Jeg har tænkt mig at bygge en enkel entredæksel. I princippet bliver det to konsoller med et tag af råspont, som derefter belægges med tagpap og plade. Taghældning 10 gr. 100 cm dybt og 150 cm langt. På væggen tænkte jeg at skrue 45x45 regel, og skråstiveren 45x70. Underlaget til råsponten 45x90. Hvad tænker I om min konstruktion? Estetikken? Andre synspunkter? Jeg tænkte derefter at bygge en ny trappe, den begynder at blive lidt slidt... Huset ligger i Helsingborg, så der bliver ikke meget snelast.
Synes det er meget lidt tag, 1 meter ud beskytter ikke meget mod regn, når du alligevel er i gang, hvorfor ikke lave en rigtig entre med et tag, der beskytter ordentligt, så at bilen står der, måske dårligt med plads, men alligevel, et snuttgulletak er intet tag, så overvej, hvordan du kan gøre, ellers er det, du har tænkt, ikke forkert.
Ingen sted i landet er så kold og blæsende om vinteren som Skåne... Hvis døren vender mod syd eller vest, synes jeg, du skal overveje et noget større tag.
Dimensionerne på materialet er helt OK. Designmæssigt er det dog ingen højde. Prøv at lade konsollerne gå helt ud til kanterne og brug en kraftigere dimension end 45x95. Lad vindskiven (i en mindre dimension) flugte med konsollen. Et andet alternativ er at gøre tagdelen ekstremt tynd, omtrent som på et funkishus.
Tak for de gode synspunkter!
Jeg har desværre ikke plads til nogen større entré, det bliver for trangt for bil, cykler og andet. Dette er kun køkkenindgangen, så på forsiden er der en rigtig veranda.
Jeg har tænkt mig at lave en ny trappe, som bliver lidt dybere end den nuværende, men også det er på grænsen. Så taget bliver efter princippet "bedre end ingenting". At jeg trak konsollen ind fra yderkanten var for at kunne fastgøre den i reglarne rundt om døren. Eller er det nok at forankre bygget i panelets sømliste?
Jeg vil lade en blikkenslager bånddække taget og vindskederne.
Jeg har overvejet dimensionerne, men vil jo ikke have, at det skal føles for klodset, når det alligevel kun bliver et "lille nuttet tag"... men jeg har øget konsollens længde og dimension noget.
Jeg byggede noget meget lignende for et par år siden. Min er dog lidt bredere end din. Har en metallprofil i forkant for at kunne bevare et nydeligt indtryk.
En vellykket design opstår ofte, når man overdriver i en retning, hvilket ikke behøver at betyde større. vectrex variant er flottere, fordi taget er mere elegant. Jeg synes, din omarbejdning går i den rigtige retning, men gør vindskederne og tagfodbrættet mindre.
Meget flot vectrex! Jeg låner nok nogle idéer! Hvad er dimensionerne på dine konsoller?
Taghældning?
Ser ud som om du har lavet et "loft" mellem konsoller for at skjule kablerne?
Justus: det lyder som et godt tip at gøre taget lettere, vil forsøge at omarbejde det noget! Burde jeg samtidig mindske konsolen ligesom vectrex eller beholde min grovere konstruktion til et lettere tag?
Hvordan er det med fastgørelsen, skal jeg tilpasse en stående vægregel?
Jeg synes, du kan beholde dine større konsoler til et lettere tag. Den maksimale belastning på taget er under 300 kg. Med fire franske skruer bliver det højst 75 kg per skrue. Du behøver ikke ramme nogen stående regel for den fastgørelsen.
Jeg kan ikke rigtig huske dimensionerne. Men tror jeg startede med 45x70 som jeg rettede og høvlede. Endte nok omkring 40x65 cirka.
Overdelen er lidt grovere. Tror det er 60x60 cirka.
Taget består af en 18mm konstruktionskrydsfiner (stiver bedre i siden end råspont) som er skruelimmet ovenpå konsollerne og metalbjælken. Konsollerne er forbundet med hinanden i forkanten med en 50x70mm firkantbjælke af aluminium. Ovenpå krydsfineren ligger underlagspap, og ovenpå det ligger båndpladsen.
På undersiden limede jeg 18mm strimler af krydsfiner, som jeg derefter skød fast panelen i med 25mm dykkersøm. Det gav et rum på 18mm til at trække el til LED-lamperne (og rum til spots samt transformator). Panelet på undersiden er overskydende panel, jeg har brugt som loftpanel indendørs. Det er 15mm tykt. Siljan springpanel.
Skitserede et slankere tag, det blev jo betydeligt bedre! Nu har jeg en 45x70 som overdel i konsollen og en 22x70 som tagskæg og vindskede. Jeg har et ret begrænset værksted, så jeg må holde mig til standarddimensioner på tømmer.
Skal forsøge at klatte husfacaden op i samme skitse, så man får en lidt bedre følelse for det, og måske også sammenligne med en slankere variant af konsol.
Tak for alle de gode meninger indtil nu, tror resultatet bliver meget bedre nu!
Eller også tager man det lidt videre og gør det ordentligt. Er det husets hovedindgang, skal det vel ikke bare ligne et busskur?
Fra indlæg 4:
Jeg har desværre ikke plads til nogen større indgang, det bliver for trangt for bil, cykler og andet. Dette er kun køkkenindgangen, så på forsiden er der en rigtig veranda.