Jeg vil snart overtage en mindre ejerlejlighed og vil rive en væg ned, som adskiller køkkenet fra rummet. Mit indtryk er, at væggen ikke er bærende, og jeg har informeret foreningen om mine intentioner. De ville dog have en udtalelse fra en konstruktør for at få et endeligt svar. Jeg har plantegningen og et faktisk billede af selve væggen samt de tegninger, som bygningskontoret har på deres side.
Jeg kan ikke tyde, om væggen er bærende ud fra tegningerne, min gæt er, at den ikke er det. Den føltes ret hul, da jeg bankede på væggen. Der er dog en ventilationskanal i væggen samt indlagt el. Inden jeg kontakter en konstruktør for en udtalelse, vil jeg gerne have en pejling af, om den kan rives, jeg vil helst ikke tage omkostningen, hvis det viser sig, at væggen er bærende. Hvis det skulle være tilfældet, ønsker jeg ikke at gå videre. Ejendommen er bygget i 1929.
Taknemmelig for afklaringer.
Jeg kan ikke tyde, om væggen er bærende ud fra tegningerne, min gæt er, at den ikke er det. Den føltes ret hul, da jeg bankede på væggen. Der er dog en ventilationskanal i væggen samt indlagt el. Inden jeg kontakter en konstruktør for en udtalelse, vil jeg gerne have en pejling af, om den kan rives, jeg vil helst ikke tage omkostningen, hvis det viser sig, at væggen er bærende. Hvis det skulle være tilfældet, ønsker jeg ikke at gå videre. Ejendommen er bygget i 1929.
Taknemmelig for afklaringer.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Væggen du peger på er ej bærende, lige over væggen ligger der en bjælke INP180(tror jeg det står). Pladen som væggen står på er også armeret i underkanten, hvilket også viser at væggen ikke er bærende.
Foreslår også at du finder alle tegninger på huset inden du går til konstruktøren, dette for at få et helhedsbillede af stommen.
Foreslår også at du finder alle tegninger på huset inden du går til konstruktøren, dette for at få et helhedsbillede af stommen.
Tak det er ikke heller min opfattelse at den er bærende. Dog går ventilationskanalen langs den højre del af væggen så det blir ikke at rive hele væggen. Ikke bærende vægge bør jo ikke være nogle problemer at rive.B bossespecial sagde:Væggen du peger på er ej bærende, straks over væggen ligger der en bjælke INP180 (tror jeg det står). Pladen som væggen står på er også armeret i underkanten, hvilket også viser at væggen ikke er bærende. Foreslår også at du tager frem alle tegninger på huset inden du går til konstruktøren, dette for at få en helhedsforståelse af stommen.
Jeg bliver dog lidt nysgerrig når man læser følgende sætninger "selv om en væg ikke regnes som bærende, kan den være strukturelt vigtig for konstruktionens stabilitet. Hvis det gælder et ældre hus kan sætninger have gjort så at belastninger på de bærende vægge er mindsket og i stedet delvis optages af andre dele i konstruktionen"
Kan det således betyde at nedrivning af en ikke-bærende væg kan have negative konsekvenser for konstruktionen i øvrigt hvis det er tilfældet som beskrevet ovenfor? Er der noget juridisk ansvar hvis det skulle være tilfældet?
Klik her for at svare