9,192 læst ·
16 svar
9k læst
16 svar
Er gulvspån fra Byggmax lige så god som andre?
Side 1 af 2
Vil huske, at en lokal forhandler www.njb.se 'savede' Byggmax-pladerne på sin hjemmeside. Nu synes teksten at være fjernet.
Havde de belæg for deres påstand om, at BM's plader var for dårlige til at lægge på cc 600, eller var det bare et forsøg på at fortsætte med at sælge deres egne plader til overpris?
Er der nogen, der ved, om man kan sove roligt med BM's plader?
Havde de belæg for deres påstand om, at BM's plader var for dårlige til at lægge på cc 600, eller var det bare et forsøg på at fortsætte med at sælge deres egne plader til overpris?
Er der nogen, der ved, om man kan sove roligt med BM's plader?
Har købt bl.a. gulvplanker (Moelven, B-sort), gulvspån (virker til at være helt fin kvalitet), olieret askparket og mørtel på Byggmax og har indtil nu aldrig haft noget at klage over. Jo, én undtagelse: Mineralulden lugter... fisk(!). Gulvtræet var bedre (mindre sortknast osv.) end den b-sortering jeg købte af det lokale savværk. Øvrigt træ - det gælder om at tjekke, hvad man tager.
Ved ikke om de er dårligere end andre....de er billigere i hvert fald. Det afhænger jo af, hvor du skal sætte det ind. Satte det ind i vores gårdhus med c/c ca. 80-90 cm. Måske ikke det mest kloge, men vi har ikke haft nogle problemer endnu med svigtende gulv. Kan nævnes er, at vi har stillet vaskemaskine+tørretumbler i tårn på dette gulv. Vibrerer ikke særligt meget ved centrifugering. Jeg ville nok ikke sætte et byggmaxgulv i mit nybyggeri (ved dog ikke om det er meget dårligere), men i en budgetrenovering fungerer det fint. Synes ellers at Byggmax ofte har acceptabel kvalitet på deres materiale. Det gælder jo om at vælge med omhu og ikke bare være "dumt nærig".
Synes at isolere lidt dårligere også (i klasse med løsuld), er noget ujævne i tykkelsen (materialet er koncentreret til den ene side på nogle ruller). Men er man bevidst om dette (ujævnheden kan man jo kompensere for i visse grader) så er det billig isolering at f.eks. isolere loftet med. Ville måske ikke bruge dem til ydervæggene i hele huset, men til skråtag/tag på overetagen syntes jeg de var aldeles udmærkede.Kasch sagde:
Mine ruller lugtede i øvrigt også af fisk i starten. De måtte tørre et par uger, inden jeg brugte dem (nogle ruller fik lidt vand på sig, da jeg lastede dem) og derefter lugtede de ikke overhovedet. Sidder på ydersiden af plasten, så den skulle vel forhåbentlig forhindre, at en eventuel fremtidig lugt trænger ind.
Jeg starter med isoleringen, og da jeg kiggede, havde byggmax lavpris-isolering lambda 39, rockwool 37, og byggmax "proffs" 35, og eftersom lavere er bedre, så får jeg det til, at hvis man tager proffs-varianten, som er noget billigere end rockwool, så skal man få noget bedre isolering endda.
Træet er præcis det samme, som mange lokale tømmerhandler har. En bekendt arbejder på en sådan, og træet kommer fra samme savværk og leveres af samme bil. Derefter håndteres træet sikkert dårligere på byggmax, fordi der er mange, der roder i bunkerene og ikke lægger træet pænt tilbage.
Det er altid vigtigt at være opmærksom som kunde, men så kan man også gøre nogle gode fund. Man skal heller ikke holde sig tilbage fra at spørge byggemarkedet, hvilke rabatter de kan give dig, jeg pruttede prisen på træ til min konstruktion ned fra byggmax +20-30% til samme eller lavere pris end byggmax.
Gulvspånpladen har jeg bare på en arbejdsbænk, men nu har vi været to oppe og gå på bænken, og indtil videre holder den godt.
Træet er præcis det samme, som mange lokale tømmerhandler har. En bekendt arbejder på en sådan, og træet kommer fra samme savværk og leveres af samme bil. Derefter håndteres træet sikkert dårligere på byggmax, fordi der er mange, der roder i bunkerene og ikke lægger træet pænt tilbage.
Det er altid vigtigt at være opmærksom som kunde, men så kan man også gøre nogle gode fund. Man skal heller ikke holde sig tilbage fra at spørge byggemarkedet, hvilke rabatter de kan give dig, jeg pruttede prisen på træ til min konstruktion ned fra byggmax +20-30% til samme eller lavere pris end byggmax.
Gulvspånpladen har jeg bare på en arbejdsbænk, men nu har vi været to oppe og gå på bænken, og indtil videre holder den godt.
Sandt at isoleringen på papiret har gode værdier, men hvordan er det i virkeligheden når man nogle gange kan se igennem en 45mm?? eller når 120mm indimellem er 100mm??
Og hvad angår gulvspån, så køb en plade byggmax og en elit eller lignende og stil dem på badevægten, så ser I snart hvilken der gælder (jo tungere desto bedre), det samme gælder i øvrigt for en fyrretræsdør eller en bræt.
Og bestemt kommer træet ofte fra samme lokale savværk men de har MANGE forskellige klassificeringer på træet.
Selvom det er svært at tro, synes jeg faktisk, at man kan købe mange prisværdige ting hos de store byggemarkeder, HVIS man har tid til det, man kan desværre ikke bare tage den første og bedste ting fra hylden og håbe på, at den skal fungere med svensk byggestandard og et eksempel på dette er en yderdør, der blev markedsført som 10x21 hvilket burde betyde at den er ca. 990x2085mm?? meget besvær med at montere blev det da den var 970x2040!!! Den lavprisdør kostede over 10 000 monteret på stedet. :-X
Og hvad angår gulvspån, så køb en plade byggmax og en elit eller lignende og stil dem på badevægten, så ser I snart hvilken der gælder (jo tungere desto bedre), det samme gælder i øvrigt for en fyrretræsdør eller en bræt.
Og bestemt kommer træet ofte fra samme lokale savværk men de har MANGE forskellige klassificeringer på træet.
Selvom det er svært at tro, synes jeg faktisk, at man kan købe mange prisværdige ting hos de store byggemarkeder, HVIS man har tid til det, man kan desværre ikke bare tage den første og bedste ting fra hylden og håbe på, at den skal fungere med svensk byggestandard og et eksempel på dette er en yderdør, der blev markedsført som 10x21 hvilket burde betyde at den er ca. 990x2085mm?? meget besvær med at montere blev det da den var 970x2040!!! Den lavprisdør kostede over 10 000 monteret på stedet. :-X
Jeg har ingen erfaring med netop gulvspån fra Byggmax. Men som man plejer at sige: man får, hvad man betaler for.
Som jeg ser det, kan Byggmax holde lave priser af flere grunde:
1) Lavere kvalitet
2) Stor salgsvolumen
3) Materialer købes fra lavprisländer
4) Ringere service (=lavere personaleomkostninger)
5) Begrænset sortiment
Dog synes jeg, at BM kan være god, hvis man ved præcis, hvad man vil have, har lidt tid til at rode rundt og ikke behøver den absolut højeste kvalitet. For større projekter tror jeg, at man kan få bedre priser fra andre steder, hvis man prutter lidt, vil sige.
Som jeg ser det, kan Byggmax holde lave priser af flere grunde:
1) Lavere kvalitet
2) Stor salgsvolumen
3) Materialer købes fra lavprisländer
4) Ringere service (=lavere personaleomkostninger)
5) Begrænset sortiment
Dog synes jeg, at BM kan være god, hvis man ved præcis, hvad man vil have, har lidt tid til at rode rundt og ikke behøver den absolut højeste kvalitet. For større projekter tror jeg, at man kan få bedre priser fra andre steder, hvis man prutter lidt, vil sige.
Visst er det sådan:
Den store omkostning er jo personale og lokaler, og der sparer Byggmax betydeligt i forhold til almindelige "byggemarkeder".
Når det er muligt at købe præcis de samme vinduer hos Byggmax og Silvan, og der er en forskel på 200 kr, blev vinduet jo ikke bedre af det?
Så skal vi huske, at prisniveauet i Sverige ligger 15-20% over Europa, selv når vi ser bort fra forskelle i skatter, og en stor del af det er fortjenester og marginer.
Tyske mursten holder i Tyskland, og dermed vil de også holde her, men de koster væsentligt mindre.
Det samme gælder Edsbyn vinduer, -20%-25% hvis jeg havde købt dem fra Polen inklusive fragt af polsk vognmand til Sverige.
Jeg tror ikke en tøddel på, at udenlandsk byggemateriale er dårligere end svensk. Derimod er der forskelle i produktionsomkostninger på grund af skatterne og på grund af en helt anden konkurrence, så bliver priserne betydeligt bedre.
Den store omkostning er jo personale og lokaler, og der sparer Byggmax betydeligt i forhold til almindelige "byggemarkeder".
Når det er muligt at købe præcis de samme vinduer hos Byggmax og Silvan, og der er en forskel på 200 kr, blev vinduet jo ikke bedre af det?
Så skal vi huske, at prisniveauet i Sverige ligger 15-20% over Europa, selv når vi ser bort fra forskelle i skatter, og en stor del af det er fortjenester og marginer.
Tyske mursten holder i Tyskland, og dermed vil de også holde her, men de koster væsentligt mindre.
Det samme gælder Edsbyn vinduer, -20%-25% hvis jeg havde købt dem fra Polen inklusive fragt af polsk vognmand til Sverige.
Jeg tror ikke en tøddel på, at udenlandsk byggemateriale er dårligere end svensk. Derimod er der forskelle i produktionsomkostninger på grund af skatterne og på grund af en helt anden konkurrence, så bliver priserne betydeligt bedre.
Præcis ret Mats_o
Meget af det du køber på Byggmax kommer fra de store europæiske leverandører, som holder en nok så god kvalitet.
Træt af alt skidtssnak om Byggmax.
Jeg ville være taknemmelig, hvis nogen kunne finde specifikke eksempler på, hvad der er undermådeligt. Og i så fald ikke sammenligne en ting til 50 kroner med en til 75 kroner.
Servicen er undermådelig, men det er deres forretningsidé - vil du have service til din gipsplade, så køb den et andet sted og læg en tier oveni.
Meget af det du køber på Byggmax kommer fra de store europæiske leverandører, som holder en nok så god kvalitet.
Træt af alt skidtssnak om Byggmax.
Jeg ville være taknemmelig, hvis nogen kunne finde specifikke eksempler på, hvad der er undermådeligt. Og i så fald ikke sammenligne en ting til 50 kroner med en til 75 kroner.
Servicen er undermådelig, men det er deres forretningsidé - vil du have service til din gipsplade, så køb den et andet sted og læg en tier oveni.
Store stabler med tømmer hos Byggmax holder ikke standardmål. Lidt irriterende at skulle købe mere tømmer, end hvad der er nødvendigt. Måske den ansvarlige, som ikke har forstået det her med målene helt. 3.6--4.2--4.8 er mål, man bruger, ikke 3.0 eller 4.5 m fl. Når det kommer til spån, har der været en hel del forskellige producenter gennem årene, nogle mærker har været meget bløde, mens de finske, som dukkede op for 30 år siden, fik klingen på rundsaven til at sprøjte gnister.