Hej! Har lige købt en lejlighed i en bygning fra 40'erne, og som det første projekt begyndte vi at rive en væg ned, som skal flyttes. På rørene til radiatorerne er der en slags isolering, hvor røret er gået igennem væggen. Planlægger at sende det til analyse for asbest, men det er jo weekend, så jeg må vente til i morgen. Men tænkte om nogen har en idé om, hvad det kan være?

• Rustent rør med gul isolering viklet omkring, muligvis asbest, set i væg i et 1940'er hus. Træstruktur og ledninger er synlige.
BirgitS
Uanset hvilket materiale det er, må det ikke røres uden tilladelse fra bestyrelsen, da varmesystemet inkl. radiatorer og rør inkl. deres isolering ligger inden for foreningens ansvarsområde. Det eneste man normalt må gøre vedrørende radiatorer og deres rør er at male dem. Tjek vedtægterne.

Men det ligner ikke de asbestholdige materialer, der er blevet brugt på rør.

• Synes
skogaliten og 3 andre
  • Laddar…
S storsmurfen sagde:
Hej! Har precis köbt en lejlighed i 40'er hus og som første projekt begyndte vi at rive en væg ned, som skal flyttes. På rør til element sidder der en eller anden form for isolering, hvor røret er gået igennem væggen. Tænkte at få det analyseret for asbest, men det er jo weekend, så må vente til i morgen. Men tænkte, om nogen har en idé om, hvad det kan være?
Ok, så at fjerne isoleringen er ikke ok uanset asbest eller ej (medmindre det er specificeret på anden måde i
BirgitS BirgitS sagde:
Uanset hvad det er for et materiale, så må det ikke røres uden tilladelse fra bestyrelsen, da varmesystemet inkl. radiatorer og rørene inkl. deres isolering ligger inden for foreningens ansvarsområde. Det eneste man plejer at få lov til, når det gælder radiatorer og deres rør, er at male dem. Tjek vedtægterne.

Men det ser ikke ud som de asbestholdige materialer, der er blevet brugt på rør.
Tak for svar! Så at fjerne det er ikke en mulighed med andre ord. Har pakket det ind i plastik for en sikkerheds skyld, og der stod ingenting i vedtægterne, så må tale med formanden i morgen.

Jeg ville sige præcis det modsatte af BirgitS, for en gangs skyld 😀.
Årsagen er, at det almindelige isoleringsmateriale er glasuld af en ældre, meget stikkende slags. Her ser det ud til at være noget meget finfraktioneret materiale, som jeg meget vel kan forestille mig er asbest. Under alle omstændigheder er asbest hverken radioaktivt, giftigt eller smitsomt. Så tag det roligt.

S storsmurfen sagde:
stod inget i stadgarna så får prata med ordförande imorgon
En lille undren. Står det i vedtægterne, at I må flytte vægge uden at informere bestyrelsen?
Alternativt om bestyrelsen har godkendt vægflytningen, fik I ingen information om disse rør?

Jeg tænker, at hvis det var asbest, skulle I rimeligvis være blevet advaret af foreningen. Men det er sikkert bedst at spørge vicevært eller/og bestyrelsen.

• Synes
Kardan79 og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
S storsmurfen sagde:
Ok, så at fjerne isoleringen er ikke ok uanset om der er asbest eller ej (medmindre det er specificeret på anden måde i

Tak for svaret! Så at fjerne det er ikke en mulighed med andre ord. Har plastret det ind for en sikkerhedsskyld, og der stod intet i vedtægterne, så jeg må tale med formanden i morgen.
Hvis man fjerner isoleringen, vil mere varme slippe ud på vej til radiatoren, hvilket selvfølgelig er uhensigtsmæssigt.

ullet
Hvis du har fået godkendelse til at flytte væggen, ville jeg ikke bekymre mig om at tale med formanden om de der få centimeter med isolering. Det handler vel om maks 10 cm, hvor røret passerede den gamle væg?

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O O sagde:
Et lille spørgsmål. Står det i vedtægterne, at I må flytte vægge uden at informere bestyrelsen?
Alternativt, hvis bestyrelsen har godkendt vægflytningen, fik I ingen information om disse rør?

Jeg tænker, at hvis det var asbest, ville I rimeligvis være blevet advaret af foreningen. Men det er sikkert bedst at spørge vicevært eller/og bestyrelsen.
Står intet i vedtægten (nu da jeg tjekker). Men i forbindelse med at jeg begyndte at undersøge, hvilke vægge der var bærende, informerede jeg bestyrelsen om, at jeg tænkte på at flytte en væg og fik da info om, hvilken type væg der ikke var ok at gøre noget med (da disse var bærende) uden at afvige ordentligt. Tog det som en implicit godkendelse til at flytte "min" ikke-bærende væg.

ullet ullet sagde:
Om du har fået godkendt at flytte væggen, ville jeg ikke bekymre mig om at tale med formanden om de få centimeter isolering. Det handler vel om maks 10 cm, hvor røret passerede den gamle væg?
Jo, præcis, det er ca. 10 cm dér, hvor det passerede gennem væggen, så det er ikke et spørgsmål om nogen større mængde. Men med det sagt, overvejer jeg måske alligevel at tale med nogen i bestyrelsen. Jeg indser nu, at der er meget, jeg sikkert ikke har tænkt på, og det kan jo være godt at tjekke op på, så jeg ikke gør noget dumt af ren uvidenhed. Jeg er så vant til at bo i eget hus med friheden til bare at gøre, som man vil.

BirgitS BirgitS sagde:
Hvis man fjerner isolering, vil der slippe mere varme ud på vejen til radiatoren, hvilket naturligvis er uhensigtsmæssigt.
Nej. Det er ikke det mindste "uhensigtsmæssigt", snarere hensigtsmæssigt, da rørene kan ses som en forlængelse/del af radiatoren. Bedre varmefordeling i rummet, helt enkelt. Især i ældre huse med dårligt isolerede vægge.

Senest redigeret af en moderator:
S storsmurfen sagde:
nogen type af isolering
hvid gullfiber

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.