18,294 læst ·
25 svar
18k læst
25 svar
Er det så nemt at bygge en lige trappe?
Side 1 af 2
Hej
Hvis man googler lidt, lærer man snart, at trapper skal have en bestemt udformning og bestemte forhold mellem højde og dybde på trinene.
Når man har fået styr på dette og vil begynde at dykke ned i detaljerne:
Jeg bygger først en trappeopgang, som giver plads til en trappe, der er ca. 90-100 cm bred.
Jeg laver vangstykket af 45x95-regler, hvorpå jeg derefter skruer "trekanter," som bliver selve støtten til trinene.
Formentlig bliver det tre vangstykker, et i hver ende og et i midten.
Hvert trin bliver en 45 x 220 + noget påbygget for dybere trin. Måske 45x(220+45).
Trappen går fra garagen op til en hall, 12 eller 13 trin, jeg har ikke bestemt mig endnu.
Hallen bliver klinkerbelagt, og planen er at klinkerbelægge alle trinene i trappen med det samme, noget med lidt tekstur, så det ikke bliver glat.
Så har alle trappetrin også en næse, som rimeligvis bliver temmelig grim med 45mm+fuge+klinker. Så den er vel cirka 60mm. Måske klinker der også, eller en plade eller noget.
Er det så "enkelt," eller laver jeg en stor fejltagelse mon?
Tak!
Jeg har kigget på følgende sider for at få viden og idéer:
http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Trappor/Bygg-trappa-med-klassisk-rytm-45808
http://www.atab-trappan.se/sv/viktiga-matt_r/
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6031
Hvis man googler lidt, lærer man snart, at trapper skal have en bestemt udformning og bestemte forhold mellem højde og dybde på trinene.
Når man har fået styr på dette og vil begynde at dykke ned i detaljerne:
Jeg bygger først en trappeopgang, som giver plads til en trappe, der er ca. 90-100 cm bred.
Jeg laver vangstykket af 45x95-regler, hvorpå jeg derefter skruer "trekanter," som bliver selve støtten til trinene.
Formentlig bliver det tre vangstykker, et i hver ende og et i midten.
Hvert trin bliver en 45 x 220 + noget påbygget for dybere trin. Måske 45x(220+45).
Trappen går fra garagen op til en hall, 12 eller 13 trin, jeg har ikke bestemt mig endnu.
Hallen bliver klinkerbelagt, og planen er at klinkerbelægge alle trinene i trappen med det samme, noget med lidt tekstur, så det ikke bliver glat.
Så har alle trappetrin også en næse, som rimeligvis bliver temmelig grim med 45mm+fuge+klinker. Så den er vel cirka 60mm. Måske klinker der også, eller en plade eller noget.
Er det så "enkelt," eller laver jeg en stor fejltagelse mon?
Tak!
Jeg har kigget på følgende sider for at få viden og idéer:
http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Trappor/Bygg-trappa-med-klassisk-rytm-45808
http://www.atab-trappan.se/sv/viktiga-matt_r/
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6031
Det er ikke specielt svært at bygge en lige trappe, jeg har selv gjort det i vores hus, jeg fulgte normen for trin dybde og højde, målte nøje inden og brugte så en laser ved bygningen.
Men at montere klinker på trappetrin af træregler er jeg skeptisk overfor, jeg tvivler stærkt på, at alle klinkerplader vil blive siddende i længden.
Men at montere klinker på trappetrin af træregler er jeg skeptisk overfor, jeg tvivler stærkt på, at alle klinkerplader vil blive siddende i længden.
Enig, klinker på træ vil nok ikke kunne holde under nogen som helst omstændigheder. Skal være dødt materiale, en idé kunne være at skrue/limme gulvgips på trinene for derefter at sætte klinker i sådan et tilfælde. Stadig usikkert med hensyn til holdbarhed.Gabbe1 sagde:
Det går nok, men vælg fine stykker. En ven byggede en lige trappe af regelvirke, som holdt godt og fint og var lige og så hele tiden i mange år. Den var egentlig en midlertidig løsning midt i byggetiden, men så fungerede den så godt, at den blev siddende i mange år, inden han orkede at tage fat på det. Han byggede med vangere på siderne af trinnene og satte trinene fast med dyvler af 10mm rundstok og havde altså boret med 10mm borret lige gennem vangeren og ind i trinnet og så limet med PU-lim og slog bare "pluggen" (rundstokken) i. Gjorde sådan med trin efter trin, og når alt limet tørrede, savede han stokken af jævnt med vangeren og sandpapirede overfladen lidt fint.
Jeg vil mene, at det også var umuligt at få den til at knirke.
MEN derimod stiller jeg mig tvivlende overfor vanger af dimensionen 45x95. Dobl den dimension, typisk.
Jeg vil mene, at det også var umuligt at få den til at knirke.
MEN derimod stiller jeg mig tvivlende overfor vanger af dimensionen 45x95. Dobl den dimension, typisk.
Men Mathias har jo selvfølgelig ret i det han skriver afhængig af byggemetode. Hvis man planlægger at bygge en trappe, hvor man fræser ud i vangen til en fast, men ikke limet tap eller not, så duer det selvfølgelig ikke med træ, der krymper yderligere 5% ved tørring til indendørs tørt.
Men som kompisen byggede og TS, som ser ud til at tænke at sætte vangen under trinene, så går det nok fint, i hvert fald lige så godt som med snedker-tørt træ.
Endelig er regeltræ jo gran eller fyr, dvs. ret blødt, og bliver ret slidt i en trappe. Nu findes der jo mange fyrretrapper, men måske vælger traproducenterne lidt tættere ringet træ ud end det almindelige regeltræ.
Men som kompisen byggede og TS, som ser ud til at tænke at sætte vangen under trinene, så går det nok fint, i hvert fald lige så godt som med snedker-tørt træ.
Endelig er regeltræ jo gran eller fyr, dvs. ret blødt, og bliver ret slidt i en trappe. Nu findes der jo mange fyrretrapper, men måske vælger traproducenterne lidt tættere ringet træ ud end det almindelige regeltræ.
Hej og tak for kloge svar.
I mit tilfælde vil man kun gå på denne trappe med sko, så den skal tåle hård behandling, inklusive våde og smattede sko, hvilket er baggrunden for klinkertanken.
Men lidt gips kan måske gøre tricket, eller hvis man støber en lille plade for hvert trin.
Angående vangens størrelse så har den jo i hvert fald vægge på begge sider, der følger den, så den er jo i hvert fald ikke fribærende. Men den måske stadig skulle være grovere.
Edit: mobilens tastatur styrede mig.
I mit tilfælde vil man kun gå på denne trappe med sko, så den skal tåle hård behandling, inklusive våde og smattede sko, hvilket er baggrunden for klinkertanken.
Men lidt gips kan måske gøre tricket, eller hvis man støber en lille plade for hvert trin.
Angående vangens størrelse så har den jo i hvert fald vægge på begge sider, der følger den, så den er jo i hvert fald ikke fribærende. Men den måske stadig skulle være grovere.
Edit: mobilens tastatur styrede mig.
Senest redigeret:
At det er muligt at bygge en trappe, der holder i regelvirke, er naturligvis selvindlysende, det jeg sætter spørgsmålstegn ved, er om man kan få "møbel-finish" på det.
Hele tanken med klinker føles unødvendigt kompleks, dels fordi klinker i trapper er 70'er, dels fordi det er svært at få det godt på regelvirke.... Jeg ville beklæde trappen i eg, hvis den var udsat.
Hele tanken med klinker føles unødvendigt kompleks, dels fordi klinker i trapper er 70'er, dels fordi det er svært at få det godt på regelvirke.... Jeg ville beklæde trappen i eg, hvis den var udsat.
I see. Fra begyndelsen havde jeg tænkt at støbe trappen og beholde den grå, ru overflade. Så møbelfinish har aldrig været med i tankerne.
Jeg levede desværre ikke i 70'erne og har heller aldrig set en klinkertrappe, så jeg sejler måske væk i tankerne til noget, man er holdt op med at lave.

Jeg levede desværre ikke i 70'erne og har heller aldrig set en klinkertrappe, så jeg sejler måske væk i tankerne til noget, man er holdt op med at lave.
Nej, møbel-finish kan man ikke få. Regeltræ er aldrig så tæt, så det er næsten umuligt at få til overfladefinish, samlinger, fastgørelser og andet helt præcist. Dog kan man stadig få en meget flot, men lidt anderledes, trappe med almindeligt regeltræ. Dog tror jeg, at man bør bygge trappen på stedet, da man slipper for meget fintræarbejde.MathiasS sagde:At det er muligt at bygge en trappe, der holder i regeltræ, er selvfølgelig indlysende. Det, jeg stiller spørgsmålstegn ved, er, om man kan få "møbel-finish" på det.
Hele tanken med klinker virker unødigt kompleks, dels fordi klinker i trapper er 70'er-stil, dels fordi det er svært at få det godt på regeltræ.... Jeg ville beklæde trappen med eg, hvis den var udsat.
Jeg byggede på den måde en L-trappe til min lille hytte. Jeg blev meget tilfreds, især når man tænker på økonomien. Det er slet ikke møbel-finish, men det blev "ligesom en anden stil". Dog burde jeg have ladet træet tørre yderligere en uge, inden jeg begyndte.
Det lyder glat og farligt i en trappe, hvor man nogle gange går med våde og sjaskede sko.bakterie sagde:
Jeg ville lade en mekanisk værksted eller en blikkenslager klippe og bukke plader af dørkaluminium, som man kunne beklæde reglerne med, det ville blive både flot, stærkt og sikkert.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Eller klæbe sådan noget "skridbeskyttelsestape" på - det burde findes i større stykker?Gabbe1 sagde:
Har set det i trappe af træ i mindre butikker, har jeg en fornemmelse af, på selve slidfladen
/K
Interessant...
Jeg har ikke tænkt mig at holde fast i det uendelige, men i min verden er klinker meget tillokkende, og med nuværende viden føles det mere holdbart og flottere end både træ og tæppe. Mere omstændig konstruktion? Ja, sikkert, men det er nok håndterbart.
Jeg tænker sådan her
- Lige trappe (mellem garage og hall)
- 13 trin
- Bygges i regelvirke
- "Trappehus" = Vangstykker forankres hele vejen efter væg, ingen fribærende
- Trappetrin i form af 45x220 (+ 70x45 for ekstra dybde)
- 100 cm bred, tre vangstykker (fire hvis det er nødvendigt)
- Man vil altid gå i trappen med sko, grusede, våde, ridsede, klistrede. Aldrig uden.
- Klinker i hallen, måske klinker i garage, rimeligt (pænt i vores verden) at klinke trappen også, typ 300x500mm to i bredden.
- Hvert trappetrin får en plade gulvgips mellem trappetrinet og klinkerplade
Når jeg googler rundt og undersøger lidt, så er det almindeligt, at folk er skeptiske over for klinker i trapper (især fordi det er træ). Men jeg tænker, at det er ikke noget problem at få reglen (trappetrinet) stabil. At få træet til ikke at bevæge sig, det er måske svært, men der kommer gipsen ind i billedet. At skære 13 lige store stykker til og lime dem fast burde vel kunne klares på et par timer? At klinke med to plader pr. trappetrin burde vel heller ikke være alt for krævende. Eller også er jeg uhelbredelig optimist, for jeg har trods alt aldrig hverken klinket eller bygget en trappe. Men jeg har lavet det meste i resten af huset.
Jeg er alligevel meget taknemmelig for jeres kloge ord!
Jeg har ikke tænkt mig at holde fast i det uendelige, men i min verden er klinker meget tillokkende, og med nuværende viden føles det mere holdbart og flottere end både træ og tæppe. Mere omstændig konstruktion? Ja, sikkert, men det er nok håndterbart.
Jeg tænker sådan her
- Lige trappe (mellem garage og hall)
- 13 trin
- Bygges i regelvirke
- "Trappehus" = Vangstykker forankres hele vejen efter væg, ingen fribærende
- Trappetrin i form af 45x220 (+ 70x45 for ekstra dybde)
- 100 cm bred, tre vangstykker (fire hvis det er nødvendigt)
- Man vil altid gå i trappen med sko, grusede, våde, ridsede, klistrede. Aldrig uden.
- Klinker i hallen, måske klinker i garage, rimeligt (pænt i vores verden) at klinke trappen også, typ 300x500mm to i bredden.
- Hvert trappetrin får en plade gulvgips mellem trappetrinet og klinkerplade
Når jeg googler rundt og undersøger lidt, så er det almindeligt, at folk er skeptiske over for klinker i trapper (især fordi det er træ). Men jeg tænker, at det er ikke noget problem at få reglen (trappetrinet) stabil. At få træet til ikke at bevæge sig, det er måske svært, men der kommer gipsen ind i billedet. At skære 13 lige store stykker til og lime dem fast burde vel kunne klares på et par timer? At klinke med to plader pr. trappetrin burde vel heller ikke være alt for krævende. Eller også er jeg uhelbredelig optimist, for jeg har trods alt aldrig hverken klinket eller bygget en trappe. Men jeg har lavet det meste i resten af huset.
Jeg er alligevel meget taknemmelig for jeres kloge ord!