Jeg har tænkt mig at lave et entrétag i mindre model. Jeg vil lave rammen i træ og taget skal bestå af plade. Dog har jeg ikke fundet nogen god tegning på den model, jeg er interesseret i at lave (se vedhæftede billede).

Hvordan skal jeg tænke, og er det nok med reglar for derefter at beklæde entrétaget med plade?


p-746813-746814
 
  • Entrétak i metal med skråt design og åbne sektioner, set fra siden.
Hvis du ikke vil føre ind bjælker som får forankring inde i huset, så er der kun to hovedprincipper for bæringen. 1) En eller anden type konsoller og 2) Søjler i de forreste hjørner. Hvad der er mest passende og pænest afhænger meget af, hvordan husets facade ser ud.
 
J justusandersson sagde:
Hvis du ikke vil føre bjælker ind, der får fæste inde i huset, så er der kun to hovedprincipper for bæringen. 1) En eller anden type af konsoller og 2) Søjler i de forreste hjørner. Hvad der er mest passende og pænest afhænger meget af, hvordan husets facade ser ud.
Jeg havde ikke tænkt mig at have nogen stolper, men sætte den i facaden med en 45 x 145 som base i selve konstruktionen.
 
S sole_oggi sagde:
Jeg tænkte ikke have nogle stolper men sætte den i facaden med en 45 x 145 som base i selve konstruktionen.
du skal sætte skråstivere også, eller stolper.
 
Så bliver det en konsolløsning. Taget skal dimensioneres til snebelastning, husk på det.
 
  • Synes
Joak
  • Laddar…
Jeg vil helst ikke have stolper eller skråstivere. Hvad mener du med konsolløsning?
 
En konsolløsning indebærer en form for skråstivere eller hængende stag. Lidt ligesom en hylde. Du har selv udelukket stolper. Bjælker, der er fastgjort i husets mellembjælkelag, er ikke realistisk set i bagklogskabens lys. En anden form for løsning findes ikke. Taget kan ikke svæve i luften.
 
Har også set dette. Jeg tror på at lave en mindre model og sætte med mange ordentlige skruer! Evt en wire på hver side som er fastgjort i loftet, begynder at bygge i morgen.

Men det føles som om den model holder med fire skruer så burde min mindre model holde med 6-10 skruer
 
I Bygghemmas modeller er konsollerne indbyggede i loftet, hvilket er pladsbesparende. Det gælder om at sammenføje konsollerne med beslag, så de tåler belastningerne.
 
Lavede en model i går på 175 cm bred og 90 som dyb. Har fire bolte, der sidder fast i træet bagved murstenene. Vil også sætte 5 ordentlige skruer til. Modellen vejer maks 10-15 kg, som den er nu.

Det, jeg overvejer, er, om jeg burde sætte metalplader i hjørnerne for at få samlet rammen endnu bedre.

Her er den ene side af modellen, som skal grunmales og samles, inden den beklædes med plade.
 
  • Træmodelkonstruktion i haven under opbygning, opstillet på et gult arbejdsbord. Modellen har trekantede elementer og skal grundes og beklædes.
Hvordan gik det med taget? Ser flot ud!
 
OlleOh OlleOh sagde:
Hvordan gik det med taget? Ser flot ud!
Det blev godt. Jeg ville ikke have nogle støtter på siderne og måtte derfor forsøge at holde størrelse og vægt så meget som muligt.

Blikkenslageren overvejede, om det var nødvendigt at beklæde med krydsfiner og pap eller om kondensdug og kun plade ville være tilstrækkeligt. Det endte med krydsfiner og pap under, så pladen ikke skulle bøje sig, når der ligger sne på. Men i bakspejlet tror jeg ikke, det havde været nødvendigt.

Underdelen er en 5 mm plade, som skal se ud som panel.

Har flere billeder af hele processen, hvis du vil have, at jeg skal uploade dem.

En bestilt model havde kostet ca. 15.000 kr. Dratta kostede os 6.000 kr med el-installationen inkluderet. Blikkenslageren var det, der kostede penge.
 
  • ```markdown
Et hus i skumringen med en oplyst indgangsdør og trappe, omkranset af hvide vægge og et mørkt tag.
```
  • Hvidmuret hus med sort tag, hvid dør og trapper med rækværk. Blomsterkrukker ved indgangen under klar blå himmel.
  • Hvidt murstenshus med ny tagoverdækning over hoveddør. Skilt med adresse og sorte tagrender synlige.
  • Synes
Bonzo2000 og 3 andre
  • Laddar…
Flot! Jeg overvejer at gøre noget lignende og har samme problem, at jeg ikke vil/kan sætte konsoller/skråstivere. Har du flere billeder af hele processen, så er jeg taknemmelig for at modtage dem :)
 
Pasjostrom Pasjostrom sagde:
Flot! Jeg overvejer at lave noget lignende og har samme problem, at jeg ikke vil/kan sætte konsoller/skråstivere. Har du flere billeder af hele processen, så er jeg taknemmelig for at modtage dem :)
Absolut, har det på computeren. Lader op i løbet af dagen. Det, jeg havde til min fordel, da jeg satte den op, var, at bag murstensfacaden sad der en metalramme på træpanelet bagved. Fra metalrammen gik der fyrbolte ud gennem murstenene, så jeg lavede huller i trærammen på indgangstaget og skruede på skiver og møtrikker. Så supplerede jeg med 4-5 skide lange og solide skruer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.