6,427 læst ·
13 svar
6k læst
13 svar
Er det rentabelt at bygge garage af bjælker fra gammelt bjælkehus?
Hej,
vi er i gang med at rive et stort gammelt træhus bygget med bjælker som struktur.
Jeg spekulerer nu på, om vi kan genbruge disse bjælker og bygge en garage af dem?
Ville dette være en økonomisk fordelagtig løsning? Eller kan det måske vise sig at være en dyrere løsning end at bygge "almindeligt" og købe nyt materiale?
Hvor stor en del af prisen for en garage kan man forvente, at strukturen udgør? Jeg ville gerne have en stor garage med plads til to biler og en form for værksted.
Bjælkehuset er ca. 100 km fra stedet, hvor vi ønsker at bygge garagen, så det bør vel også nævnes, at der er behov for transport. Vi vil dog under alle omstændigheder sørge for transport, da huset står på en grund af fine kilede sten, som min fars morfar har hugget selv.
vi er i gang med at rive et stort gammelt træhus bygget med bjælker som struktur.
Jeg spekulerer nu på, om vi kan genbruge disse bjælker og bygge en garage af dem?
Ville dette være en økonomisk fordelagtig løsning? Eller kan det måske vise sig at være en dyrere løsning end at bygge "almindeligt" og købe nyt materiale?
Hvor stor en del af prisen for en garage kan man forvente, at strukturen udgør? Jeg ville gerne have en stor garage med plads til to biler og en form for værksted.
Bjælkehuset er ca. 100 km fra stedet, hvor vi ønsker at bygge garagen, så det bør vel også nævnes, at der er behov for transport. Vi vil dog under alle omstændigheder sørge for transport, da huset står på en grund af fine kilede sten, som min fars morfar har hugget selv.
Stockhus er et helvede, og til alle stockhusfascister vil jeg meddele, at I ikke kan anses som helt raske mennesker.
Hvis du nu tænker på at gennemføre dette projekt, har jeg nogle advarende ord:
- Forsøg ikke engang at lave nye hjørner, det er et helvede at få dem gode og tager forbandet lang tid.
- Ændr så lidt som muligt på stommen, byg uønskede vinduer til og lignende, men ikke mere.
- Mærk stockene forbandet nøje, før I tager det ned.
- Hvis du tænkte at beklæde facaden, så er væggene alt andet end lige og skal rettes.
Personligt mener jeg, at alle stockhus, nye som gamle, burde flises eller bruges som brænde.
Hvis du nu tænker på at gennemføre dette projekt, har jeg nogle advarende ord:
- Forsøg ikke engang at lave nye hjørner, det er et helvede at få dem gode og tager forbandet lang tid.
- Ændr så lidt som muligt på stommen, byg uønskede vinduer til og lignende, men ikke mere.
- Mærk stockene forbandet nøje, før I tager det ned.
- Hvis du tænkte at beklæde facaden, så er væggene alt andet end lige og skal rettes.
Personligt mener jeg, at alle stockhus, nye som gamle, burde flises eller bruges som brænde.
Tak for svaret.
Måske udgør selve stommen i et bygge ikke så stor en del af omkostningerne, at det ville kunne betale sig.
Måske udgør selve stommen i et bygge ikke så stor en del af omkostningerne, at det ville kunne betale sig.
Okay, jeg er taknemmelig for jeres svar.
Måske bruger jeg stokkene til at lægge under en terrasse i haven i stedet eller noget.
Måske bruger jeg stokkene til at lægge under en terrasse i haven i stedet eller noget.
Selv er jeg ejer af seks tømmerhuse i varierende størrelse, det ældste fra 1600-tallet, og jeg har ingen forståelse for diseelturbo's syn på den slags huse, bedre findes ikke. Hvor mange huse af moderne slags overlever så længe???
Så at lave garage er synes jeg mest et spørgsmål om det passer ind i miljøet, en murstensvilla med tømmergarage - nej, ikke godt.
Er huset godt nermärkt, så er det normalt ingen problemer at sætte det op igen, heller ikke at knuta om hvis det skulle være nødvendigt.
Så at lave garage er synes jeg mest et spørgsmål om det passer ind i miljøet, en murstensvilla med tømmergarage - nej, ikke godt.
Er huset godt nermärkt, så er det normalt ingen problemer at sætte det op igen, heller ikke at knuta om hvis det skulle være nødvendigt.
At knytte om er et helvede, hvis der er en låseklaff i knuderne. At få stokkene til at passe godt, når man knytter om, er et endnu værre helvede.
Hvorfor skulle man knude om, har man et træhus, så er det vel ikke noget man gør med jævne mellemrum? Eller er det selve flytningen af træhuse, du har noget imod? For de fleste træhuse står, hvor de står, jeg lover.
For resten, forsøg at skære ned på eder lidt, er du sød.
For resten, forsøg at skære ned på eder lidt, er du sød.
Havde tænkt at lægge bræddebeslåning ovenpå, på ligesådan måde som vores trævilla.Nusnäs sagde:Selv er jeg ejer af seks tømmerhuse i varierende størrelse, det ældste fra 1600-tallet og har ingen forståelse for diseelturbo's syn på den slags huse, bedre findes ikke. Hvor mange huse af moderne slags overlever så længe???
Og at lave garage synes jeg mest er et spørgsmål om det passer ind i miljøet, en murstensvilla med tømmergarage - nej ikke godt.
Er huset godt nermærket så er det normalt ingen problemer at sætte det op igen, heller ikke at knude om hvis det skulle være nødvendigt.
Nusnäs mente at binde om er let men jeg ved af egen erfaring at det er et rent helvede at gøre dette.jon_h sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bygga ihop hus och garage - hur?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga om dubbelgarage till boyta
Isolering -
Garage med bygglov – hur stort ska man bygga utifrån nya reglerna?
Bygglov -
Bygge større port mellem hus og garage. Forankring?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bygga "garage" i större förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus