Hej jag vill ta upp ett dörrhål i en källarvägg och undrar om den tänkta väggen är bärande. Huset är ett myresjöhus från -74.
Väggen är en lecavägg. Planløsning af et Myresjöhus fra 1974 med lecavæg; to lyserøde pile peger på den tænkte døråbning i kældervæggen. Bygningstegning med betegnelser for materialer såsom træ, tegl, beton og murblok; inkluderer skala og symboler for forskellige bygningskomponenter.

Jeg gætter på, at mellemloftet ligger tværs over huset og er sammensat over hjørnevæggen. I så fald bør det ikke være bærende. Ligger der nogen bjælke, som bærer op mellemloftet i åbningen til TV-rummet? Har du tegningen over mellemloftet?

Dette er de tegninger jeg har, Bygningstegninger med detaljerede layoutplaner for rum og installationer, inklusive mål og noteringer. Tegning af hussektion med mål, inklusive skorstensdetaljer og ventilationsdiagram, på hvidt papir med huller i siden. Arkitekttegninger med elektriske installationsplaner inkl. værelser og badeværelse. Bygningsplan med tekniske specifikationer og layout, viser indretning af et hus med værelser, køkken og gulvvarme installationer. Byggetegninger af et hus med to forskellige facadeprofiler, herunder taget og vinduer.

BirgitS
Det kan være en væg, der er nødvendig for at holde ydervæggen på plads. Den væg udsættes for et kraftigt tryk fra jorden.

Fulkemisten
BirgitS BirgitS sagde:
Det kan være en væg, der er nødvendig for at holde ydervæggen på plads. Den væg udsættes for et kraftigt pres fra jorden.
Sandsynligvis ja. Modfyldte murede vægge over en vis længde har brug for støtte. Sammenlign med hobbyrum/opbevaring, der har to sådanne kortere vægstykker vinkelret mod ydervæggen. Er væggen modfyldt? I så fald kan man måske lade et stykke væg være, hvis alt andet fungerer, og man kan fjerne den, hvis den ikke støtter bjælkelaget?

Med hensyn til de vertikale laster er væggen ikke bærende. Derimod kan den have en støttende funktion i forhold til ydervæggen af lecasten. Hvis dette behov findes, kan det rekonstrueres efterfølgende. Efterlader man en lille støttemur, plejer det at være tilstrækkeligt. Du kan downloade projekteringsanvisninger for lecamure fra Webers hjemmeside

Tak for alle svar,
Nedrivning begynder snart :) kun et stykke støttevæg måtte efterlades. Præcis som I har skrevet.

Fulkemisten
Hvad bliver det for spændende? Bare en dør eller skal rummet forvandles til noget?

Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Hvad sker der spændende? Bliver det kun en dør, eller skal rummet omdannes til noget?
Dørhullet skal åbnes, så vi slipper for at gå gennem soveværelset, når vi skal ind til fyrerummet.(y)

Hej!
Behøver jeres ekspertise. Jeg vil rive en væg ned i lejligheden og undrer om I tror, at den er bærende? Væggen er letbeton og 7 cm tyk.

Selvfølgelig vil jeg ikke rive væggen ned, før jeg ved helt sikkert, at den ikke er bærende. Det ville være forfærdeligt, hvis hele huset falder sammen, og alle blev flade...

Ha' en god søndag!

• Plantegning af lejlighed med pil, der peger på væg i køkken, muligvis bærende.
  • Diagram over bygningskonstruktion med materialebetegnelser som beton, mursten og letbeton. Noter om branddøre og sikkerhedsrum er inkluderet.
Selvom det ikke er helt klart fra tegningen, kan man sige, at en 7 cm letbetonvæg ikke er bærende.

J justusandersson sagde:
Även om ikke stomsystemet fremstår helt klart af tegningen kan man sige, at en 7 cm letbetonvæg ikke er bærende.

Tak for svaret. Alle siger, at man skal tage en fagkyndig derhen. Men som du selv siger, så er det svært at tro, at den skulle være bærende. Letbetonvægge som er 60 år gamle plejer jo at være ret porøse ifølge min erfaring, så spørgsmålet er, om man overhovedet ville have lyst til at bo der, hvis den skulle have været bærende.

I 1950'erne var bærende letbetonvægge ret almindelige i flerfamiliehuse, men aldrig smallere end 20 cm. 7 cm er garanteret ikke bærende. Man kan se på tegningen, at der er en stedstøbt konstruktion rundt om trappeopgangen, som har en vigtig rolle i konstruktionen. Desuden er det en loftslejlighed, så det er kun en form for tagkonstruktion, der skal bæres op. Problemet med at finde nogen fagkyndig er, at et arbejdsliv er for kort. De nuværende fagfolk har ikke tilstrækkelig erfaring...

• Synes
Adamrenoverar
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
I 1950'erne var bærende letbetonvægge ret almindelige i flerfamiliehuse, men aldrig smallere end 20 cm. 7 cm er garanteret ikke bærende. Man ser på tegningen, at der er en pladsstøbt stamme rundt om trappehuset, som har en vigtig rolle i konstruktionen. Siden er det en taglejlighed, så det er kun en form for tagkonstruktion, der skal bære. Problemet med at finde nogen fagkyndig er, at et arbejdsliv er for kort. De nuværende fagfolk har ikke tilstrækkelig erfaring...
Okay :) Vidste ikke, at de havde bærende vægge i letbeton. Man lærer noget nyt hver dag. I min tidligere lejlighed var alle indervægge i mursten, men på de bærende lå murstenene den anden vej, så væggen blev meget tykkere. Tak for infoen alligevel. Fandt et billede til.

• Plantegning af en bygning med detaljer om værelser, trapper og indgange, markeret med etiketter og målestoksforhold.
Hej igen,

Foreningen har nu sagt, at jeg skal få en person til at kigge på væggen og bekræfte, at den ikke er bærende. Er der nogen her, der ved, hvor man kan finde en person med den viden i Malmö området?

Mvh Adam

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.