Hej, jeg overvejer at fjerne en væg i kælderen, men er naturligvis bekymret for, om den er bærende på nogen måde. Væggen det drejer sig om, er markeret på nedenstående tegning.
Huset er fra 1962 med en konstruktion i blåbeton. Den langsgående væg i kælderen er over 200 mm tyk. Den rødmarkerede væg er ca. 100 mm tyk. Sektionen viser ikke væggen (men jeg har jo ikke sektion i den rigtige retning), se nedenfor.
Er det muligt at drage nogle konklusioner ud fra dette, eller skal jeg have en ingeniør herud? Tak på forhånd!
Hej, jeg er interesseret i at fjerne en væg i kælderen, men undrer mig selvfølgelig om den er bærende på nogen måde. Væggen i spørgsmålet er markeret på nedenstående tegning.
[billede]
Huset er fra 1962 med konstruktion i letbeton. Den langsgående væg i kælderen er over 200 mm tyk. Rødmarkeret væg er ca. 100 mm tyk. Sektionen viser ikke væggen (men jeg har jo ikke sektion i den rigtige retning), se nedenfor.
[billede]
Kan der drages nogle konklusioner ud fra dette, eller skal jeg have en konstruktør på besøg? Tak på forhånd!
På sektions- tegningen ser man jo tydeligt en hjertemur i midten, så i normale tilfælde ville en sådan væg sandsynligvis ikke være bærende..
Men derimod, på plantegningen, så mangler hjertemuren i hybbyrummet, og der er i stedet den væg, du har markeret, så det er jo ikke helt udelukket, at den har en slags stabiliserende funktion.
På sektionsritningen ser man jo tydeligt en hjertvæg i midten, så i normaltilfældet ville en sådan væg sandsynligvis ikke være bærende..
Men derimod, på plantegningen, så mangler hjertvæggen i hobbyrummet, men der er i stedet den væg, du har markeret, så det er jo ikke helt udelukket, at den har en eller anden form for stabiliserende funktion.
Ja, jeg har følt det samme, ville mest tjekke, om det er indlysende eller om det skal tjekkes på stedet.
For at tilføje lidt info så er både den længdegående hjertvæg og den tværgående mellem hobby/leg og vask og mellem strygerum og wc over 200mm tyk.
Det burde jo betyde, at den er bærende og ikke markeret væg
Ligger bjælkedækket over hobby+strygerummene på den anden led sammenlignet med det i den øvrige del af kælderen?
Ikke hvad jeg kan se, men det er betonbjælkedæk.
Indser at jeg ikke har vist planet over, det har en hjertevæg som ligger lige over hjertevæggen i kælderen (ikke den som tråden gælder. Den er ca 150 mm i stedet for øvrige indervægge som er ca 100 mm på øvre plan.
Indser at jeg ikke har vist planet over, det har en hjertemur som ligger lige over hjertemuren i kælderen (ikke den som tråden gælder. Den er ca. 150 mm i stedet for øvrige indervægge som er ca. 100 mm på øvre plan.
Fordi spændvidden er for lang ellers for at almindeligt bjælkelag, hvad enten det er støbt eller træbjælkelag med normal tykkelse.
Sektionstegningen viser, at hjertevæggen er bærende.
Hvor bredt er huset?
Edit: ser nu, at det ikke var den væg, du ville fjerne..
Fordi spændvidden er for lang ellers for at almindeligt bjælkelag, hvad enten det er støbt eller træ bjælkelag med normal tykkelse.
Sektionstegningen viser, at hjertevæggen er bærende..
Hvor bredt er huset?
Tænkte først at skrive hvordan ved du, at det er for lang spændvidde, når vi ikke ved hvad bredden på huset er, men missede stålbjælken i stuen, så du kan have en pointe.
Tænkte først skrive hvordan ved du at det er for lang spændvidde når vi ikke ved hvad bredden på huset er men missede stålbjælken i stuen så du kan have en pointe.
Var lidt sjusket og kiggede ikke på første indlægs røde væg for det er vel den du vil fjerne?
Den kan meget vel være ikke bærende!
Var lidt sjusket og kiggede ikke på første indlægs røde væg, for det er vel den, du vil fjerne?
Den kan meget vel være ikke-bærende!
Ja, det er den væg, TS vil fjerne. Han skriver også, at den væg er 100 mm sammenlignet med hjertetvæggen, som ser ud til at være 200 mm. Jeg overvejer dog, hvad du siger om spændvidden over hobby- og strygerummet.
Jeg har lignende kælderplanløsning i mit hus fra 65. Bjælkelaget er betonelementer, der er oplagt på hjertevæggen. Foruden i garagen hvor de ligger på/i to sammen svejsede stålprofiler (L eller U formodentlig). Ser du nogen sådan type afveksling hvor hjertevæggen burde være? I så fald er det temmelig sikkert at fjerne letbetonvæggen.
Fast den rödmarkerade væggen er jo lige så tyk som hjertvæggen, så det er sandsynligvis sådan, at man bruger den som bærende..
Så kan det være, men det er derfor det ville være godt at verificere retningen på bjælkelaget visuelt eller via en bjælkelagsritning.
Enten skifter bjælkelaget retning efter at hjertvæggen stopper, eller så skal bjælkelaget veksles af, inden det går over væggen, som TS vil fjerne. I øvrigt tilfælde bør væggen være bærende.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.