Købte hus for præcis et år siden, et ret stort rum i kælderen blev lager indtil nu, hvor det er blevet tømt og skal blive til biograf
Men, inden købet blev der lavet en inspektion (betalt af mig) og man gik selv rundt og okulærinspicerede.
Der var en revne i en af ydervæggene i kælderen, alle sagkyndige mente det var en helt almindelig "tørrerevne/let sætningsrevne" men nu hvor vi har tømt rummet, ser det lidt værre ud end for et år siden!
Der står intet om hverken revne eller andet i inspektionsprotokollen.
Nu er den revne blevet bredere, samt nogle svage revner til er dukket op, men det som får mig mest til at spekulere, er at tæt ved bundskinnen ser det ud som om hele væggen er skubbet indad nogle cm og så bugter indad, se min professionelle illustration nedenfor (forenklet illustration)
Så, hvad bør mit næste skridt være? At få fat i nogen med konstruktionsekspertise vil jeg i hvert fald gøre, men hvis det er "farligt", hvad gælder så? der står intet i protokollen osv.. skjulte fejl mm kan gøres gældende?
Hvordan er det med dræning? Hvornår blev den lavet om? Billeder af skaden?
Byggedes altan udad(over) fra den væg for nogle år siden (gruslagt betonramme under altanen fra -60) da blev der lavet en oversigt angående dræningen som skulle være ok)
Har ingen billeder lige nu (vender tilbage med dette) selve væggen er ca: 11m lang, men dette fænomen er ikke over hele længden men ca: 4 meter!
Er der blevet foretaget nogen ændringer på jorden udenfor for nylig (de seneste år)? Det kan jo have givet øget belastning på væggen.
Nope, det eneste der er blevet gjort er altanen (trædæk egentlig, sandsynligvis mindre vægt end tidligere) så er der frit blæst 20m+ fra huset (græsplæne) ingen jordarbejder, så vidt jeg kan tyde!
Det er svært at have en opfattelse af den faktiske fejl i sagen sådan her over et forum, især i mangel af billeder.
Men ang. skjulte fejl, så mistænker jeg, at det faktum, at der var en revne, betyder, at I burde have foretaget en fordybet undersøgelse. Dvs. sandsynligvis går sælgeren fri, men muligvis har inspektøren et ansvar, hvis han ikke har opfordret til en fordybet undersøgelse.
Det lyder meget mærkeligt, at en sådan fejl (hvis det nu er noget alvorligt) bare skulle "komme" sådan her.
Er det ikke bare pudset, der er sluppet fra væggen og hænger lidt indad da? Og selve væggen er intakt. Almindeligt på pudsede kældervægge med tiden. Bare at banke ned og pudse om i sådanne tilfælde.
Det er svært at have en mening om den faktiske fejl sådan her over et forum, især i mangel på billeder.
Men ang. skjulte fejl, så mistænker jeg, at det faktum, at der var en revne, indebærer, at I burde have lavet en dybdegående undersøgelse. Dvs. sandsynligvis går sælgeren så fri, men bes. manden har måske et ansvar, hvis han ikke opfordrede til en dybere undersøgelse.
Det lyder meget mærkeligt, at en sådan fejl (hvis det nu er noget alvorligt) skulle "bare komme" sådan her.
Bes.manden havde intet at sige om nogen dybdeboring i revnen, han syntes vel, det så "grønt" ud
Er det ikke bare pudset, der er sluppet fra væggen og hænger lidt indad? Og selve væggen er intakt. Almindeligt på pudsede kældervægge med tiden. Bare at banke det ned og pudse op igen i sådanne tilfælde.
Lyder ikke usandsynligt, skal banke lidt væk og se, hvordan det ser ud. Skulle det være tilfældet, behøver jeg vel ikke pudse op igen, da væggene skal reguleres med aluminiumsprofiler, så gips osv., så det ses jo ikke senere!
Du hører ret nemt, om det lyder "bomt", så er det bare pudset. Lyder det solidt, er det væggen, der giver sig.
Er det betonhulsten, som den er bygget af?
Købte hus for præcis et år siden, et ret stort rum i kælderen blev et opbevaringsrum indtil det nu er blevet tømt og skal blive til en hjemmebiograf
Men, inden købet blev der lavet en bes. (betalt af mig) og man gik selv rundt og foretog en visuel inspektion.
Der var en revne i en af ydervæggene i kælderen, alle involverede forklarede en helt almindelig "tørrerevne/let sætningsrevne" men nu hvor vi har tømt rummet, ser det lidt værre ud end for et år siden!
Der står intet om hverken revner eller andet i bes. protokollen.
Nu er den revne blevet bredere, samt nogle svage revner er dukket op, men det, der får mig til at undre, er at nær bundsulen ser det ud som om hele væggen har forskudt sig en cm indad og derefter bugter det indad, se min professionelle illustration nedenfor (forenklet illustration)
Så, hvad bør mit næste skridt være? Få nogen med konstruktionsekspertise til at se på det, vil jeg i hvert fald gøre, men hvis det er "fare og færd", hvad gør man så? der står intet i protokollen osv.. skjulte fejl mm kan påberåbes?
[billede]
Med tanke på hadet mod naboernes græsplæner. Hvordan gik det med kælderen?
I min verden er der skønhed i vilde græsplæner, men kun had og ondskab mod dem, der kun skriver i forum og vil have råd og så forsvinder uden at fortælle hvordan det gik
Med tanke på hadet mod naboernes græsplæner. ur gik det med kælderen?
I min verden findes der skønhed i vilde græsplæner men kun had og ond vilje mod dem der kun skriver i forum og vil have råd og så forsvinder uden at fortælle hvordan det gik
Glemte at rapportere hvordan det gik. Tog tid, men efter flere omgange juridiske eksperter frem og tilbage fik jeg ret for 2 år siden. Hele kælderen blev bygget om på løbende regning betalt af modpartens forsikringsselskab. Blev rigtig godt. Der var tilsyneladende flere lignende tilfælde at læne sig op ad, som hjalp i afgørelsen af tvisten.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.