1,207 læst ·
8 svar
1k læst
8 svar
Er det dyrt at rette op på problemer med krybekælder?
Hej!
Vi overvejer at købe hus inden for et par år, og for at det skal være økonomisk muligt, er det godt at kigge på huse med lidt "dårligere" besigtigelsesrapporter. Men vi har brug for at få lidt mere viden om, hvor omfattende forskellige tiltag kan blive. Eksemplet nedenfor er et etplanshus på godt 120 kvm med lugt i hele huset fra krybekælderen. Vandskader under badeværelse og vaskerum. Anticimex har foreslået følgende efter sælgerens besigtigelse, og selvom vi ikke er klar til at byde endnu, har vi brug for at begynde at forstå, hvor store sådanne problemer kan være. Bør man holde sig væk eller kan det afhjælpes for en rimelig sum (< millionen i hvert fald)?
Forbedringsforslag
Krybekælder/Bjælkelag:
De fugt- og lugtskadede konstruktioner fjernes.
Syller og bygningsmaterialer i nærheden heraf skal udskiftes pga. lugtsmitte.
Bjælkelaget og øvrige konstruktioner reetableres med nye materialer.
Utætheder mellem bolig og fundament tætnes.
Krybekælder affugteren serviceres og funktionen kontrolleres.
Afløbssystem, afløbsrør i krybekælderen kontrolleres og mangler udbedres.
Øvrigt:
Ventilationen i boligen kontrolleres, så den påkrævede luftomsætning ifølge normen opnås.
Fenol- og kloranisollugten fra imprægneret materiale er stærk og sætter sig i tapeter, møbler osv. og
det kan tage lang tid for lugten at forsvinde, selv efter at årsagen til lugten er udbedret.
Der er risiko for, at ovennævnte tiltag ikke kan fjerne al lugt, hvilket kan betyde, at eventuelt øvrigt
lugtskadet materiale skal udskiftes med nyt materiale.
Vi overvejer at købe hus inden for et par år, og for at det skal være økonomisk muligt, er det godt at kigge på huse med lidt "dårligere" besigtigelsesrapporter. Men vi har brug for at få lidt mere viden om, hvor omfattende forskellige tiltag kan blive. Eksemplet nedenfor er et etplanshus på godt 120 kvm med lugt i hele huset fra krybekælderen. Vandskader under badeværelse og vaskerum. Anticimex har foreslået følgende efter sælgerens besigtigelse, og selvom vi ikke er klar til at byde endnu, har vi brug for at begynde at forstå, hvor store sådanne problemer kan være. Bør man holde sig væk eller kan det afhjælpes for en rimelig sum (< millionen i hvert fald)?
Forbedringsforslag
Krybekælder/Bjælkelag:
De fugt- og lugtskadede konstruktioner fjernes.
Syller og bygningsmaterialer i nærheden heraf skal udskiftes pga. lugtsmitte.
Bjælkelaget og øvrige konstruktioner reetableres med nye materialer.
Utætheder mellem bolig og fundament tætnes.
Krybekælder affugteren serviceres og funktionen kontrolleres.
Afløbssystem, afløbsrør i krybekælderen kontrolleres og mangler udbedres.
Øvrigt:
Ventilationen i boligen kontrolleres, så den påkrævede luftomsætning ifølge normen opnås.
Fenol- og kloranisollugten fra imprægneret materiale er stærk og sætter sig i tapeter, møbler osv. og
det kan tage lang tid for lugten at forsvinde, selv efter at årsagen til lugten er udbedret.
Der er risiko for, at ovennævnte tiltag ikke kan fjerne al lugt, hvilket kan betyde, at eventuelt øvrigt
lugtskadet materiale skal udskiftes med nyt materiale.
Skal du købe noget fugtskadet, bør du have solid viden om fugtskader generelt, den specifikke fugtskade i særdeleshed og sandsynligvis også en vis håndelag selv for at det skal blive økonomisk.
Spar lidt op og køb noget, hvor du kan flytte ind med det samme. Overflader må gerne være slidte, men huset skal være sundt.
Spar lidt op og køb noget, hvor du kan flytte ind med det samme. Overflader må gerne være slidte, men huset skal være sundt.
"Der er risiko for, at de ovenstående tiltag ikke kan fjerne al lugt, hvilket kan betyde, at eventuelt andet lugtskadet materiale skal udskiftes med nyt materiale."
Dette kan betyde, at alt materiale skal udskiftes, alt dvs ikke kun imprægnerede syld, men også spånplader, isolering mm.
Dette kan betyde, at alt materiale skal udskiftes, alt dvs ikke kun imprægnerede syld, men også spånplader, isolering mm.
Ja, det føles som en ret stor risiko at købe noget med fugtskader. Syll og grund lyder dyrt at udbedre og ikke noget, vi kunne gøre selv. Nemmere med overflader. Tak for input!Den ofrivillige klåparen sagde:Skal du købe noget med fugtskader, bør du have grundig viden om fugtskader generelt, den specifikke fugtskade i særdeleshed, og sandsynligvis også hvis det skal kunne betale sig økonomisk, så også en vis håndelag selv.
Spar lidt mere sammen og køb noget, hvor du kan flytte ind med det samme. Overflader kan godt være slidte, men huset skal være sundt.
Tak for input! Føler som om fugt måske er noget, man bør holde sig væk fra, hvis man ikke selv kan udføre den slags tiltag. Eller at man skal regne med, at det bliver meget dyrt. Det, vi tænkte, var, at den slags hus burde blive meget billigere, men det er måske ikke tilfældet. Gælder Stockholm, så priserne er jo ret høje.D Derbyboy sagde:
Altså jeg ville jo tage fugt alle dage om ugen i stedet for lugt. Ofte hænger dog lugt sammen med fugt. Der findes masser af skrevet på nettet om lufthærgede huse, den psykiske mistrivsel det kan skabe osv.
Jeg synes, det er vigtigt at huske på, at der ikke er nogen garanti for, at lugten forsvinder bare fordi man for eksempel fjerner den oprindelige kilde til lugten, fx en imprægneret syll. I værste fald kan man være nødt til at rive alt ned til grunden.
Jeg synes, det er vigtigt at huske på, at der ikke er nogen garanti for, at lugten forsvinder bare fordi man for eksempel fjerner den oprindelige kilde til lugten, fx en imprægneret syll. I værste fald kan man være nødt til at rive alt ned til grunden.
Og rive ned alt til grunden betyder altså at rive hele huset ned?D Derbyboy sagde:Altså jeg ville jo tage fugt alle dage i ugen i stedet for lugt. Ofte hænger dog lugt sammen med fugt. Findes masser af skrevet på nettet om lugtskadede huse, den psykiske mistrivsel den kan skabe osv.
Jeg synes det er vigtigt at huske, at der ikke findes nogen garanti for, at lugten forsvinder, fordi man for eksempel fjerner den oprindelige kilde til lugten, fx en imprægneret syll. I værste fald kan man være nødt til at rive alt ned til grunden.
Ja, det er jo værste scenarie.
Eventuelt kan man gemme grundlaget, men jeg har læst en tråd om, at lugten kom fra betonen. Men jeg synes, du skal lede efter tråde, der omhandler lugtskadede huse.
Jeg ville aldrig have turdet tage chancen. Det er jo en frygtelig situation at begynde at betale for håndværkertimer og kun kunne håbe på, at lugten forsvinder.
Jeg ville have valgt at bosætte mig lidt længere ud i et sundt hus.
Eventuelt kan man gemme grundlaget, men jeg har læst en tråd om, at lugten kom fra betonen. Men jeg synes, du skal lede efter tråde, der omhandler lugtskadede huse.
Jeg ville aldrig have turdet tage chancen. Det er jo en frygtelig situation at begynde at betale for håndværkertimer og kun kunne håbe på, at lugten forsvinder.
Jeg ville have valgt at bosætte mig lidt længere ud i et sundt hus.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Det här var lite oväntat dyrt 🤑
Övrigt Off Topic -
Hur dyrt är det att asfaltera en garageuppfart?
Grund & Markarbeten -
Det kan bli dyrt med grannar
Tomter -
Markarbete friggebod.... hur dyrt är det egentligen?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Går järnhaltigt vatten alltid att rena? Och hur dyrt är det?
Vatten & Avlopp