Hus bygget 1922. Puds på rørmåtte på stående planker. 60-talsiseret med vinduer og udvendige paneler i gavlspidserne engang - 65.

Først et billede, der illustrerer, hvordan malingen ser ud. Generelt er malingen i god stand, men dette hjørne viser malingens tykkelse og struktur ret godt. Malingen ser ud til at være en halv millimeter tyk, og er nok smurt på i et ret tykt lag, man kan se sporene efter penslen.
Revner i hvid maling på husfacade, hvor fingeren viser tykkelsen. Malingen har penselstrukturer og dækker gammelt puds.

Det er hvidt og glat på knuderne og grov sprøjte-puds med svag grøn tone på resten af facaden. Jeg brækkede et stykke hvid maling af og antændte det med en gasbrænder. Det brænder ikke af sig selv, bliver kun en minimal gul flamme ved kanten af malingsflagen og lidt gløder. Flagen er ikke helt hård som knækbrød, mere som hårdt fladt brød så man bøjer den liiiidt før den knækker af. Jeg tolker dette som Silikatmaling?

Grunden til, at jeg vil male om, er primært, fordi jeg vil fjerne den grimme træfacade (pudsen forbliver under) men også male alt hvidt i stedet for grønt. Her er et billede, hvor jeg har revet en facadebrædt af, under denne ser man puds. Pudsen mangler næsten farve (kalkmaling der skulle males om, men man satte brædder over i stedet?), pudsen er hvid indeni (kalkpuds?).

Hvidpudset mur med synligt træpanel og åben vindue. Træet viser tegn på slid, mens pudsen fremstår grov og delvist afskallet.

Det jeg overvejer nu er:
1. Rive alle brædder af.
2. Male pudsen under brædderne med silikatbinder.
3. Male hele huset med hvid silikatmaling. (vaske den gamle maling først).

Vil dette fungere? Har jeg gættet rigtigt på maling? Risici?

Kan det ikke lade sig gøre at bruge kalkmaling i stedet? Det er lidt smattet at få på facaden, men det er jo velafprøvet og ånder godt :)

Jo vist, men det hæfter ikke på silikatfarve så hvis jeg skal bruge kalkfarve, skal huset pudses om... Koster ca. 250000. Jeg vil jo have samme farve på det, der er under brædderne og det, der allerede er malet en gang.

Læste om hvordan man analyserer farven på Alcros side, fandt en PDF. Skal bare have fat i saltsyre.

Senest redigeret:
Mit gæt er, at det er kalkfarve, der allerede sidder der...

Jeg skal teste det. Skal bare købe saltsyre. Huset blev malet om engang i 60'erne, det er bestemt ikke "rigtig" gammeldags kalkmaling, sådan som man maler i 6 lag, for den smitter ikke af overhovedet og suger ikke vand så meget, men det kan være en moderne historie med tilsætninger i, sådan som stryges på i 1 lag.

Erik4
Hej! Det ville have været interessant at høre, hvordan det gik. Din beskrivelse lyder som min farve, og jeg er også nysgerrig på, hvad det kan være for en farve.

/Erik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.