 mm plywood, så Beijer måske er lidt dyre på 18 mm.
Så skal man tænke på, at momsen er ca. 20% højere i Sverige.
Den amerikanske krydsfiner er det BB/X kvalitet? Når man ser på Woodwhisperer m.m. så virker det til at være BB/B eller BB/BB kvalitet på alt, og selv han taler om 30-50 USD per 4'x8'.
Byggmax konstruktionsfiner er vel X, altså knastehuller, revner tillades
Byggmax konstruktionsfiner er vel X, altså knastehuller, revner tillades
RealElwood - Kunne du være så venlig at uddybe det der? Altså de forskellige BB/X/B/C/S/CP osv - Taknemmelig for at få lidt mere forståelse om, hvad der angives i prislisterne!RealElwood sagde:
Min erfaring med Byggmax 12 mm Bygg Plywood er, at den er af rigtig dårlig kvalitet. Fyldt med tørre revner og ujævnheder på begge sider. Af det, jeg har set på forskellige amerikanske byggesider som f.eks. Woodwhisper, har de en helt anden kvalitet på "deres" krydsfiner i USA. Selv Baltic birch (birkekrydsfiner) virker overkommelig i pris "over there"
De store byggemarkeder er Home Depot, www.homedepot.com, og Lowe's, www.lowes.com, hvis nogen vil tjekke priser og kvaliteter.
Lowe's kræver, at man angiver postnummer for priserne på plywood, og der må man finde på noget. 07096 fx hvis man vil handle udenfor New York og har en stor kuffert.
Lowe's kræver, at man angiver postnummer for priserne på plywood, og der må man finde på noget. 07096 fx hvis man vil handle udenfor New York og har en stor kuffert.
FURUPLYWOODslacker sagde:
Overfladefineren opdeles i kvalitetsklasser:
B Højeste kvalitetsklassen. Faste knaster max Ø 10 mm. Velpudset hel overflade egnet til klarlakering og lasering.
BB Normal kvalitetsklasse. Flere mindre knaster og knasthuller maxØ20mm.
X Kernetræ kan forekomme. Overflade til klarlakering og lasering. Bagsidefinér. Knaster, knasthuller, revner og samlinger tilladte.
Birkeplywood
B Højeste kvaliteten. Tillader perleknaster max Ø 6 mm. Lettere farvefejl kan forekomme. Overflade til klarlakering og lasering.
S Perleknaster max Ø 20 mm. Farvefejl kan forekomme. Overflade til klarlakering og lasering.
BB Repareret finer, knaster max Ø 25 mm. Farvefejl kan forekomme. Overflade til klarlakering, lasering eller dækmaling.
WG Bagsidefinér. Knaster max Ø 65 mm.
Er enig i, at det er urimelige priser for et land, hvis store ressourcer netop er skov...
Har firma, men er ingen storkunde hos træleverandørerne, priseksempel ligger på ca. 250kr/m2 + moms
for en 18mm birkekrydsfiner plade, dvs. ca. 750kr + moms for en plade.
Har firma, men er ingen storkunde hos træleverandørerne, priseksempel ligger på ca. 250kr/m2 + moms
for en 18mm birkekrydsfiner plade, dvs. ca. 750kr + moms for en plade.
Hej.
Jeg er dansker men bor i Hässleholm - Skåne. Jeg synes også Sverige er enormt dyrt mht. Plywood. Derfor kan det, for jer der bor i Skåne, godt betale sig at køre til et sted der hedder Ferrywood, der ligger lidt uden for København.
Tjek priserne her.
www.ferrywood.dk
Skivmaterial hedder plader på dansk, och Plywood hedder krydsfiner.
En skive 1200x2400x18 plywood koster 225,- dk.kr eller 260 svensk kr. - det er halv pris af Beijer.
Butikken er ejet af en enkelt mand der kører det hele selv. Han er flink, men er dårlig til at svare på emails, så ring hellere. Plus - ring i forvejen, for det er ikke altid han har alt på lager.
Jeg er dansker men bor i Hässleholm - Skåne. Jeg synes også Sverige er enormt dyrt mht. Plywood. Derfor kan det, for jer der bor i Skåne, godt betale sig at køre til et sted der hedder Ferrywood, der ligger lidt uden for København.
Tjek priserne her.
www.ferrywood.dk
Skivmaterial hedder plader på dansk, och Plywood hedder krydsfiner.
En skive 1200x2400x18 plywood koster 225,- dk.kr eller 260 svensk kr. - det er halv pris af Beijer.
Butikken er ejet af en enkelt mand der kører det hele selv. Han er flink, men er dårlig til at svare på emails, så ring hellere. Plus - ring i forvejen, for det er ikke altid han har alt på lager.
Hvor kan jeg købe sådan plywood, som man ser på disse YT-film. De bygger en masse forskellige maskiner og ting.RealElwood sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Osb + gips eller kun krydsfiner
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Är detta ovanligt/farligt eller något jag bör vara orolig för?
Grund & Markarbeten -
lappe krydsfiner over regelskelet. Lim eller bevægelsesfuge??
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Funkar ekfanerad poppelplywood till köksluckor?
Kök -
How to level the plywood surface for parquet flooring
Golv