Har en gammel garage på grunden. Som det ses på plantegningen er der en væg, der løber langs tagryggen, noget forskudt. Jeg vil rive væggen ned for at få mere plads/åbne op. Væggen er en regelvæg 45x70 og den svæver over gulvet nærmest åbningen mellem garage- og depotdel. Er væggen bærende, eller kan den bare fjernes? Alle mål findes på billederne... Nå, hvad siger I?
Senest redigeret:
Spontant burde den ikke være bærende da der kun er 5m mellem ydervægge. Men det er ikke så enkelt. Er spær dimensioneret til det nuværende tag og klarer de sig uden væggen? Bed en konstruktør eller lignende kigge på det på stedet.
/Niklas
/Niklas
Taget er ialfald bølgeblik, hvilket vel ikke er så tungt. Havde selvfølgelig håbet at slippe for at tage en konstruktør hertil. Men hvis jeg ikke bliver overdænget med argumenter for, at det ikke er bærende, så må det vel blive sådan. Tak for dit svar.
Den typen af spær er altid bygget til kun at bære på ydervæggene.
Hvis vi antager, at spæret er bygget i henhold til tegningen, så holder det til snebelastning 100 kg/m2, tungt ydertag og varmeisolerende undertag.
Hvis vi antager, at spæret er bygget i henhold til tegningen, så holder det til snebelastning 100 kg/m2, tungt ydertag og varmeisolerende undertag.
Senest redigeret:
Det lyder jo betryggende. Er 100 kg/m2 meget i sammenhængen? Ville det kunne klare f.eks. betontegl?fahlis sagde:
Det er dimensionerende snelast i større delen af Götaland og Svealand (snezone D).
Tagkonstruktionen på tegningen er dimensioneret for dette og tung tagdækning, dvs tegl- eller betonfliser.
Alt ifølge Harald Whale: Trætagkonstruktioner til bolighuse (Stockholm 1961, Kgl Bostadsstyrelsen)
Tagkonstruktionen på tegningen er dimensioneret for dette og tung tagdækning, dvs tegl- eller betonfliser.
Alt ifølge Harald Whale: Trætagkonstruktioner til bolighuse (Stockholm 1961, Kgl Bostadsstyrelsen)
Med meget stor konfidens tør jeg sige, at den ikke er bærende. Den bærer dog muligvis i øjeblikket alligevel, men spærkonstruktionerne er med stor sandsynlighed dimensioneret til at bære selv.
Klik her for at svare