Jeg har i nogle år set, hvordan vores 30 år gamle betontrappe bliver stadig mere forfalden. Sandsynligvis har den været udsat for saltning om vinteren, og selvfølgelig smuldrer betonen nu. Det troede jeg i det mindste. Som jeg ser det efter at have slået løse stykker ud af trappen, er der en kerne af hård beton og en betydeligt mere porøs sandet overflade udenpå, hvorpå man derefter har lagt skifer. Se billeder nedenfor. Er dette en normal konstruktion, og kan min plan om at fjerne alt løst og i stedet for skifer lægge træ/trætraller fungere?

Først troede jeg, at trappen bare skulle kasseres, men den virker meget stabil indeni?

Her kommer billeder:

Den sørgelige trappe, hvor jeg som det ses har slået hul i betonen, og sanden rasler ud:
Betontrappe med skader; synlige huller hvor betonen er delvist fjernet viser en hårdere kerne indenunder; værktøjer er placeret på trappen.

Jeg banker videre og ser, at der er en betydeligt hårdere kerne derinde, den virker helt intakt og ikke af samme materiale som den omkringliggende porøse sand og "beton" eller hvad man nu skal kalde det. Puds?
Blottad betongtrappa med sönderfallande yttre lager och synlig porös sand under skiffer, samt intakt inre betongkärna.

Går til en anden del af trappen og løsner nemt en skiferplade:
Billede af en betonstrappe med en plade fjernet, afslørende en indre hård kerne og porøs ydre belægning, omgivet af værktøj og handsker.

Kigger lidt nærmere og begynder at blive en smule bekymret her. Trappen ser så hårdt angrebet ud, at en redning virker umulig:
Billede af en delvist ødelagt betontrappe, hvor den øverste skifferplade er løsnet for at afsløre sand og en hårdere kerne. En plastikbeholder står øverst.

Men også her banker jeg det sandede og grå lidt hårdere materiale væk og mødes af en solid kerne af beton, helt uskadet:
Betontrappe med fjernet skiferplade, afslørende en løs sandholdig ydre og en fast betonkerne. Trappen ser ud til at være porøs udenpå.

Det virker altså som nævnt ovenfor, som om der er en betonkern derinde, men hvorfor er der denne sand udenpå? Det er som et hul skal, når man fjerner en skiferplade. Banker man på skallen, når man sanden. Derefter kommer betonkernen. Hvad er grunden til, at man har lavet det sådan?

Som jeg ser det, bør jeg kunne fjerne skiferpladerne, banke hul på skallen og fjerne al sand for derefter at erstatte det med trætraller monteret mod "reglar" af 3 mm plade eller lignende (som bores og fastgøres i betonen)?

Hej, det er vel en præfabrikeret betontrappe som senere har blevet pænet op ved at blive beklædt med skifer.

Synes virkelig at du skal beholde skiferen!
Den er meget pænere end trykimprægneret træterrasse.

Ja det ville være rart med skiffer, men jeg er bange for, at det kommer til at drille, når jeg skal genmontere den så at sige. Hvad skal jeg erstatte sanden med, det kræves jo en vis tykkelse og det bliver jo svært med almindelig fix? Undskyld, men dette er ikke rigtig mit område :)

Tror ikke det er en forfremstillet, men den er støbt på stedet, så sidder skiferstenen i sættet. Det er en almindelig måde at bygge på. Det er muligt at fjerne skiferstenen og fjerne mørtlen og sætte det hele op igen med cementmørtel.

Tak Stefan! Jeg bliver nysgerrig på forskellen mellem sättbruk og cementbrug?

Det er det samme. Med tiden udvaskes cementen fra mørtelen, og tilbage bliver sandet.

Aha. Det findes altså ingen varig løsning så at sige, noget der holder for evigt?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.