9,473 læst ·
14 svar
9k læst
14 svar
Er en ringesamlet regel lige så stærk som en almindelig?
Så, at de havde lange fingersamlede reglar på byggmax https://www.byggmax.se/45x220-regel-fingerskarvad-c24-p662009
Antag at man skal have en bærende bjælke på stolper, der er længere end den længste regel de har. Er det så bedre selv at sammensætte reglen på en stolpe eller at i stedet bruge en længere fingersamlet bærende bjælke, hvor samlingerne havner mellem stolper?
Antag at man skal have en bærende bjælke på stolper, der er længere end den længste regel de har. Er det så bedre selv at sammensætte reglen på en stolpe eller at i stedet bruge en længere fingersamlet bærende bjælke, hvor samlingerne havner mellem stolper?
Det er selvfølgelig "bedre" at bruge en fingerskarvet længere regel Den er jo klassificeret C24 og da gælder det hele reglen inklusive fingerskarverne. En vel udført fingerskarv er stærkere end træet omkring.M Martin Lj sagde:Så jeg at de havde lange fingerskarvede reglar på byggmax [link]
Forestil dig at man skal have en bærende bjælke på plinter, som er længere end den længste regel de har. Er det så bedre at selv skarve reglen på en plint eller at i stedet bruge en længere fingerskarvet bærende bjælke, hvor skarverne havner mellem plinter?
Rigtigt. Det bliver en brudkraft /isærdragende da. Hvis man i stedet samler 1/3 ind fra støttepunktet, bliver det i stedet en forskydning, der skal opptages, hvilket desuden er lettere at holde imod.V vectrex sagde:
Jeg forstår. En tanke kan jo ellers være, at der er støtte, når samlingen hviler direkte på pillefundamentet. Men nu begynder jeg at føle, at jeg måske har misforstået grundspørgsmålet.V vectrex sagde:
I øvrigt er min fornemmelse, at fingersamlinger er svagere end helt knastfrit træ. Dette efter et eksperiment med at løfte en gammel lygtepæl med donkraft, planking og 2”5”. Fingersamlet træ gav efter og knækkede. Knastet træ ligeså. Så var der et stykke regel med tætte årringe, ingen knaster, som var helt fantastisk. Pælen kom i hvert fald op!
Så er det absolut, men det er ikke fingersamlingerne, der gør den svag, men knasterne. Svært at finde regeltræ, som er helt knastfrit, der må du lede længe.T Tsdoesds sagde:Jeg forstår. En tanke kan jo ellers være, at der findes støtte, når samlingen hviler direkte på fundamentet. Men nu begynder jeg at føle, at jeg måske har misforstået det grundlæggende spørgsmål.
I øvrigt er min fornemmelse, at fingersamlinger er svagere end helt knastfrit træ. Dette efter et eksperiment med at løfte en gammel lygtepæl med donkraft, klodsning og 2”5”. Fingersamlet træ gav efter og knækkede. Knastet træ ligeså. Derefter var der et stykke regel med tætte årringe, ingen knaster, som var helt fantastisk. Stangen kom i hvert fald op!
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Teorien bag at placere samlingerne på en bjælke ca. 1/3 fra støtterne bygger på, at samlingen skal laves, hvor vridningsmomentet er nul. En bjælke, der ligger på flere støttepunkter (kaldet kontinuerlig), har sit største positive vridningsmoment midt imellem støttepunkterne og sit største negative vridningsmoment (størst) over støddepunkterne. Et sted derimellem skifter vridningsmomentet retning og passerer nul.
Når det gælder bærende bjælker, dvs. det tredje bærende niveau efter gulvbrædder, og bjælker, kommer der andre aspekter ind, som man skal tage hensyn til, især tværkræfterne. Træets evne til at håndtere disse afhænger af tværsnitsarealet, uafhængigt af styrkeklasse. Derfor er det ofte en bedre strategi at bruge dobbelte reglar med lavere højde og forskudte samlinger til bærende bjælker. Det fingersamlede træs egenskaber udnyttes bedst som bjælker (andet niveau) over flere støttepunkter.
Når det gælder bærende bjælker, dvs. det tredje bærende niveau efter gulvbrædder, og bjælker, kommer der andre aspekter ind, som man skal tage hensyn til, især tværkræfterne. Træets evne til at håndtere disse afhænger af tværsnitsarealet, uafhængigt af styrkeklasse. Derfor er det ofte en bedre strategi at bruge dobbelte reglar med lavere højde og forskudte samlinger til bærende bjælker. Det fingersamlede træs egenskaber udnyttes bedst som bjælker (andet niveau) over flere støttepunkter.
Klik her for at svare