Hej!

Jeg og min Sambo købte en 1 1/2 plans villa fra 1975 for nogle måneder siden, og vi er begyndt at lave om derhjemme. Nu kommer det til, at vi vil tage en væg ned på førstesalen, da der er tilstrækkeligt med værelser, som det er...

Huset er et murstenshus nedenunder og træpanel på øverste del (gavlene).

Det jeg undrer mig over er, om den markerede væg på billedet er bærende?

Har haft nogle venner hjemme, som er tømrere, og de siger, at den med største sandsynlighed ikke er bærende, da det ofte ikke er nogle bærende vægge på øverste etage...

Plan over to etager med forskellige værelser; væg på anden etage markeret med røde cirkler for mulig bærende struktur.

Jeg har gamle tegninger, som jeg vil forsøge at scanne ind, så det måske hjælper...

Tak på forhånd!

Venlig hilsen Jonas.

Det dine snedkere siger, stemmer nok, men det kan ikke siges med sikkerhed endnu. Jeg skal kigge på dine tegninger, hvis du kan få dem op.

• Synes
JKvint
  • Laddar…
det er vel få kataloghuse som bygges med nogen bærende vægge på den måde? Alt for at kunne lave forskellige ruminddelinger i samme modul så at sige.

• Synes
JKvint
  • Laddar…
Som andre siger, ville det overraske mig, hvis det var bærende konstruktion på øverste plan i et 1½ plans hus.

En enkel måde at teste (som dog ikke er 100% sikker) og det er trækonstruktion, er at lave et hul ved en regel og begynde at save reglen over (med fukssvans). Hvis saven efter lidt mere end halvdelen af reglen klemmer fast, ligger der vægt på væggen, og den er bærende (af noget). Klemmer den fast, skal du væksle med en regel på siden og derefter forsøge at bryde saven løs...
Et advarende ord blot, er der den mindste mistanke om, at det kan være bærende konstruktion, skal du tilkalde en konstruktør, inden du tager væggen ned eller saver over (eller i) flere regler!

• Synes
JKvint
  • Laddar…
Tak for svarene!
Skal forsøge at scanne tegningerne ind på arbejdet!
Vender snart tilbage!
Med venlig hilsen, Jonas

Kan du måle tykkelsen på væggen?

Hej!

undskyld at det har taget så lang tid...

Nu har jeg fået skannet nogle tegninger, som jeg har i hvert fald!

hvad jeg kan læse ud, så er det svært at se, om de er bærende eller ej!
Væggen er ca. 6-8 cm tyk.

Tak på forhånd!

Plantegning af et 1 1/2 plans hus med værelser, køkken, bad, stue og garage. Viser rummets indretning og mål.

Plantegning af et 1 1/2-plans hus fra 1975 med overetage på 75 m². En væg er markeret med en rød cirkel, potentielt ikke-bærende ifølge snedkere.

Bygningstegning med sektionsvisning af et tag med 45 graders hældning og ventilationssystem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.