Isoleringen rundt rørene er vel asbest.
Det er vel garanteret det i rørbøjningerne?

• Rør med hvid isolering, mistænkt for at indeholde asbest, og metalventiler i en kælder.
  • Rør med hvid isolering og kabler langs en hvid væg med mulig asbestmistanke.
  • Rør i nærbillede omgivet af hvid isolering, muligvis asbest, med skader og revner synlige.
  • Rør i kælder med hvid isolering, muligvis asbest i rørbøjningerne, fastgjort med sorte strips mod grå væg.
Nej, ikke garanteret. Men der er en risiko for, at bøjningerne indeholder asbest. Det er ikke selve isoleringen (ulden), men en pulveragtig masse, der ligger inden for viklingen.

Magnus E K
Meget sandsynligt i bøjninger og afstikkere, ja. Findes i det hårde, der ser ud som gips. Den blottede isolering på den lige strækning på billed 1 ser derimod ud som almindelig stenuld. (Eventuelt kan der være små mængder i den hvide maling, som rørene er malet med også.)

Magnus E K Magnus E K sagde:
Meget sandsynligt i bøjninger og afstikkere, ja. Findes i det hårde, der ser ud som påminder om gips. Den blotlagte isolering på lige stræk på billede 1 ser derimod ud som almindelig stenuld. (Eventuelt kan der være små mængder i den hvide maling, som rørene er malet med også.)
Tak for svar

BiFuel BiFuel sagde:
Nej, ikke garanteret. Men risikoen findes jo, at bøjningerne indeholder asbest. Det er ikke selve isoleringen (ullen) men en pulverformet masse, der ligger inden for lindningen.
Bliver til at sende til analyse, hvis jeg vil være sikker. Tak for svar

Jeg havde præcis det samme i min kælder. Håndterede det som om det var asbest.

Det hårde skal i bøjninger og samlinger er højst sandsynligt asbest, ja. Har du en hvid filtmatte viklet rundt om røret under isoleringen, er dette også asbest.

Det som ses på billederne ligner stenuld og gips. Hvis du skal fjerne rørene, så skær dem af et stykke fra bøjningerne og tag dem til deponi.

• Synes
Warleod
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.