1,471 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
Er det nok at fastgøre OSB-plade i lægter?
Hej!
Jeg skal isolere vores koldstillede garage. I dag består væggen af stående 45x90-reglar og liggende panel udenpå. Jeg vil isolere fra indersiden. For at få til et luftspalte tænkte jeg at bygge "rammer" mellem hver regel af 25x38-lækt og sætte vindpap. Indenfor vindpappen 95mm isolering, og så tænkte jeg at bygge på de eksisterende reglar ved at skrue 25x48-lækt på hver regel. Derefter kun 11mm OSB-plader som inderskikt, da det skal blive et værksted.
Mit spørgsmål er: er det nok at skrue OSB-pladerne i lækten på hver regel med 28mm skruer? Eller bør man have lange skruer for at skrue igennem lækten og ind i selve reglen? Jeg havde tænkt mig at fastgøre lækten på reglen med 80mm skruer cc 400.
Tak på forhånd!
Eli
Jeg skal isolere vores koldstillede garage. I dag består væggen af stående 45x90-reglar og liggende panel udenpå. Jeg vil isolere fra indersiden. For at få til et luftspalte tænkte jeg at bygge "rammer" mellem hver regel af 25x38-lækt og sætte vindpap. Indenfor vindpappen 95mm isolering, og så tænkte jeg at bygge på de eksisterende reglar ved at skrue 25x48-lækt på hver regel. Derefter kun 11mm OSB-plader som inderskikt, da det skal blive et værksted.
Mit spørgsmål er: er det nok at skrue OSB-pladerne i lækten på hver regel med 28mm skruer? Eller bør man have lange skruer for at skrue igennem lækten og ind i selve reglen? Jeg havde tænkt mig at fastgøre lækten på reglen med 80mm skruer cc 400.
Tak på forhånd!
Eli
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Om det er det eneste du har, så kør med det. Ellers er vel skivskruv det bedste.
Tak for svar! Jo, jeg har 28mm spånpladeskruer, jeg overvejer mest dybden, de vil jo kun fæstne i 25mm lægterne ovenpå reglen, eller om jeg skal skaffe længere skruer, der går igennem lægterne ind i reglen.
Senest redigeret:
E elikaufman sagde:
Jeg ville personligt have valgt ikke at lægge så meget krudt på skruearbejdet med lægterne (80mm-skrue cc 400mm). I stedet ville jeg til en vis grad have skruet OSB'en med skruer, der når ind i reglerne (måske med 4,2x55-65mm). 25x38-lægterne risikerer at sprække en del. Især på de regler, hvor to plader mødes. Derfor ville jeg have foretrukket at sætte nogle skruer igennem OSB og lægter ind i reglen.E elikaufman sagde:
Pladerne vil dog næppe falde ned af sig selv med den løsning, du beskriver.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Räcker det att putsa över
Fasad -
Räcker det med gråvattenfilter vid sommarvatten??
Vatten & Avlopp -
Måla innervägg: Bredspackla, måla eller räcker det att slipa?
Färg, Måla & Tapetsera -
Riva kök - Vatten - Räcker det att stänga av med Ballofix?
Kök -
Behöver betongen lagas eller räcker det att putsa?
Fasad