I tvättstugan i detta 50-talshus sitter det stora målade plattor på väggen. Ser det ut som eternitplattor med asbest? Det finns likadana i matkällaren. Var det vanligt att man hade eternit inne i en
tvättstuga?
Nja... snarere en kogekedel til vask end en varmebeholder er mit gæt.
Det forekom helt ind i 60'erne.
Der har stået en stor vaskemaskine på en støbt hævet plade i vaskerummet. I hvert fald da jeg boede der i 60'erne og 70'erne. Jeg er overrasket over, at man beklædte så mange vægge med eternit. Men det blev vel anset for at være godt.
Jeg er også lidt overrasket over, at det er væggene.
De plejer jo at være murede i hulsten eller lignende i gamle huse og dermed brandsikre.
I loft derimod er det meget almindeligt.
Jeg kan forestille mig, at man satte plader som en simpel udjævning på væggene, ligesom vi sætter gipsplader i dag. Eller bløde tretexplader dengang. Men i et sådant rum, mod en kældervæg, vil man ikke have noget organisk materiale, i dag ville man måske sætte f.eks. minerit. Men det er fuldt muligt, at man dengang kun havde eternit som mulighed. Nu ved vi ikke, om det er eternit, men det ser ud til at kunne være det.
Sandsynligvis kan man fjerne dem stort set støvfrit, hvis man fjerner skruerne. Jeg ville nok prøve det. Men sørg for at have en god maske, og forsegl mod resten af huset, når man udfører arbejdet. I værste fald er de både skruet og limet. Som lidt ekstra, kan man prøve at fugte skruerne, når man skruer.