2,962 læst ·
4 svar
3k læst
4 svar
Er der nogen, der har lagt stålbjælke ovenpå tagbjælkespær
Skal rive en sandsynlig bærende væg. Huset er et etplanshus. Jeg har ingen mulighed for at få en limtræsbjælke af rigtig dimension op på loftet. Har set andre i forummet, der har anvendt limtræsbjælker med godt resultat.
Nogen der har tips til, om det ville fungere.
Nogen der har tips til, om det ville fungere.
hej ! er ydertaget fladt eller er der plads som loft fx. er tanken at bjælken ikke skal være synlig, eller kan den være synlig en smule. hvor stor bliver åbningen?
hej! Sav et hul i ydertækket, løft den derhen med en kranbil, hvis det skulle fungere. Så skal der være understøtning for bjælken i begge ender. Det er ikke noget mærkeligt at save op i taget, bare det ikke er banddækket. Hæng underrammerne op i bjælken med stålbånd, som spændes op, eller limspik 45*45 på begge sider, gerne forbor. Læg gerne bjælken ca. 20 mm over underrammerne for at modvirke nedbøjningen af bjælken. Når væggen er fjernet, og det viser sig, at det hænger ned, tryk taget op og spik båndene fast på loftet. Jeg har ikke nævnt størrelsen på bjælken og heller ikke set, hvordan det ser ud på stedet, men tror, at en 115*315 ville fungere, limtræ. Det skulle nok også fungere at lægge bjælken ind indefra, bare man får den på plads. Læg en kraftig lægte på gulvet og en i loftet, fjern underlaget ca. 100 cm, afstiv den ene taghalvdel, læg bjælken på gulvet, og stiv den anden tagdel af. Sæt afstivningen over for hinanden, så man kan spik okar imellem, når man løfter bjælken op. Tjek nu, at afstivningerne er fastspikret og ikke kan vige. Slå med slagline, der hvor bjælken skal være, fjern lige så meget som bjælkens bredde. Tryk bjælken op på plads med støtte. Hæng underrammerne med bjælkesko, reparer taget. Tjek bare el og evt. andet, der kan ligge i vejen, når du skærer. Dette var kringlet at forklare, men for mig var det selvindlysende.
Klik her for at svare