Hej,

vi er i gang med at rive et stort gammelt træhus bygget med bjælker som struktur.

Jeg spekulerer nu på, om vi kan genbruge disse bjælker og bygge en garage af dem?

Ville dette være en økonomisk fordelagtig løsning? Eller kan det måske vise sig at være en dyrere løsning end at bygge "almindeligt" og købe nyt materiale?

Hvor stor en del af prisen for en garage kan man forvente, at strukturen udgør? Jeg ville gerne have en stor garage med plads til to biler og en form for værksted.

Bjælkehuset er ca. 100 km fra stedet, hvor vi ønsker at bygge garagen, så det bør vel også nævnes, at der er behov for transport. Vi vil dog under alle omstændigheder sørge for transport, da huset står på en grund af fine kilede sten, som min fars morfar har hugget selv.

Stockhus er et helvede, og til alle stockhusfascister vil jeg meddele, at I ikke kan anses som helt raske mennesker.

Hvis du nu tænker på at gennemføre dette projekt, har jeg nogle advarende ord:
- Forsøg ikke engang at lave nye hjørner, det er et helvede at få dem gode og tager forbandet lang tid.
- Ændr så lidt som muligt på stommen, byg uønskede vinduer til og lignende, men ikke mere.
- Mærk stockene forbandet nøje, før I tager det ned.
- Hvis du tænkte at beklæde facaden, så er væggene alt andet end lige og skal rettes.

Personligt mener jeg, at alle stockhus, nye som gamle, burde flises eller bruges som brænde.

Tak for svaret.

Måske udgør selve stommen i et bygge ikke så stor en del af omkostningerne, at det ville kunne betale sig.

Det passer præcis. Materialet til selve stommen er en lille del af omkostningerne for at bygge et hus.

Okay, jeg er taknemmelig for jeres svar.

Måske bruger jeg stokkene til at lægge under en terrasse i haven i stedet eller noget. :D

nybyggaren123 sagde:
Okay, jeg er taknemmelig for jeres svar.

Måske bruger jeg stokkene til at lægge under en terrasse i haven i stedet eller noget. :D
Som sagt, flis eller massaved!

Selv er jeg ejer af seks tømmerhuse i varierende størrelse, det ældste fra 1600-tallet, og jeg har ingen forståelse for diseelturbo's syn på den slags huse, bedre findes ikke. Hvor mange huse af moderne slags overlever så længe???
Så at lave garage er synes jeg mest et spørgsmål om det passer ind i miljøet, en murstensvilla med tømmergarage - nej, ikke godt.
Er huset godt nermärkt, så er det normalt ingen problemer at sætte det op igen, heller ikke at knuta om hvis det skulle være nødvendigt.

At knytte om er et helvede, hvis der er en låseklaff i knuderne. At få stokkene til at passe godt, når man knytter om, er et endnu værre helvede.

Hvorfor skulle man knude om, har man et træhus, så er det vel ikke noget man gør med jævne mellemrum? Eller er det selve flytningen af træhuse, du har noget imod? For de fleste træhuse står, hvor de står, jeg lover.

For resten, forsøg at skære ned på eder lidt, er du sød.

Nusnäs sagde:
Selv er jeg ejer af seks tømmerhuse i varierende størrelse, det ældste fra 1600-tallet og har ingen forståelse for diseelturbo's syn på den slags huse, bedre findes ikke. Hvor mange huse af moderne slags overlever så længe???
Og at lave garage synes jeg mest er et spørgsmål om det passer ind i miljøet, en murstensvilla med tømmergarage - nej ikke godt.
Er huset godt nermærket så er det normalt ingen problemer at sætte det op igen, heller ikke at knude om hvis det skulle være nødvendigt.
Havde tænkt at lægge bræddebeslåning ovenpå, på ligesådan måde som vores trævilla.

jon_h sagde:
Hvorfor skulle man binde om, har man et tømmerhus så er det vel ikke noget man gør med jævne mellemrum? Eller er det selve flytningen af tømmerhus som du har noget imod? For de fleste tømmerhuse står der, hvor de står, jeg lover.

Forresten, forsøg at skære ned på bandeordene, er du venlig.
Nusnäs mente at binde om er let men jeg ved af egen erfaring at det er et rent helvede at gøre dette.

Ah, jeg gik glip af det. Men jeg antager, at du ikke hader tømmerhuse, der står, hvor de står..?

• Synes
Norschan
  • Laddar…
jon_h sagde:
Ah, jeg missede det. Men jeg antager, at du ikke hader bjælkehuse, som står der de står..?
Ja det gør jeg. Jeg har udelukkende negative erfaringer med bjælkehuse, nye som gamle. Kelohonkka huse har jeg derimod intet imod, da man kun støder på dem i Lappland.

Okay. Nå, det hører jo ikke hjemme i denne tråd at rede ud, hvad du har imod træhuse, slanger, flyvning eller hvad det nu kan være. Alle har jo deres ting, de ikke kan lide.. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.